معاون آموزش ابتدایی استان همدان:

در طرح جابر بن حیان، دانش آموز همانند زنبور عسل است

همدان (پانا) - معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان در نهمین جشنواره جابربن حیان که صبح امروز و هم زمان با میلاد با سعادت امام رضا (ع) در کانون فرهنگی تربیتی مهدیه همدان برگزار شد، این جشنواره را فرصت مناسبی برای آموزش تفکر و کاشتن بذر علم و پژوهش در درون افرادی دانست که آینده سازان این کشور خواهند شد.

کد مطلب: ۹۲۹۰۷۱
لینک کوتاه کپی شد
در طرح جابر بن حیان، دانش آموز همانند زنبور عسل است

یاسر نانکلی با بیان این که تفکر یکی از مهم ترین اهداف تعلیم و تربیت است گفت: یکی از اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تربیت دانش آموز فکور و اهل اندیشه است که به محیط اطراف خود توجه کند و روان شناسان بهترین زمان برای ایجاد چنین رویکردی را دوره کودکی می دانند چراکه در این دوره دانش آموز در اختیار دستگاه تعلیم و تربیت قرار دارد.
نانکلی گفت: دانش آموزانی که امروز با قدم گذاشتن در حوزه پژوهش راه سخت تولید علم را شروع کرده اند انسان های متفکری هستند که در آینده به درد جامعه خواهند خورد.
معاون آموزش ابتدایی استان با بیان این که باید روش سنجیدن و نقد افکار دیگران را به دانش آموز بیاموزیم، گفت: ما نباید تفکرات دیگران را به خورد دانش آموز دهیم و ذهن او را همچون یک انبار و بانک در نظر بگیریم که اندیشه دیگران را بدون سنجیدن و انتقاد ذخیره کند چراکه چنین دیدگاهی به دانش آموز همانند نگاه به مورچگان است که سراسر تابستان در حال ذخیره و اندوختن غذا برای خود هستند و بدون هیچ دخل و تصرفی از آن استفاده می کنند تا زنده بمانند.
نانکلی ادامه داد: در طرح جابر بن حیان هدف، پرورش دانش آموز مانند زنبور عسل است که روی گل های مختلف می نشیند شهد آن ها را می مکد و در کندو شهدها را باهم مخلوط کرده فرایندی روی آن ها انجام می دهد و انگبین عسل را تولید می کند.
او گفت: در جشنواره جابر بن حیان، هدف این است که دانش آموزان در مسیری قدم بردارند که بتوانند اطلاعات انبوهی که در دنیای پیچیده و شبکه های مجازی امروز در هر لحظه به آنان می رسد را نقد کنند چون بسیاری از اطلاعات موجود در این شبکه ها معتبر نیستند و دانش آموز باید بتواند اطلاعات درست است را تشخیص دهد آن ها جدا کند تحلیل کند ترکیب کند تجزیه کند و دست به تولید علم بزند.
نانکلی با بیان این که آثاری که در این جشنواره دیده می شود نشان دهنده کوشش دانش آموزان است گفت: طرح جابربن حیان فرزندان ما را تبدیل به دانشمندانی می کند که در آینده می توانند مشکلات خود و جامعه ای که در آن زندگی می کنند را حل کنند که راه یافتن به چنین وادی هم سخت است و هم برای ذهن کودک لذت بخش و هیجان انگیز و وقتی انسان با توجه به چیزهایی که آموخته است گره ای از زندگی خود یا دیگری می گشاید شعف و شادی وصف ناپذیری به او دست می دهد.
نانکلی با تأکید بر وجود روحیه کاوشگری و حقیقت جویی در فطرت دانش آموزان گفت: ما باید زمینه های لازم برای شکوفا شدن استعداد دانش آموزان را فراهم کنیم چراکه اصل تعلیم و تربیت نیز بر این است. معاون آموزش ابتدایی اولین گام برای دانشمند شدن دانش آموزان را ایجاد روحیه پرسش گری در آن ها بیان کرد و گفت: ما باید دانش آموز را یک مشاهده گر دقیق پرورش دهیم تا پیرامون مسائل و مشکلات اطراف خود پرسش گر باشد چراکه علم از تجربه و مشاهده به دست می آید و با قوه ی اندیشه، از آن حکمت ساخته می شود.
نانکلی با اظهار تأسف در این خصوص که معلمان پیوسته از دانش آموزان می خواهند که پاسخگو باشند و فرصت پرسش گری را برای آن ها ایجاد نمی کنند، گفت: حدود هزار سال دیدگاهی که راجع به هستی وجود داشت این بود که زمین مرکز عالم است و همه ستاره ها و کرات به دور آن می چرخند و یک شک باعث شد که پس از سال ها این دیدگاه به کلی رد شود.
او با بیان این که اولین گام برای ورود به دنیای علم پرسش گری است، گفت: باید به دانش آموز یاد داد که بپرسد شک کند جست و جو کند و در نهایت ایده پردازی کند.
معاون آموزش ابتدایی از معلمان و همکاران حاضر در جشنواره خواست تا ایده دانش آموزان را دست کم نگیرند چراکه این ایده تفکری است که حاصل اندیشه خلق شده در ذهن دانش آموز است و باید آن را پرورش داد و آنان را در اندیشه مستقل کرد.
او در پایان با بیان این که نهمین جشنواره جابر بن حیان به همت مدیران، معلمان، کارشناسان و دیگر مسئولین در سال جاری اجرا شد، اظهار کرد: حدود ٨٦ هزار و ٤٠٠ نفر یعنی حدود ٥٥ درصد از دانش آموزان در این جشنواره شرکت کرده اند، ٤ هزار و ١٢٥ پروژه در مدارس اجرا شده که حدود ٥٧ درصد از آن ها به صورت گروهی و ٤٣ درصد نیز به صورت فردی انجام شده است و دختران مجری حدود ٥٣ درصد از این پروژه ها بوده اند که این خود یک نوید است.
نانکلی حضور افضلی یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان را در نهمین جشنواره جابربن حیان غنیمت شمرد و آن را نشان دهنده توجه مسئولین و اساتید دانشگاه بوعلی سینا به علم و پژوهش حتی در سطح خُرد بیان کرد.

نساء جانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار