رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای:

تغییر سرفصل 21 برنامه درسی دانشگاه فنی‌و حرفه‌ای تا اول مهر ابلاغ می‌شود

تهران (پانا) - رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای تاکید کرد که اساتید دانشگاه فنی و حرفه‌ای باید استادکار به‌معنای واقعی باشند و باید بر روی عناصر دقیقی که مستقیماً بر روی یاددهی و یادگیری دانشجویان تمرکز دارد، در دانشگاه فعالیت کنیم.

کد مطلب: ۹۲۹۱۲۶
لینک کوتاه کپی شد
تغییر سرفصل 21 برنامه درسی دانشگاه فنی‌و حرفه‌ای تا اول مهر ابلاغ می‌شود

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه‌ای، دوره آموزشی آشنایی با آیین ترفیع پایه سالیانه اعضای هیات علمی امروز به همت مرکز امور مدرسان و اعضای هیات علمی و با حضور معاونان آموزشی دانشکده‌ها و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای برگزار شد. این دوره در راستای اجرای برنامه عملیاتی معاونت آموزشی دانشگاه و بالندگی و توانمندسازی اساتید است.

در این دوره ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای، غلامرضا کیانی مشاور رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در امور آموزشی و مدیران کل و کارشناسان حوزه آموزشی دانشگاه حضور داشتند.

غلامرضا کیانی در ابتدای این دوره گفت: بر اساس مصوبه هیات رئیسه بخش عمده‌ای از برنامه‌های ما محقق شده و ارزیابی عملکرد برنامه را در دستور کار داریم تا واقع بینانه‌تر کار را دنبال کنیم.

وی افزود: امسال حداقل حوزه آموزش استان‌ها باید برنامه عملیاتی داشته باشد که مهم‌ترین شاخص آن ساماندهی رشته‌هاست.

ابراهیم صالحی عمران در ادامه این دوره آموزشی به تلاش برای رسیدن به یک دانشگاه کیفیت‌گرا و مأموریت‌گرا در راستای تحقق رسالت‌های خود اشاره کرد و گفت: وقتی با معاونت آموزشی روبه‌رو می‌شویم وجه تمایز دانشگاه با سایر مؤسسات و دانشگاه‌های اجرایی به ذهنم می‌رسد. وجه مالی و اداری این دانشگاه وجه تشابه با سایر دانشگاه‌هاست اما معمولاً دانشگاه‌ها وظایفی دارند که آنان را از سایر دستگاه‌های اجرایی متفاوت می‌کند.

وی ادامه داد: بسیاری از مدیران ما ناخودآگاه اسیر یک سری وظایف اداری می‌شوند اما خوب است به دور از این موضوع به آموزش و پژوهش که رسالت اصلی این دانشگاه است، فکر کنیم و جز رسالت و اهداف اصلی دانشگاه مدنظر قرار دهیم.

صالحی عمران افزود: حوزه اداری مالی بسیار فعال‌شده و فکر من از آن حوزه خارج‌شده است. تمام فکر معاونت آموزشی باید مسائل یاددهی یادگیری و مسائل کیفیتی باشد تا به ارتقای آموزش مسائل فنی و حرفه‌ای برسیم.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای از معاونت آموزشی خواهش کرد اسیر حاشیه نشود زیرا یک برنامه‌ریز آموزشی است. وی در ادامه افزود: وجه تمایز دانشگاه فنی و حرفه‌ای با سایر دانشگاه‌ها همین موضوع است باید بر روی عناصر دقیقی که مستقیماً بر روی یاددهی و یادگیری دانشجویان تمرکز دارد، فعالیت کنیم.

وی اشاره کرد: یکی از دغدغه‌های من این است که ساماندهی مدرسان و هیات علمی‌های ما صورت گیرد، عمده وظیفه ما بر عهده حق‌التدریسی‌هاست. در کشور ما بیشتر ورود مدرسان ناشی از روابط است تا ناشی از یک سیستم صحیح شناسایی و جذب اساتید مدعو. این موضوع برای من در بدو ورودم یک دغدغه بود و گفتم که باید یک آیین‌نامه و صلاحیت پذیرش صحیح داشته باشیم.

صالحی عمران افزود: دانشجوها در دست ما امانت هستند و مدرس یک عنصر اساسی در انتقال مهارت شناخته می‌شود. اگر از تجربه نظری به خصوص عملی برخوردار نباشد معتقدم خود باید یک استادکار باشد. ان‌شالله یک آیین‌نامه ارتقای مستقیم برای اساتید دانشگاه فنی و حرفه‌ای داشته باشیم.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای تاکید کرد: اساتید دانشگاه فنی و حرفه‌ای باید استادکار به‌معنای واقعی باشند. در کیفیت آموزشی، مدرس و هیات علمی موثر است سعی داشته باشیم این افراد را شناسایی کنیم.

وی اضافه کرد: چند عناصر کلیدی در بحث حوزه آموزشی داریم؛ یادگیرنده‌ها و دانشجویان یکی از این عناصر است. سال گذشته سال خوبی در پذیرش دانشجو نداشتیم اما ‌رسالت اصلی دانشگاه تربیت تکنیسین است.

صالحی عمران ادامه داد: باید سعی کنیم دانش‌آموزان قوی‌تری را وارد سیستم کنیم. امسال سال حساسی داریم زیرا دانش‌آموزان به مرحله دیپلم رسیدند و باید ببینیم چقدر این افراد علاقه‌مند به شرکت در دوره‌های تکنیسین هستند.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: امسال رصد می‌کنیم که دانش‌آموزان به چه رشته‌هایی علاقه‌مند هستند، چراکه در دوره‌های کاردانی و کارشناسی ناپیوسته ظرفیت‌های خوبی اعلام شده است.

وی عنصر دیگر را دانشجوها نامید و افزود: هویت ما با بودن دانشجو در دانشگاه و فعال بودن کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی است، ما برای یاددهی و انتقال مهارت به دانشجوها فعالیت می‌کنیم این موضوع بسیار مهم است زیرا آینده جامعه ما در دست این افراد است.

صالحی عمران درباره محتواهای آموزشی و درسی گفت: سرفصل‌ها بسیار مهم است نظارت آموزشی یعنی اینکه ببینیم چه درسی تدریس می‌شود این موضوع وظیفه معاونت آموزشی است. دانشگاه تغییرات برنامه درسی را آغاز کرده و 21 برنامه درسی تغییر سرفصل داشتند که تا اول مهر ابلاغ خواهند شد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای به عناصر روش های آموزشی و ارزشیابی ها نیز اشاره کرد و گفت: این دو عنصر نیز بسیار مهم هستند. اساتید وظیفه سنجش و ارزیابی را برعهده دارند. من باید از شما به‌عنوان معاونان آموزشی که فعالانه در کنار ما تلاش می‌کنید، تشکر کنم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار