در بازار مسکن غرب پایتخت چه خبر است؟

تهران (پانا) - با وجودی که قیمت مسکن در منطقه ۵ واقع در غرب تهران ۱۰۱ درصد رشد کرده، معاملات مسکن در آن‌جا ۵۶ درصد نسبت به سال قبل افت کرده است؛ افتی که باعث شد این منطقه پیشتازی خود را در تورم ملکی از دست بدهد.

کد مطلب: ۹۲۸۰۲۲
لینک کوتاه کپی شد
در بازار مسکن غرب پایتخت چه خبر است؟

به‌گزارش ایسنا، بسیاری از آگهی‌های فروش آپارتمان در فضای‌مجازی متعلق به منطقه ۵ است که نشان از انبوه خانه‌های خالی در این محدوده دارد. البته این منطقه در غرب تهران شامل محله‌هایی همچون پونک، جنت‌آباد، سازمان آب، شهر زیبا، شهران، فردوس، اکباتان و آپادانا را می‌توان محبوب‌ترین محله قشر متوسط به بالا در تهران نامید؛ چرا که همواره در سال‌های اخیر بیشترین حجم معاملات مسکن در این محدوده انجام شده است. بررسی‌ها از علت اقبال متقاضیان به این منطقه نشان می‌دهد وجود سرانه‌های خدماتی و تفریحی مناسب، موقعیت فرهنگی، خیابان‌های پهن و سازه‌های باکیفیت در محبوبیت این منطقه تأثیرگذار است.

با وجود حجم بسیار خانه‌های خالی شهر تهران در منطقه ۵، قیمت مسکن از یک سال و نیم گذشته در این منطقه روند صعودی داشته است. در همین بازه یک ماهه قیمت آپارتمان در این محدوده نسبت به ماه قبل یک میلیون تومان افزایش یافت و از میانگین متری ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در اردیبهشت به ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در خردادماه رسید. رشد قیمت سالانه این منطقه نیز ۱۰۱ درصد بود که رقم بسیار بالایی محسوب می‌شود. با این حال منطقه ۵ که تا سال قبل پیشتاز تورم ملکی در پایتخت بود، خردادماه امسال رتبه خود را به منطقه ۱۰ با ۱۳۴ درصد داد.

جست‌وجو در دفاتر املاک نشان می‌دهد، هم‌اکنون کف قیمت آپارتمان پنج تا ۱۰ ساله در محله پونک متری ۱۵ میلیون تومان و آپارتمان نوساز حداقل ۱۷ میلیون تومان است. قیمت پیشنهادی آپارتمان ۵ تا ۱۰ ساله در محله جنت‌آباد هم از ۱۳ میلیون تومان به بالا تعیین می‌شود.

خردادماه امسال ۸۹۶ قرارداد خرید و فروش مسکن در منطقه پنج به امضا رسیده که بیشترین تعداد در شهر تهران محسوب می‌شود. میانگین قیمت این منطقه نیز ۱۶ میلیون و ۸۲۷ هزار تومان در هر متر مربع است.

مظنه آپارتمان در غرب تهران بر اساس معاملات تیرماه ۹۸
محله متراژ سن بنا قیمت (تومان)
آپادانا 94 5 سال 820 میلیون
باغ‌فیض 41 8 سال 720 میلیون
شاهین 84 6 سال 1.42 میلیارد
فردوس 64 10 سال 1 میلیارد
شهرک نفت 67 16 سال 1.16 میلیارد
مهران 63 11 سال 1.08 میلیارد
پونک 118 نوساز 2 میلیارد
شهرک المهدی 59 12 سال 885 میلیون

تحولات بازار مسکن پایتخت نشان می‌دهد پس از ایجاد فضای هیجانی در نیمه شمالی شهر تهران که در سال گذشته اتفاق افتاد، از اواخر سال ۱۳۹۷ رشد قیمت به مناطق جنوبی تغییر مسیر داد. در سال قبل معمولاً در هر ماه مناطق ۵ و ۱ به ترتیب بالاترین رشد قیمت مسکن شهر تهران را به‌خود اختصاص می‌دادند. در هفت ماه ابتدای سال ۱۳۹۷ منطقه ۵ پیشتاز تورم ملکی بود تا این‌که از آبان ماه برای اولین‌بار این رتبه به منطقه ۹ رسید و در ادامه به‌تدریج از سرعت رشد قیمت در مناطق شمالی کاسته و به رشد مناطق جنوبی افزوده شد.

در خردادماه امسال نیز منطقه ۱۰ با ۱۳۴ درصد افزایش نقطه به نقطه قیمت مسکن، رکورددار بالاترین میزان رشد سالیانه بود و منطقه ۱ با ۸۹ درصد کمترین افزایش را به ثبت رساند. هم‌اکنون میانگین قیمت در منطقه ۱۰ به ۹ میلیون و ۴۲۱ هزار تومان رسیده است. خردادماه سال گذشته این رقم ۴ میلیون و ۲۳ هزار تومان بود.

در شرایطی که در خردادماه ۱۳۹۸ میانگین رشد قیمت آپارتمان در تهران ۱۰۴ درصد به ثبت رسیده این نرخ در مناطق ۱۰ تا ۲۰ به ترتیب ۱۳۴، ۱۲۹، ۱۰۴، ۱۱۴، ۱۰۰، ۱۰۳، ۱۰۲، ۱۰۰، ۱۰۸، ۱۰۵ و ۱۱۰ درصد افزایش را نشان داد. با این حال در دو منطقه ۱۴ و ۱۵ تورم ماهیانه، منفی شد. در منطقه ۴ نیز تنها ۰.۷ درصد رشد ماهیانه را شاهد بودیم که می‌تواند پیش‌نشانه‌ای از ورود تدریجی بازار مسکن به فاز رکود تلقی شود.

یک کارشناس: شیب رشد مسکن ملایم می‌شود

مهدی سلطان‌محمدی، کارشناس بازار مسکن می‌گوید: با وجودی که رشد قیمت مسکن شهر تهران در خردادماه کمتر از اردیبهشت بود اما همین افزایش پنج درصد ماهیانه هم بسیار بالاست؛ چرا که میزان افزایش سالیانه بیش از ۱۰۰ درصد را نشان می‌دهد. انتظار این است که رشد قیمت‌ها کاهش پیدا کند اما با توجه به نبود ابزارهای کافی در اقتصاد، این‌که در چه ماهی این اتفاق می‌افتد یا از روند افزایشی به یک آرامش برسد دقیقاً قابل پیش‌بینی نیست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار