رئیس کمیته ایمنی حمل و نقل شورای شهر تهران در گفت‌وگو با پانا پاسخ داد

چرا ایجاد خطوط ویژه دوچرخه‌سواری بانوان به نفع آنها نیست

تهران (پانا) - رئیس کمیته ایمنی حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به طرح ایجاد خطوط ویژه دوچرخه‌سواری برای بانوان گفت این جدایی در دراز مدت به نفع زنان نیست.

کد مطلب: ۹۲۸۰۷۲
لینک کوتاه کپی شد
چرا  ایجاد خطوط ویژه دوچرخه‌سواری بانوان به نفع آنها نیست

شهربانو امانی در گفت‌وگو با پانا درباره ترویج دوچرخه‌سواری اظهار کرد: دوچرخه‌سواری یکی از روش‌های حمل و نقل است که در احکام برنامه پنجساله شهرداری تهران نیز وجود دارد و در احکام برنامه موضوع TOD (توسعه شهری مبتنی بر حمل ونقل عمومی) مطرح است که بر اساس آن، یک شهروند بتواند در مدت زمان پنج دقیقه با دوچرخه یا پای پیاده به ایستگاه انبوه‌بر برسد. قبل از انقلاب هم خیلی‌ از افراد با دوچرخه به مدرسه و دانشگاه می‌رفتند اما امروز آنقدر خیابان، بزرگراه، زیرگذر و روگذر ایجاد شده است که خیلی دشوار است بتوانیم خیابان‌ها را از خودروها بازپس بگیریم و در اختیار دوچرخه‌سواران قرار دهیم.

وی با اشاره به ایجاد خطوط ویژه دوچرخه‌سواری بانوان گفت: اگر کرامت انسانی و عزت انسان‌ها را حفظ کنیم و آموزش صحیح شهروندی بدهیم تا شهروندان از حق خود و دیگران آگاه و مسئول باشند، نیازی نیست برای زنان خط ویژه دوچرخه راه‌اندازی کنیم. این کار در ظاهر به نفع زنان است اما در درازمدت به نفع زنان نیست و این جدایی اقشار مختلف جامعه در درازمدت تعادل جامعه را به هم می‌زند.

رئیس کمیته ایمنی حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: هر جایی که می‌خواهند حقی از زنان استیفا کنند محدودیتی ایجاد می‌کنند در صورتی که جامعه محل استفاده و محل زندگی همه شهروندان است. عناوینی همچون شهر دوستدار کودک، دوستدار سالمند، دوستدار معلول و دوستدار زن شهر مطرح می‌شود در حالی که شاخص‌های شهر به عنوان یک موجود زنده باید درست باشد و هر کسی هر جایی خواست بتواند از شهر استفاده کند.

شهر باید به‌گونه‌ای باشد که زن به عنوان 50 درصد جامعه بتواند از امکانات عمومی، محلی و ملی استفاده کند

وی با اشاره به ایجاد پارک‌های ویژه بانوان گفت: اکنون پارک‌های ویژه بانوان در تهران ایجاد شده است و هزینه سنگینی از بودجه شهروندان را مصرف کردیم اما غیرقابل دسترس است چون اکثر زنان برای استفاده از این پارک‌ها باید مسافت زیادی را طی کنند. این سوال پیش می‌آید که آیا باید در هر محله‌ای پارک ویژه بانوان وجود داشته باشد؟ البته با ایجاد این فضاها به دنبال اخلاق عمومی بودیم ولی متاسفانه اخلاق عمومی را ترویج نمی‌کنیم.

امانی خاطرنشان کرد: احترام، وفاداری و حرمت انسان جزو آموزه‌های دینی، آموزش‌های فردی و اجتماعی است و چون اتفاق نمی‌افتد می‌خواهیم فضاهایی را ایجاد کنیم که ویژه زنان باشد و این موارد به کف مطالبات زنان تبدیل شده است. چرا وقتی یک زن می‌خواهد از پیاده‌راه استفاده کند، در زمانی از شب تردد کند یا از پل عابرپیاده تردد کند، باید مورد آزار روحی، خشونت‌های کلامی، جنسی و جسمی قرار بگیرد. اخیرا رئیس قوه قضاییه هم تأکید کرده است که هر آنچه برای زنان محدودیت بیاورد، اعمال خشونت است.

این عضو شورای شهر تهران تأکید کرد: شهر باید به‌گونه‌ای باشد که زن به عنوان 50 درصد جامعه بتواند از امکانات عمومی، محلی و ملی استفاده کند اما برای 50 درصد از جامعه محدودیت ایجاد می‌شود. در انتخابات می‌گویند شهروند درجه یک و دو نداریم اما در سیاست‌ها دقیقا می‌بینیم که تغییر نگرش اتفاق نیفتاده است و در نتیجه به اسم ایجاد امتیاز محدودیت ایجاد می‌کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار