توضیحات عراقچی، ربیعی و کمالوندی درباره گام دوم کاهش تعهدات ایران

صبح فردا غنی‌سازی اورانیوم در ایران از مرز 3.67 درصد عبور می‌کند

عراقچی در پاسخ به پانا: مشکلی با حضور امریکا در مذاکرات ۴+۱ نداریم/ شرط ایران لغو تحریم ‌هاست

تهران (پانا) - سخنگوی دولت، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و سخنگوی سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی در نشستی مشترک، جزئیات دومین گام ایران برای کاهش تعهدات برجامی خود را تشریح کردند.

کد مطلب: ۹۲۶۹۵۶
لینک کوتاه کپی شد
صبح فردا غنی‌سازی اورانیوم در ایران از مرز 3.67 درصد عبور می‌کند

ظهر امروز (یکشنبه) و بعد از پایان اولتیماتوم 60 روزه جمهوری اسلامی به کشورهای اروپایی برای تامین منافع اقتصادی ایران از برجام، علی ربیعی، سید عباس عراقچی و بهروز کمالوندی در نشست مطبوعاتی مشترک که در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، به تشریح اقدامات ایران پرداختند.

علی ربیعی در این نشست گفت: «دستور العمل ما (درباره غنی سازی اورانیوم) این است که امروز از مرز۳/۶۷عبور خواهیم کرد.»

سید عباس عراقچی ، معاون سیاسی وزیر امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره نشست روز چهارشنبه شورای حکام پیرامون ایران، اظهار کرد: «امروز در موعد پایان مهلت 60 روزه کاهش تعهدات در گام اول هستیم و از آنجایی که خواسته های ایران محقق نشد، گام دوم برداشته خواهد شد و در میزان غنی سازی تجدیدنظر شده است.»

نامه ظریف به موگرینی

او گفت: «امروز نامه‌ای توسط آقای ظریف به موگرینی ارسال خواهد شد و در آن به صراحت بندهایی که ایران زین پس به آن پایبند نخواهد بود، اعلام خواهد شد.»

معاون ظریف تصریح کرد: «اقدامات ایران برای کاهش تعهدات خود، اقدامی است برای حفظ برجام نه نابودی آن. اگر طرف‌های برجام از این فرصت ها استفاده نکنند، کسی نباید در جدیت جمهوری اسلامی برای کاهش تعهدات خود شک کند.»

عراقچی خاطرنشان کرد: «طنز این است که امریکا که خود برجام را نقض کرده، خواستار تشکیل جلسه شورای حکام برای نقض برجام توسط ایران شده است البته هرکشور عضو شورای حکام میتواند چنین درخواستی داشته باشد ولی مهم عدم همراهی سایر کشورهای برجام با آمریکا است.»

او افزود: «برآورد ما این است که شورای حکام منطق ایران را خواهد پذیرفت چراکه ایران یکسال به دیپلماسی و برجام فرصت داد. اقدامات ایران نقض برجام محسوب نمی‌شود چراکه براساس چهارچوب های برجام است.»

عراقچی گفت: «شکایت ایران همزمان به شورای حکام ارائه خواهد شد چراکه آنها نیز در انجام اقدامات خود کوتاهی کرده‌اند.»

این دیپلمات ایرانی بیان کرد: «صحبت‌های خوبی بین روحانی و مکرون رد و بدل شد و زمینه برای ایجاد دور جدید گفتگوهای بین طرفین ایجاد شده است. ما در کمیسیون مشترک برجام بحث‌های خوبی در این زمینه داشتیم بنابراین مسیر دیپلماسی و گفتگو باز است ولی مهم برآورده شدن خواسته‌های ایران در حوزه بانکی و اقتصادی است.»

بهروز کمالوندی ، سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز در این نشست گفت: «امروز بر اساس دستوری که از ریاست جمهوری و رئیس شورای عالی امنیت ملی داشتیم گام دوم برداشته شده است، اگر دفعه اول زمان می‌برد که ذخایر بالای ۳۰۰ کیلوگرم برود در گام دوم زمان مهم نیست و اکنون رونوشت تغییرات یو ای کیو که به اژانس داده می شود در ایران تحویل داده شده و تا چند ساعت دیگر فرایند غنی سازی ۳/۶۷ اغاز می شود و پیش بینی ما این است که در اندازه گیری فردای اژانس ما از ۳/۶۷ عبور کردیم.»

او ادامه داد: «آنچه که امروز درباره آن تصمیم گرفته شده است، تامین غنا برای نیروگاه های کشور است و شیب غنی‌سازی می‌تواند رو به بالا باشد، شیب ذخایر با توجه به اقدام گام اول رو به بالا است. ما فعلا نیاز به شوخت راکتور تهران نداریم و اگر نیاز باشد به این سمت می‌رویم.»

اقدام امریکا در شورای حکام از روی استیصال بود

او گفت: «اقدام امریکا در شورای حکام از روی استیصال بود. موضوعی که در شورای حکام مطرح می‌شود موضوع پادمانی نیست و درباره مسائل مربوط به برجام افزایش ذخایر و محدودیت غنی سازی موضوع پادمانی نیست و برجام ساز و کار خود را دارد و نتیجه از قبل مشخص است.»

عراقچی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اینستکس بیان کرد: «اگر اروپایی ها از طریق اینستکس توانسته بودند خواسته های ایران را برآورده کنند، ما در این نقطه نبودیم. اقدام ایران برای گام دوم کاهش تعهدات خود به معنی عدم توانایی اروپایی برای تامین منافع ایران است.»

او افزود: «منابع در امدی در این سازوکار وجود نخواهد داشت مگر انکه کشورهای اروپایی از ایران نفت بخرند یا اعتباری را برای تبادلات تجاری با ایران اختصاص دهند که این اقدام تاکنون عملیاتی نشده است. دو نهاد اینستکس در ایران و اروپا با هم در ارتباط هستند و عملی شده ولی تا زمانی که اعتبارات کافی برای آن در نظر گرفته نشود، فایده‌ای ندارد.»

او یادآور شد: «البته اهمیت سیاسی اینستکس را نباید فراموش کرد. اما تا وقتی به لحاظ اقصادی منافعی برای ایران نداشته باشد، فایده ای ندارد اما تعداد کشورهای عضو آن در حال افزایش است. اینکه اروپایی‌ها نتوانسته‌اند خواسته‌های ایران را برآورده کنند، یکسوی قضیه است ولی سوی دیگر تلاش آنها برای انجام اقدامات است. اگر خواسته های ایران براورده نشود، ایران بعد از60 روز گام سوم خود را برخواهد داشت..»

او درباره نفتکش توقیف شده ایرانی نیز بیان کرد: «این سوپر نفتکش چون حجم بار زیادی داشته، از جبل الطارق عبور کرده و برخلاف ادعاهای انگلیس، این نفتکش قصد رفتن به سوریه را نداشته و هیچ قانونی به انگلیس اجازه توقیف این نفتکش را نمی‌دهد و با توقیف آن یک راهزنی دریایی صورت گرفته است.»

او ادامه داد: «سفیر انگلیس روز گذشته برای دومین بار به وزارت امور خارجه آمد، سفیر اسپانیا هم به وزارت امور خارجه دعوت شد و به طور کلی ایران برای استیفای حقوق خود از هیچ اقدامی نخواهد گذشت ولی امیدواریم با رایزنی های دیپلماتیک این مهم عملی شود ولی اگر نیاز شد با اقدامات حقوقی وارد عمل خواهیم شد.‎»

به صدای واحد در داخل نیازمندیم

معاون سیاسی وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی پیرامون لزوم اتحاد در داخل ایران، اظهار کرد: «ما به صدای واحد در داخل نیاز داریم البته اختلاف نظرها نیز برکت خاص خود را دارد. بیان دیدگاه های مختلف به ما در شناسایی نقاط ضعف کمک میکند ولی این باید تا جایی باشد که منافع ملی کشور هدف قرار نگیرد. ما هر موقع نیاز داشتیم در موضوع برجام با صدای واحد به جهان پیامی دهیم، این اتفاق رخ داد نمونه آن نیز شرایط کنونی است.‎»

حضور آمریکا به معنای تشکیل 1+5 نیست

عراقچی در پاسخ به سوال پانا درباره تماس تلفنی شب گذشته روسای جمهوری ایران و فرانسه و تغییر لحن روحانی که از ۵+۱ به جای ۴+۱ استفاده کرد ، گفت « اینکه اروپایی ها نتوانستند خواسته های ما از برجام را براورده کنند به این معنی نیست که رایزنی دیپلماتیک تعطیل شده باشد رایزنی‌ها و رفت و امدها علنی و غیرعلنی در جریان است و ایده هایی مطرح می شود که نمونه ان تماس تلفنی مکرون بوده است.»

او ادامه داد: «ایده مطرح این است که در گفتگوی ما و ۴+۱ امریکایی ها حضور داشته باشند از نظر اقای روحانی این موضوع مشکلی ندارد مگر اینکه تحریم ها برداشته شود.»

عراقچی گفت: «حضور امریکا از نظر ما بلامانع است البته به این معنا نیست که ۵+۱ تشکیل شود. مذاکرات ۴+۱ در جریان است و اگر امریکا بخواهد می تواند حضور داشته باشد. ما می توانیم روی ایده های بهتر که منجر به تفاهم شود می توانیم کار کنیم.»

او گفت: «در روزهای اینده تبادل‌های دیپلماتیک خواهیم داشت از جمله نشست وزرا، ما خواهان جلسات نمایشی و سفرهای نمایشی نیستیم خواهان سفرهایی هستیم که نتیجه‌ای برای برجام حاصل شود. جلسه وزرای ایران و ۴+۱ در جریان است و بنای ما این است که در ماه جولای برگزار شود و بنا این است که ایده ها اول بررسی شود و تنها به جر و بحث و دعوا نگذرد.»

عراقچی گفت: «ما‌مفهومی به نام ۱+۵ را به رسمیت نمی شناسیم، امریکا خارج شده و از هیچ مکانیزم برجام نمی تواند استفاده کند اما می توانند در قالب جلسات ۴+۱ حضور داشته باشند با شرط اینکه تحریم‌ها را بردارند که البته اولویت ما تحریم‌های بانکی و نفتی هستیم.»

او گفت: «برجام یک پرونده بسته شده است و قابل مذاکره مجدد نیست و یک کلمه به ان اضافه نمی شود اما اگر امریکایی ها بخواهند درباره نحوه اجرای مطلوب برجام و با شرط برداشتن تحریم‌ها بخواهند در مذاکرات با ۴+۱ شرکت کنند ما مشکلی نداریم. »

معاون وزیر امور خارجه درباره اینستکس بیان کرد: «ایران هیچ امید و اتکایی به هیچ کشور به خصوصی نبسته است ولی از هر اقدامی که کشور بتواند از آن بهره‌مند شود، استفاده می‌کنیم. ما در این جنگ اقتصادی هر مسیری را که بتوانیم برای ایران باز کنیم، باز خواهیم کرد. مسیرهای فعلی ایران چین و روسیه و ترکیه و هند و سایر کشورهاست. تعاملات اقتصادی جدید در حال انجام است یکی از این ابتکارات اروپا و مسیر اینستکس است ولی ما امیدی به آن نبسته ایم.‎»

هیچ کس نباید معطل اینستکس در کشور شود

او افزود: «اگر اینستکس باز شود از ان استفاده خواهیم کرد ولی هیچ کس نباید معطل اینستکس در کشور شود، ایران از یک عزت و مشروعیت و حقانیتی در جهان برخوردار است چون توافق هسته ای را با حسن نیت انجام و ادامه داد و بعد از خروج امریکا، یکسال در برجام ماند بنابراین این اقدامات موضع برتر اخلاقی و سیاسی برای ایران ایجاد کرده است البته تحریم ها و فشارهای آمریکا ادامه دارد.‎»

عراقچی تصریح کرد: «به نظر من، ما در سیاست خارجی راه‌های خوبی باز کرده‌ایم. در حوزه همسایگان اقدامات خوبی در حال انجام است. ما قطعا امریکا را مایوس خواهیم کرد و آنها این‌بار نیز باتوجه به اتکای ایران به مردم و نیروهای مسلح خود دارد، آمریکا را مایوس خواهد کرد.‎»

کمالوندی در ادامه درباره احتمال افزایش غنی‌سازی نیز گفت: «فرض کنید ماشینی با سرعت 70 کیلومتر در حال حرکت است و حالا با افزایش سرعت میشود 100 کیلومتر بنابراین ایران نیازی به افزایش سانتریفیوژ ندارد ولی این مورد می‌تواند از مواردی باشد که ایران در آینده انجام دهد.‎»

او ادامه داد: «این را می‌توانیم بگوییم که امادگی کامل در سازمان انرزی اتمی برای هر سطحی از غنی سازی وجود دارد.»

در ادامه کمالوندی در پاسخ به سوال پانا در این باره که ایا در گام دوم تنها یک اقدام از سوی ایران انجام شده و توقف بازسازی اراک جزو اقدامات نیست، گفت: «می‌خواهیم به سمتی برویم که هر دو راکتور را هر گاه که می‌خواهیم استفاده کنیم. قراردادها درباره راکتور دوم امضا شده و پیشرفت چشمگیری داشتیم که بتوانیم راکتور جدید را داشته باشیم. با توجه به وضعیتی که اکنون راکتور دارد می‌توانیم به سمت هر کدام از این دو راکتور برود. کار اصلی راکتور تولید نوترون است و امیدواریم بتوانیم به این سمت پیش برویم. ما بر اساس نحوه عملکرد طرف مقابل اقدام می کنیم و کارگروه چین و بریتانیا با وجود بدبینی ما به انگلیس درست پیش می رود.»

عراقچی درباره گام سوم گفت: «کاملا درباره گام سوم و گام های بعدی مطالعه کردیم و یک طرح گام به گام را طراحی کردیم و می دانیم در گام‌های بعدی چه اقدامی خواهیم کرد. در شروع کار تصمیم گرفتیم گام اول و دوم را با هم اعلام کنیم اما‌گام سوم را در زمان نقاضی اعلام می کنیم و سازمان انرژی اتمی امادگی کامل برای هر اقدامی امادگی دارد.»

کمالوندی درباره راکتور تهران و شایعات مربوط به آن نیز گفت: «ما برای راکتور تهران به اندازه چندین سال سوخت داریم ضمن اینکه اقدام ما رفتن به سمت بهره‌وری است و مقدار زیادی از پسماندها غنی‌سازی شد. بعد از برجام به حجم ذخایر اورانیوم ما 24 تن افزوده شد با همین اقدام بنابراین وضعیت رادیو دارو در کشور بسیار خوب است ضمن اینکه چند صد هزار نفر در خارج از کشور از رادیو دارو ایران استفاده می‌کنند.»

کمالوندی در پاسخ به سوالی درباره سطح غنی سازی ایران گفت: «ما سه نیاز ممکن است داشته باشیم، یکی سوخت نیروگاهی، یکی راکتورهای تحقییاتی و دیگری پیشران. هر کدام این موارد درصدهای متفاوتی دارد و ایران براساس نیاز خود اقدام می‌کند. ما سوخت 20 درصد داریم ولی تمرکز زیادی داریم روی سوخت نیروگاهی. افزودن به این سوخت 3.67 درصد در مرحله نخست سوخت نیروگاهی و تولید ان برای کشور را به همراه دارد و اینکه اگر در مرحله دیگر اگر نیاز به سوخت بیشتر باشد، سرعت کار افزایش پیدا میکند بنابراین اقدام امروز ایران راه را برای غنی سازی بیشتر باز می‌کند.‎»

برجام منافع همگان را تامین می کرد

علی ربیعی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به موافقان و مخالفان توافق هسته‌ای بیان کرد: «از ابتدای برجام دو طیف وجود داشتند که یکی می‌گفت بی جهت وارد مذاکره شدید، برجام فایده ای نداشت و از ابتدا نباید وارد می شدیم و در واقع یک پوچ انگاری نسبت به برجام ابراز می‌کردند و الان هم معتقدند برجام نباید باشد. عده‌ای دیگر هم می گفتند که باید تحت هر شرایطی در برجام بمانیم اما به رغم همه تنوع نظرات در کشورمان که لازم هم هست، تصمیمی که ما گرفتیم به نفع صلح جهانی بوده است و سازوکارهای امنیتی جهان را تامین می کرد و آمریکا اشتباه استراتژیکی انجام داد که از برجام خارج شد.»

ربیعی ادامه داد: «برجام منافع همگان را تامین می کرد، اما به هر قیمتی هم حاضر نیستیم در برجام بمانیم. ولی همانطور که گفتم به رغم همه تنوع دیدگاه ها در کشور، تصمیمی که دولت می گیرد در چارچوب منافع ملی است و پشتیبانی انسجام همگانی را هم در آن تصمیم در نظر می گیرد.»

سخنگوی دولت با بیان اینکه ما در زمینه تصمیم‌گیری در قبال برجام، در سایه اجماع حرکت می‌کنیم، گفت: «هرچند که خروج آمریکا از برجام برای به هم زدن نظم و انسجام جامعه ایرانی بوده و این را هم اعلام کرده اند، ولی در نظر داریم که انسجام جامعه را در این زمینه حفظ کنیم.»

ربیعی در بخشی از این نشست با اشاره به اقدام انگلیس در توقف تفتکش حامل سوخت ایرانی، تصریح کرد: «انگلیس این کار نه همسو با اتحادیه اروپا، بلکه همسو با سیاست های امریکا انجام داد. آنان ادعا می کنند که این کار را با همراهی اتحادیه اروپا انجام داده اند اما ما شاهد بوده ایم که کشورهای مهم عضو اتحادیه اروپا مثل اسپانیا به این مسئله اعتراض کردند و سایر کشورهای اروپایی هم بابت این اتفاق اعلام نگرانی کردند. این شواهد نشان می‌دهد که این موضوع مرتبط با اتحادیه اروپا نیست، بلکه این دزدی دریایی ناشی از همسویی انگلیس با سیاست‌های امریکاست.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار