در نشست خبری

موسوی: ایران نه به روسیه و چین امید بسته است و نه به کشورهای اروپایی

مشاور مکرون به ایران می‌آید/ مقصد نفتکش را نمی‌دانم

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه معتقد است که جمهوری اسلامی همواره براساس منافع خود تصمیم خواهد گرفت و به کارت بازی هیچ کشوری، چه روسیه و چین و چه سایر کشورهای اروپایی تبدیل نخواهد شد.

کد مطلب: ۹۲۷۲۹۳
لینک کوتاه کپی شد
موسوی: ایران نه به روسیه و چین امید بسته است و نه به کشورهای اروپایی

سید عباس موسوی صبح امروز (دوشنبه) در جریان نشست خبری خود با اشاره به آمدوشدهای دیپلماتیک در چند وقت آینده، اظهار کرد: «در کنار تحولات برجامی، روابط دوجانبه در موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی با حضور ایران ادامه دارد. اجلاس عدم تعهد را نیز پیش‌رو داریم که جمهوری اسلامی در آن شرکت خواهد کرد. همچنین در روزهای آتی شاهد سفر سفر مشاور رییس‌جمهوری به ایران خواهیم بود.»

او در ادامه درباره پایبندی کشورهای روسیه و چین به تعهدات خود براساس توافق برجام نیز گفت: «جمهوری اسلامی به هیچ کشوری امید نبسته است، چه دوستان روسیه و چین و چه کشورهای اروپایی. نکته مهم برای ما عمل به تعهدات برجامی است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: «نامه‌ای که رییس‌جمهوری به سران کشورها ارسال کرده شامل روسیه و چین نیز می‌شود. جمهوری اسلامی اجازه نمی‌دهد کارت بازی کسی شود و بر اساس منافع ملی خود تصمیم می‌گیرد.»

این مقام مسئول در وزارت امور خارجه ایران در ادامه درباره اخرین وضعیت سوپر نفتکش ایرانی توقیف شده در جبل‌الطارق و نفتکش توقیف شده در عربستان نیز بیان کرد: «در مورد نفتکشی که در عربستان است، باید بگویم که مشکل فنی ایجاد شد که به همین دلیل درخواست کمک کردند و به یکی از بنادر نزدیک عربستان برده شد تا کارها انجام شود و ما امیدواریم هر چه سریعتر و بعد از اقدامات اداری و روتین به کشور بازگردد.»

او افزود: «در مورد نفتکشی که حامل نفت خام ایران بوده، اقدامات سیاسی ایران به جد ادامه دارد. دوبار سفیر انگلیس را خواسته‌ایم و با برخی دیگر از دیپلمات‌های اروپایی مشورت کردیم و هر گونه اسنادی که نیاز بود به دوستان حقوقی ارائه دادیم. وکیلی کار را انجام می‌دهد. مقصد سفر را در حال حاضر نمی‌دانم اما اما سوریه نیست چون این نفتکش سوپر تانکر است و هیچ یک از بنادر سوریه امکان پهلوگرفتن این کشتی را ندارند حتی از کانال سوئز هم نتوانست عبور کند.»

موسوی متذکر شد: «ما از انگلستان می‌خواهیم که بر اساس اسناد ارائه شده هرچه زودتر نفتکش را آزاد کند چراکه ایران این دزذی و راهزنی دریایی را نمی‌پذیرد.»

آمریکا اگر خواهان بازگشت به برجام است، از تروریسم اقتصادی دست بردارد

او در ادامه در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات روسای جمهوری ایران و فرانسه و دلیل دعوت از آمریکا برای حضور در ادامه مذاکرات نیز گفت: «بحث مذاکره به معنایی که مطرح می‌کنید، نیست، مذاکرات ما در قالب‌های مختلف برای نحوه اجرای برجام ادامه داشته، برجام طبق گفته آقای عراقچی پرونده‌ای است که ما خاتمه یافته می‌دانیم و هرکسی می‌خواهد اجرا کند، همین برجام را باید اجرا کند.»

این مقام مسئول در دستگاه دیپلماسی ایران افزود: «از اینکه دولت‌ها با حسن نیت تلاش می‌کنند که جمهوری اسلامی به تعهدات خود عمل کند، قدردانی می‌کنیم ولی این کارها را باید هرچه زودتر درباره کشورهایی که نقض برجام کردند، انجام دهند.»

موسوی گفت: «زمانی که آمریکا از برجام خارج شد، می‌توانستند اقدام کنند. همان زمان در بیانیه‌ای ۱۱ تعهد دادند که اجرا کنند و اگر مذاکره‌ای است برای اجرای تعهدات آنها است. آمریکا هم اگر خواهان بازگشت به برجام است، باید فورا دست از فشار و تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران بردارد و در قالب برجام در کمیسیون‌های مشترک شرکت کند و در گوشه‌ای بنشیند و نظرات خود را مطرح کند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در ادامه درباره اعلام بیست‌وچهارم تیر ماه از سوی کاخ الیزه به عنوان زمان تعیین شده بین ایران و فرانسه برای آغاز اقدامات جدید برای اجرای تعهدات برجامی نیز گفت: «هنوز تاریخی تثبیت نشده و ما اطلاعی از این موضوع نداریم.»

واکنش موسوی به اظهارات سردار جلالی

او در ادامه درباره اظهارات اخیر یکی از فرماندهان سپاه مبنی بر اینکه که ۶۰ تیم دیپلمات به ایران آمدند نیز گفت: «ما پنجره دیپلماسی را باز گذاشتیم و سفرهای متعدد را تایید می‌کنیم ولی اینقدری نبوده که سردار جلالی گفته و تا جایی که ما خبر داریم به اندازه انگشتان یک دست هم نبوده است.»

موسوی تصریح کرد: «سفرها با حسن‌نیت بوده و کشورها خواستار کاهش تنش‌ها هستند بنابراین ایران علت تنش را برای کشورها شرح می‌دهد و آنها هم نکاتی را در این زمینه مطرح می‌کنند. جمهوری اسلامی به حقوق ملت ایران متعهد است و اگر رفت و آمدی هست، باید علت تنش‌ها را مد نظر قرار‌دهند چراکه راه‌حل کاهش تنش‌ها برای همه روشن است.»

این مقام مسئول در ادامه در پاسخ به‌ سوال روزنامه کیهان در این باره که آیا عمل به تعهدات از سوی ایران و اروپا متناسب است یا خیر، گفت: «ما اقدام تقابلی خود را آغاز و اعلام کرده‌ایم که اقدامات ایران با خروج آمریکا و اقدامات اروپا تناسب ندارد. به همین دلیل تصمیم برای کاهش تعهدات در چارچوبی که نظام تعیین می‌کند، گرفته شد. وزارت امور خارجه نیز از دستورات تبعیت می‌کند.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: «در صورتی که رفتار طرف مقابل در ادامه در حد همان گفتار درمانی باشد، گام سوم جمهوری اسلامی به مراتب محکم‌تر و قاطع‌تر خواهد بود.»

او در ادامه درباره ادعای افزایش بازسی‌ها از سوی ایران در خلیج‌فارس نیز گفت: «مسئولیت حفظ امنیت تنگه هرمز با جمهوری اسلامی ایران است، اینجا منطقه و خلیج ماست و اینکه کشورهایی از هزاران کیلومتر دورتر بخواهند درباره امنیت منطقه ما نظر دهند، حرفی اضافه محسوب می‌شود.»

ظریف نه تلویزیون خودمان را می‌بینند نه تلویزیون‌های خانه همسایه را!

موسوی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان به فرانسه اعتماد کرد، گفت: «ما به کشوری اعتماد نداریم ولی باب دیپلماسی باز است و ما براساس نامه رییس‌جمهوری به کشورها و بیانیه شورای عالی امنیت ملی، گام‌های خود را برمی‌داریم و اگر آنها (کشورهای اروپایی) خواهان حفظ برجام هستند، از آن استقبال می‌کنیم ولی این سفرها نباید برای سفر یا برای گرفتن عکس باشد.»

این دیپلمات ایرانی در ادامه نشست مطبوعاتی خود در پاسخ به سوالی درباره سریال گاندو و حواشی موجود در اطراف آن، اظهار کرد: «آنچه درباره وزیر و وزارت امور خارجه در این سریال نشان داده می‌شود، واقعی نیست.»

او ادامه داد: «اسناد وزارت امور خارجه موجود است، اگر به ما می‌گفتند، اسناد را در اختیارشان می‌گذاشتیم که فیلمشان بهتر شود، من این فیلم را تماشا می‌کنم و معتقدم که به لحاظ جلوه‌های هنری فیلم خوبی است ولی سندیت ندارد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین خاطرنشان کرد: «اینکه اقای ظریف گفته صدا و سیما نمی‌بیند، به خاطر این است که در منزل به طور کلی تلویزیون نگاه نمی‌کنند. وزیر امور خارجه از صبح زود و بعد از عبادت، مشغول کار است تا پایان شب. نه تلویزیون خودمان را می‌بینند و نه از این تلویزیون‌هایی که در خانه همسایه می‌توان گرفت. البته خوب است که این سریال را نمی‌بینند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار