مینایی‌پور: راه‌حل رفع اعتیاد زنان پررنگ‌کردن اهمیت آموزش دختران نسبت به خطرات اعتیاد است

تهران (پانا)‌ - همایش زن، هویت و اعتیاد صبح امروز با حضور فرحناز مینایی‌پور، مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش و  به میزبانی آموزش و پرورش ساوجبلاغ استان البرز برگزار شد.

کد مطلب: ۹۲۷۴۸۰
لینک کوتاه کپی شد
مینایی‌پور: راه‌حل رفع اعتیاد زنان پررنگ‌کردن اهمیت آموزش دختران نسبت به خطرات اعتیاد است

به گزارش روابط عمومی دفتر امور زنان آموزش و پرورش، مینایی‌پور در ابتدای این مراسم، آغاز دهه کرامت را گرامی داشت و با تقدیر و تشکر از برگزاری این همایش گفت: «هفته مبارزه با مواد مخدر فرصتی طلایی برای پرداختن به این موضوع بسیار مهم است.»

او نقش زنان را در خانواده و جامعه امروز بسیار مهم دانست و افزود: «اگر زنان در جامعه هویت واقعی خود را بشناسند قطعا در کنترل گرایش به اعتیاد نقش‌آفرینی مثبتی خواهند داشت و با توجه به اینکه نیمی از جامعه ما را زنان تشکیل می‌دهند لذا سلامت و شادابی جامعه ما تا حدود بسیار زیادی به سلامت زنان ما بستگی دارد. جرائم و انحراف از هنجارهای رسمی، تاریخچه‌ای به قدمت انسان دارد.»

زنان می‌توانند بازدارنده‌های پرقدرتی برای دوری اعضای خانواده از اعتیاد باشند

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش به آمار قابل توجه معتادان خانم در جوامع امروزی اشاره کرد و گفت: «باتوجه به نقش محوری زن در خانواده و همین طور در جامعه چه در کسوت نقش‌های شغلی و چه از جایگاه نقش مادری، باید مهارت دوری از این معضل را در آن‌ها تقویت کرد. در همین راستا ایجاد شرایط حضور موثر و پویای زنان می‌تواند به عنوان عاملی بازدارنده در این مسیر موثر واقع شود. چه اینکه زنان توانمند و پرقدرت علاوه بر ایفای نقش‌های مثبت در جامعه می‌توانند بازدانده‌های پرقدرتی برای افراد خانواده باشند و در دوری اعضای خانواده از معضل اعتیاد یا بازگشت به مسیر سلامتی افراد بیمار پر فایده باشند.»

تامین فضای عادلانه برای فعالیت زنان می‌توند به ایجاد جامعه‌ای پویا و توانمند بیانجامد

او به نقش مادری که از دیرباز به عنوان نقش و فعالیت اصلی زنان تعریف شده است اشاره کرد و افزود: «مادران نقش ارزنده‌ای در تربیت دختران به عنوان مادران فردا و پسران به عنوان همراهان این مادران در آینده خواهند داشت و بنابراین تامین فضای عادلانه برای فعالیت برای زنان امروز می‌تواند به ایجاد جامعه‌ای پویا و توانمند در آینده بیانجامد. از طرفی زنان به عنوان بخشی از سرمایه انسانی موثر در مسیر توسعه همه‌جانبه جامعه باید مورد توجه قرار گیرند چراکه در غیر این صورت جامعه بخشی از پتانسیل خود را در این مسیر از دست خواهد داد.»

راه‌حل رفع اعتیاد زنان پررنگ‌کردن اهمیت آموزش دختران نسبت به خطرات اعتیاد است

مدیرکل دفتر امور زنان وزارت آموزش و پرورش اعتیاد زنان را یکی از مهمترین دردها و آسیب‌های اجتماعی جامعه و راه‌حل این موضوع را پر رنگ کردن اهمیت آموزش دختران نسبت به خطرات اعتیاد دانست. مینایی‌پور از متغیرهای اصلی و تاثیرگذار بر گرایش زنان به اعتیاد را شغل، جنس،‌ سطح تحصیلات، وضعیت تاهل، استقلال‌طلبی، مخالفت‌جویی، هیجان‌خواهی، تاثیرپذیری از گروه همسالان و خودنمایی دانست.

او علل فردی، خانوادگی و اجتماعی را از عوامل مهم گرایش به اعتیاد دانست و درباره دلایل فردی گفت: «فقدان شناخت، ضعف اراده، پایین بودن سطح تحمل، شخصیت ضد اجتماعی و دردهای جسمی از مهمترین عواملی تاثیرگذار هستند. همچنین از هم گسیختگی خانواده، درگیری و ستیز بین والدین، اعتیاد والدین و نارضایتی از زندگی زناشویی از علل و عوامل مهم خانوادگی هستند.»

فقر و رفاه بیش از حد از مهمترین عوامل اجتماعی اعتیاد هستند

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: «دوستان ناباب و فقر و رفاه بیش از حد نیز جزو مهمترین عوامل اجتماعی به شمار می‌آیند که امروزه گروه زیادی از افراد و جوانان را به کام اعتیاد کشانده است.»

او به پیامدهای مهم اعتیاد زنان در جامعه اشاره کرد و گفت: «کاهش فرصت ازدواج دختران معتاد، طرد از خانواده، فقدان ایفای نقش مادری، فروپاشی خانواده، نبود نظارت بر رفتار فرزندان، ارائه الگوی نامناسب رفتاری، کاهش روابط فامیلی و امکان ابتلای اعضای خانواده به ایدز از این دسته از پیامدها هستند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار