هفته سوم تیرماه؛ از واکنش‌های ادامه‌دار به اهدای عضو محکومان به اعدام تا کج شدن برج میلاد

تهران (پانا) - واکنش‌های ادامه‌دار سازمان نظام پزشکی و جامعه پزشکی کشور به اهدای عضو محکومان به اعدام، تداوم انتقاد به پیامک‌های گزارش بی‌حجابی از سوی مردم و برخی مسئولان، اعلام روز محاکمه متهمان پرونده قتل علیرضا شیرمحمدعلی، حذف ویزای اربعین، ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی و انهدام شبکه پیشرفته تقلب کنکور گزیده‌ای از مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی است در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۹۲۸۰۲۰
لینک کوتاه کپی شد
هفته سوم تیرماه؛ از واکنش‌های ادامه‌دار به اهدای عضو محکومان به اعدام تا کج شدن برج میلاد

هفته‌ پیش شاهد اتفاقات و خبرهای مهمی در حوزه اجتماعی بودیم که گزارش زیر مروری بر مهمترین خبرهای این حوزه است.

واکنش‌های ادامه‌دار به اهدای عضو محکومان به اعدام

موضوع اهدای عضو محکومان به اعدام، از بیست‌وهفتم خرداد ماه و ابلاغ آیین‌نامه جدید چگونگی اجرای احکام کیفری از سوی سید ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس قوه‌قضائیه جمهوری اسلامی آغاز شد. در ماده 47 این آیین‌نامه آمده است: «چنانچه محکوم داوطلب اهدای عضو پیش یا پس از اجرای مجازات اعدام باشد و مانع پزشکی برای اهدای عضو موجود نباشد، قاضی اجرای احکام کیفری طبق دستورالعملی اقدام می‌کند که ظرف سه ماه از تاریخ تصویب این آیین‌نامه توسط معاونت حقوقی قوه قضاییه با همکاری وزارت دادگستری و سازمان پزشکی قانونی کشور تهیه شده و به تصویب رییس قوه قضاییه می‌رسد. پس از این آیین‌نامه، ایرج فاضل، رئیس جامعه جراحان ایران طی نامه‌ای به رئیس قوه‌قضائیه با انتقاد از این موضوع، خواستار حذف ماده 47 آیین نامه مذکور شد و نوشت: «استفاده از اعضای بدن محکومان به اعدام سابقه بسیار ناخوشایند، مذموم و به شدت نقد‌پذیر دارد و نه تنها کمک چندانی به نیازمندان نخواهد کرد، بلکه آبروی احترام برانگیز پدیده پیوند اعضا را که با صرف عمر، مجاهدت و فداکاری گروه بزرگی از پزشکان این مملکت کسب شده است، به شدت تهدید خواهد کرد و زیر سوال خواهد برد. بعد از این موضوع، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه‌قضائیه در جریان نشست خبری خود در رابطه با اهدای عضو از ناحیه محکومان به بیان توضیحاتی پرداخت و اظهار کرد که تاکنون از ناحیه قوه قضاییه هیچ ابلاغیه، آیین‌نامه و دستورالعملی در مورد اهدای عضو از سوی محکومان به قصاص، اعدام و سایر محکومیت‌های کیفری تصویب و ابلاغ نشده است. قطعاً موضوع اهدای عضو به صورت داوطلبانه از ناحیه محکومان، نیازمند بررسی‌های فقهی، حقوقی، بهداشتی و پزشکی، اجتماعی و اجرایی است و اگر قرار باشد در این زمینه نفیاً یا اثباتا تصمیم گرفته شود، همه ابعاد آن بررسی خواهد شد.

اجرای طرح «تطهیرکنندگان داوطلب»

چندی قبل مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا(س) و شهردار حرم مطهر حضرت امام خمینی(ره) اعلام کرد تطهیرکننده داوطلب برای شستن اموات در سازمان بهشت زهرا(س) پذیرفته می‌شود. انتشار این خبر با علامت‌ سوال فراوانی در افکار عمومی روبه‌رو شد، رضا پورناصرانی، مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی این سازمان، موضوع فراخوان را مسئله‌ای داوطلبانه، عام النفعه و با هدف کمک به هم نوعان در مواقع بحرانی به خصوص در هنگام زلزله می‌داند. او تاکید می‌کند که این موضوع درآمدی برای فرد داوطلب ندارد و بدون چشمداشت مالی است. به دنبال اجرای این طرح تعداد زیادی از خبرنگاران و هنرمندان و اعضای شورای اسلامی شهر تهران عضو این طرح شدند، آموزش دیدند و هم‌اکنون کارت مخصوص تطهیرکننده داوطلب بهشت زهرا را دریافت کرده‌اند و تاکنون این کانون 700 عضو آموزش‌دیده دارد.

سریال ادامه‌دار انتقاد به پیامک‌های گزارش بی‌حجابی

کشف حجاب در برخی خودروهای شخصی و غیر شخصی سبب شد تا پلیس از اردیبهشت ماه سال جاری از طریق پیامک، افراد را احضار و با گرفتن یک تعهد موضوع را خاتمه دهد. پیشتر وزیر کشور نیز در واکنش به این موضوع گفته بود که جزو وظایف نیروی انتظامی است تا قانون را در جامعه برقرار کند و نیروی انتظامی تاکنون با دور اندیشی به این امر عمل کرده است. به جای اینکه در خیابان‌ها با مردم برخورد شود به افرادی که دچار خطا شده‌اند، پیامک داده شود و بعد از دو سه بار پیامک نیروی انتظامی باید به آنها رسیدگی کند اما این موضوع با حواشی و شایعاتی مبنی بر اینکه شهروندان می‌توانند موارد بی‌حجابی یا بدحجابی را با ذکر شماره پلاک خودرو به پلیس پیامک کنند، همراه شد. سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت نیز در واکنش به این شایعات اعلام کرد که پلیس هیچ شماره پیامکی برای اعلام بدحجابی یا بی‌حجابی در خودرو اعلام نکرده است. اما نحوه احضار پیامکی متهمان بی‌حجابی و خطاب قراردادن عنوان مجرم به این افراد با انتقادات زیادی مواجه است که همچنان ادامه دارد. عبدالصمد خرمشاهی، وکیل پایه یک دادگستری می‌گوید طبق تبصره ماده 638 قانون آیین دادرسی کیفری، اصل بر این است که اگر دلایلی مبنی بر توجه اتهام به فرد باشد ابتدا احضار شود و مراتب آیین دادرسی کیفری رعایت شود و در نهایت اگر آن فرد به دادگاه مراجعه نکرد، جلب شود. بنابراین نحوه احضار و برخورد با افرادی که به گفته پلیس بی‌حجاب هستند با مقررات آیین دادرسی کیفری انطباق ندارد.

انهدام شبکه پیشرفته تقلب کنکور

تقلب در آثار علمی همواره یکی از دغدغه‌های اندیشمندان و محققان کشور است و برخورد با متقلبان نیز خواسته‌ای است که محققان علمی کشور از مسئولان نظامی کشور دارند. سازمان اطلاعات سپاه استان سیستان و بلوچستان با انتشار اطلاعیه‌ای از انهدام شبکه سازمان‌‌یافته 16 نفره‌ای که قصد تقلب در کنکور سراسری سال 98 را داشت، خبر داده است. عوامل این باند با هوشیاری سازمان اطلاعات استان شناسایی و با هماهنگی دستگاه قضا به جرم کلاهبرداری از طریق فروش سوالات کنکور، تقلب هوشمند و الکترونیک در آزمون سراسری دستگیر شدند. شبکه مذکور با بستن قرارداد با داوطلبان آزمون سراسری و ایجاد شبکه‌ای متشکل از آزمون‌دهندگان، برگزارکنندگان آزمون و ایجاد تیم پشتیبان اقدام به ایجاد باندی سازمان‌یافته جهت تقلب، کرده بودند.

مسجدسلیمان لرزید

زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 5.7 ریشتر حوالی مسجد سلیمان در استان خوزستان را لرزاند. مختصات این زمین‌لرزه در طول جغرافیایی 49.5، عرض جغرافیایی 31.95 و در عمق 17 کیلومتری زمین به ثبت رسید. به دنبال وقوع این زمین‌لرزه یک نفر جان خود را از دست داد و 104 نفر نیز مصدوم شدند.

حذف ویزای اربعین

طبق توافقی دوجانبه بین ایران و عراق برای ایام اربعین، صدور ویزا حذف شد و زائران می‌توانند با داشتن برگه بیمه‌نامه از مرز عبور کنند. حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور در دیدار با محمد بدر ناصر، معاون امنیتی وزیر کشور عراق در اینباره اعلام کرد که طبق توافق صورت گرفته برای ایام اربعین صدور ویزا حذف شد.

29 تیرماه؛ محاکمه متهمان قتل شیرمحمدعلی

علیرضا شیرمحمدعلی که در زندان فشافویه دوران محکومیت خود را سپری می‌کرد در تاریخ ۲۰/‏۰۳/‏۱۳۹۸ با ضربات تیزی مجروح و به قتل رسید. خردادماه امسال دادستانی تهران اعلام کرد که پرونده او با تکمیل تحقیقات و تقاضای اولیا دم مبنی بر قصاص و مجازات قانونی سایر اتهامات مندرج در کیفرخواست صادر و جهت رسیدگی به دادگاه کیفری یک ارسال شد. پایان خردادماه، سخنگوی قوه قضاییه نیز با تشریح جزئیات مضروب و به قتل رسیدن مرحوم علیرضا شیرمحمدعلی، از دستور رئیس قوه قضائیه به سازمان زندان‌ها و دادستانی کل کشور برای بررسی قصور احتمالی مأموران خبرداد و گفت که حسب دستور ریاست قوه قضائیه، مقرر شد هم از ناحیه سازمان زندان‌ها و هم از سوی دادستانی کل کشور دو تیم مجزا در مورد سهل‌انگاری یا قصور احتمالی مأمورین مربوط، بررسی دقیق انجام داده و نتیجه به ایشان گزارش و در صورت محرز شدن تخلف یا جرم، برخورد قاطع و مناسب انجام پذیرد. حالا بر اساس اعلام قوه قضاییه قرار است جلسه دادگاه متهمان پرونده قتل علیرضا شیرمحمدعلی، ۲۹ تیرماه برگزار شود.

کج شدن برج میلاد

فاز دوم برج میلاد و گود پرخطر آن مدتهاست که بلاتکلیف مانده و مدت زمان نگهداری آن هم سپری شده است. این بلاتکلیفی موجب شده تا گاهی شایعاتی مبنی بر کج شدن برج میلاد در رسانه‌ها مطرح شود و شهروندان تهرانی از این موضوع نگران باشند. اخیرا نیز سیده فاطمه ذوالقدر در گفت‌وگو با خانه ملت، با هشدار درباره بی‌توجهی شهرداری درباره ایمن‌سازی گود رها شده کنار برج میلاد، گفته است که شهرداری سریع‌تر تیم کارشناسی را برای ایمن‌سازی گود کنار برج میلاد اعزام کند تا از خطر کج شدن برج میلاد جلوگیری شود. البته محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران می‌گوید اینکه گفته شود فاز دوم برج میلاد باعث کج شدن برج شده بسیار غیرعلمی و غیرکارشناسی و بدون راستی آزمایی است و این گونه اظهارنظرها سبب تشویس اذهان عمومی می‌شود اما باید وضع گود رها شده فاز دوم برج میلاد تعیین تکلیف شود و آنجا به عنوان سرمایه شهر تهران باید بهینه و برای پروژه‌های عمرانی و برای تامین خدمات هفت‌گانه هزینه شود .به گفته او کمیسیون تخصصی شورا در این باره تذکرات زیادی داده است و جلسات زیادی در این باره تشکیل برگزار شده و حتی در این زمینه سازمان بازرسی و وزارت کشور هم ورود کرده‌اند.

ثبت جهانی هیرکانی

اخیرا جنگل‌های هیرکانی به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند اما اجرای برخی پروژه‌های محیط‌زیستی در این جنگل‌ها موجب نگرانی کارشناسان طبیعت شده است چون اعتقاد دارند با اجرای این پروژه‌ها جنگل‌ تخریب می‌شود و این میراث طبیعی از فهرست یونسکو خارج می‌شود چون در صورت اجرای طرح انتقال آب خزر به سمنان بیش از 26 هزار اصله درخت هیرکانی قطع خواهد شد اما مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید جای نگرانی وجود ندارد و در زمینه ثبت جنگل‌های هیرکانی در یونسکو نیز ایران تعهداتی دارد که در راستای حفظ این جنگل‌های ارزشمند است اما این امر دلیل نمی‌شود که نتوان هیچ کاری انجام داد.

ماجرای دانش‌آموز نخبه‌ای که از کنکور جا ماند

آزمون سراسری سال 98 با حضور یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۱۵ داوطلب روزهای 13 و 14 تیرماه برگزار شد و دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاه باید آموخته‌های ۱۲ساله دوره تحصیل خود را در این روز به فراخور رشته امتحانی نشان می‌دادند. گاهی اتفاقاتی می‌افتد که یک داوطلب که خود را برای برگزاری کنکور آماده کرده است موفق به شرکت در کنکور نمی‌شود. این بار پارسا یکی از دانش‌آموزان مدرسه سروش در تهران که تمام توان خود را برای شرکت در کنکور 98 گذاشته است بر حسب یک اتفاق از کنکور جا می‌ماند. سمیرا سروری‌فر مادر پارسا درباره این ماجرا می‌گوید پسرم شب قبل از کنکور در مسیر برگشت به خانه از سوی دو موتورسوار که کلاه کاسکت داشتند مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد. دست چپ پارسا را با چاقو خط می‌اندازند و چون پوتین پوشیده بودند، دست راستش را هم با لگد زدن له می‌کنند، تا می‌‌توانند توی شکمش ضربه می‌زنند و با چماق به پشت گردنش می‌کوبند که پسرم از حال می‌‌رود و موتورسواران فرار می‌‌کنند که به این دلیل به کنکور نمی‌رسد. اکنون نامه‌ کلانتری را برای چک کردن دوربین‌های کوچه در دست داریم و باید بررسی کنیم که عامل یا عاملان آن چه کسانی هستند. الان جرات نمی‌کنم پسرم را برای خریدن نان به بیرون بفرستم. درست است که تلاش‌های دو ساله پسر من برنمی‌گردد اما با پیدا شدن عوامل این حادثه حداقل می‌توانم امنیت خاطر داشته باشم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار