در گفت‌وگو با پانا

خداکرمی: بی‌برنامه‌گی در ساماندهی، سبب بازگشت کودکان کار به بازار کار می‌شود

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران: تصمیم‌گیری درباره کودکان کار و خیابان فقط بر عهده شهرداری نیست

تهران (پانا) - رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران با بیان اینکه باید به کودکان کار و خیابان جامع‌تر نگاه شود، گفت تصمیم‌گیری در زمینه کودکان کار و خیابان فقط بر عهده شهرداری نیست.

کد مطلب: ۹۲۸۵۶۴
لینک کوتاه کپی شد
خداکرمی: بی‌برنامه‌گی در ساماندهی، سبب بازگشت کودکان کار به  بازار کار می‌شود

ناهید خداکرمی در گفت‌و‌گو با پانا با اشاره به ساماندهی کودکان کار و خیابان و دخالت شهرداری تهران در این زمینه گفت: «وقتی در شهر موضوعی به عنوان معضل مطرح می‌شود از جمله معضل کودکان کار همواره نگاه‌ها به سمت شهرداری است و همه فکر می‌کنند ساماندهی کودکان وظیفه مستقیم شهرداری است.»

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران با بیان اینکه تصمیم‌گیری در زمینه کودکان کار و خیابان فقط بر عهده شهرداری نیست، گفت: «اکنون نمی‌دانم که شهرداری در زمینه جمع‌آوری کودکان کار و خیابان کمک می‌کند یا خیر؛ چون ممکن است دستورالعملی از جانب استانداری یا نهادهای بالادستی باشد و شهرداری را موظف کرده باشند که در این‌صورت چاره ای ندارد جز اینکه انجام دهد.»

وی با تاکید بر اینکه پدیده کودکان کار و خیابان را نباید به صورت عامل دید بلکه خود یک معلول است، گفت: «معضل کودکان کار درست مثل یک بیماری است. باید ببینیم چه عواملی باعث آن شده است؛ اما تشخیص تا درمان آن مدت زمان زیادی می‌خواهد.»

خداکرمی با اشاره به نحوه جمع‌آوری کودکان کار و خیابان گفت: «من هم با شکل فعلی جمع‌آوری کودکان موافق نیستم و حتماً باید آسیب‌شناسی این حوزه مدنظر قرار بگیرد. یکی از مهمترین دلایل وجود کودکان کار و خیابان مهاجرت است که باعث شده این افراد از سرزمین خودشان چه در داخل ایران چه در خارج وارد تهران شوند. بنابراین ساماندهی این کودکان خیلی بهتر از جمع‌آوری آنهاست. اگر هزینه‌ای که صرف جمع‌آوری این کودکان می‌شود را صرف توانمندی آنها کنیم و صرف آموزش، توانمندی و کارهایی که ان‌.جی‌‌.او.ها انجام می‌دهند، بهتر جواب می‌دهد.»

این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: «باید به کودکان کار و خیابان جامع‌تر نگاه شود. نه تنها مجموعه شهرداری بلکه آن‌هایی که در این حوزه سیاست‌گذاری می‌کنند و دخیل هستند از جمله سازمان بهزیستی، استانداری، فرمانداری، وزارت کشور یا سایر وزارتخانه‌ها باید به صورت ریشه‌ای معضل کودکان کار را حل کنند.»

وی گفت: «نباید فراموش کرد که کودکان کار و بی‌خانمان‌ها فقط موضوع ایران نیست. کودکان کار بدترین شکل بی‌خانمانی هستند و هم از نظر عاطفی و انسانی مردم را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، بنابراین اگر ورود به این حوزه با برنامه‌ریزی جامع نباشد نتیجه آن جمع‌آوری این کودکان و بازگشت مجدد آنها به خیابان می‌شود.»


ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار