علی نوبخت حقیقی*

گامی در جهت شفافیت نظام سلامت

در چند ماه اخیر تحریم‌های آمریکا سلامت مردم را نشانه گرفته و بخش دارو و تجهیزات را با مشکلات و چالش هایی مواجه کرده است. به طوری که پیامدهای تحریم دسترسی مردم به دارو و تجهیزات پزشکی مرغوب را با دشواری‌ و مصائب متعددی مواجه کرده است، اما در این زمینه دولت برای خروج از این شرایط و تأمین دارو و تجهیزات پزشکی با کیفیت تدبیری اندیشیده و با اختصاص ارز 4200 تومانی به واردکنندگان دارو و تجهیزات پزشکی این امکان را فراهم کرده که کالاهای حیاتی با کیفیت و در اسرع وقت در اختیار مراکز درمانی قرار بگیرد.

کد مطلب: ۹۲۹۲۴۰
لینک کوتاه کپی شد

با وجود این اخیراً انتقاداتی از عدم تأمین دارو و وسایل پزشکی با کیفیت و ارزان قیمت از سوی برخی منتقدان به گوش می‌رسد. گفته می‌شود در این حوزه فساد سازمان یافته‌ای در جریان است. توضیحات وزیر بهداشت در جلسه فراکسیون ولایی نیز بیانگر این واقعیت است که وزارت بهداشت با یک فساد سازمان یافته در دو کانون دارو و تجهیزات پزشکی مواجه است.

هر چند اقدامات و عملکرد وزیر بهداشت در چند ماه گذشته نشان می‌دهد که عزم جدی در وزارت بهداشت برای مبارزه با فساد وجود دارد تا جایی که دکتر نمکی با تشکیل قرارگاه سازمان غذا و دارو و گرو‌ه های ناظر تلاش دارد حوزه کلیدی و اساسی غذا و دارو را از ویژه‌خواری و رانت به دور نگه دارد.

با وجود فشارها و هزینه‌هایی که برای او به دنبال خواهد داشت، او به صراحت تأکید می‌کند که شبکه رانت و فساد در این دو حوزه سابقه دارد و وزارت بهداشت به هیچ وجه از موضع مبارزه با پدیده فساد و رانت خواری عقب‌نشینی نخواهد کرد و درمان و سلامت مردم خط قرمز این وزارتخانه است. از طرفی اقدامات اورژانسی و اثربخشی از سوی وزارت بهداشت در جهت افزایش کیفیت خدمات درمانی در استان‌ها نشان می‌دهد که همواره متولیان حوزه سلامت تلاش دارند تا کیفیت ارائه خدمات به مردم دچار آسیب نشود و بیماران با کمترین هزینه بتوانند از خدمات کیفی در مراکز درمانی کشور بهره‌مند شوند.
از نقاط قوت عملکرد وزیر بهداشت که می‌توان به آن اشاره کرد، تشکیل پرونده الکترونیک سلامت است. با اجرای این برنامه ملی گام‌های بعدی برای استقرار نظام ارجاع و پزشک خانواده برداشته خواهد شد موضوعی که در طی سال‌های گذشته به عنوان یکی از مطالبات اصلی حوزه نظام سلامت بر زمین مانده بود و حالا عملیاتی شدن آن به کاهش هزینه‌های نظام سلامت، کاهش تقاضای القایی و پرداخت از جیب مردم منجر خواهد شد.
اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی ابعاد مبارزه با پدیده فساد و رانت جلسه محرمانه‌ای را با وزیر بهداشت تشکیل دادند تا با هم‌اندیشی اعضای دولت و نمایندگان مردم راهکار و تصمیمات تازه‌ای در جهت مبارزه با فساد در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی اتخاذ شود. از آنجایی که این جلسه محرمانه بوده و عمده مسائل مورد بحث در این جلسه قابل انتشار در رسانه‌ها نیست، با این حال یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد بحث در جلسه هم‌اندیشی مربوط به شفاف سازی در حوزه سلامت با رویکرد واردات دارو و تجهیزات پزشکی با ارز 4200 تومانی است. به عبارتی دولت و مجلس درصددند بر اساس ضوابط و ساز و کارهای تعیین شده بر واردات دارو و تجهیزات پزشکی نظارت دقیق‌تر و جدی‌تری داشته باشند. در این زمینه لازم می‌دانم متذکر شوم که دولت با همه مشکلاتی که پیش رو دارد ارز 4200 تومان به حوزه دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص داده و باید مجلس به عنوان یک نهاد نظارتی بر واردات این کالاهای حیاتی مرغوب و ارزان قیمت نظارت کند از این رو کارگروهی 5 نفره متشکل از اعضای مجلس و دولت در این حوزه فعالیت خود را بزودی آغاز می‌کنند تا با چشم و گوش بازتری مسیرهای واردات دارو و تجهیزات پزشکی را کنترل و رصد نمایند.

*رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس

منبع: روزنامه ایران

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار