زمین های کوهستانی گیلان مستعد کشت زعفران

رشت (پانا) - معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: 20 درصد از زمین های کوهستانی گیلان، مستعد کشت گیاهان دارویی از جمله زعفران است.

کد مطلب: ۹۲۸۹۰۰
لینک کوتاه کپی شد
زمین های کوهستانی گیلان مستعد کشت زعفران

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد و کشاورزی گیلان گفت: استقبال اهالی برخی از مناطق کوهستانی گیلان از کشت زعفران، باعث شده سطح زیر کشت این محصول در گیلان از 8 هزار متر مربع مزرعه های الگویی در 10 سال پیش ، به حدود 18 هکتار افزایش یابد .

الماسی گفت : 388 زعفران کار گیلانی از این مزرعه ها، حدود 62 کیلوگرم زعفران کیفی تولید می کنند .

الماسی خاطرنشان کرد: براساس قیمت گذاری های رسمی، هر کیلو زعفران در بازار عمده فروشی 12تا 15 میلیون تومان فروخته می شود ؛ این درحالی است که گفتگو با زعفران کاران گیلانی نشان می دهد ؛ آنان زعفران های تولیدی شان را به دلیل کیفیت بالا ، طعم و عطر خوب تا 24 میلیون تومان هر فروخته اند .

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان ادامه داد: اگرچه تقویم های زراعی حکایت از این دارد که فقط یک دهه از پیوستن گیلان به جمع استان های تولید کننده زعفران می گذرد اما سابقه کشت زعفران در این استان بیش از این هاست ؛ چرا که در کتاب " زعفران ایرانِ" نوشته دکتر ابریشمی آمده است ؛ زعفران دیلمانی، یکی از معروف ترین و مرغوب ترین زعفران های تولیدی ایران در حدود 400 سال پیش بوده است .

وی با بیان اینکه در حال حاضر در برخی مناطق کوهستانی شهرستان های سیاهکل، رودسر، املش و رودبار که آب و هوایش شباهت زیادی به اقلیم خراسان رضوی دارد، زعفران کشت می شود، گفت: البته در برخی از مناطق جلگه ای گیلان از جمله صومعه سرا هم بطور جسته و گریخته، زعفران کشت می کنند که این کار را توصیه نمی کنیم ؛ چون زعفران باید در ارتفاع 500 متر بالاتر از سطح دریا کشت شود و رطوبت زیاد باعث پوسیدگی پیازهای این گیاه می شود .

الماسی یکی از مزیت های مهم کشت زعفران را قابلیت برداشت محصول کیفی تا 7 سال اعلام کرد و گفت : پیاز زعفران یک سال پس از کشت، گلدهی را آغاز می کند و تا 7 سال هم باردهی دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان افزود : اگرچه زعفران گیلان برند ، ندارد و به صورت فله به فروش می رسد اما همین کیفیت، عطر و طعم عالی باعث شده در بازار زعفران، مشتریان خودش را داشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار