۱۰۰هزار کارگر تولیدی مطالبات معوق دارند

تهران (پانا) - به‌گفته یک کارشناس اقتصادی بر پیگیری مطالبات معوق ۱۰۰ هزار کارگر کارخانه‌های تولیدی را در سال رونق تولید مثل موسسات اعتباری از کارخانه‌های تولیدی مشکل‌دار هم حمایت کنیم.

کد مطلب: ۹۲۶۶۷۹
لینک کوتاه کپی شد
۱۰۰هزار کارگر تولیدی مطالبات معوق دارند

به‌گزارش ایسنا، حمید نجف بر ضرورت حمایت از بنگاه‌های تولیدی و کارگران آن تاکید کرد و گفت: در سالی‌که به‌نام رونق تولید نام گرفته باید حمایت بیشتری از بنگاه‌های تولیدی که دچار مشکل شده‌اند شاهد باشیم و نیروهای کار این بنگاه‌ها را فراموش نکنیم.

او ادامه داد: اواخر سال گذشته جمعی از فعالان کارگری در قالب پیشنهادی از وزارت کار خواستند تا بنگاه‌های راکد و مشکل دار تولیدی را که ماه‌ها است نتوانسته‌اند حقوق کارگران خود را بپردازند مورد شناسایی و حمایت قرار دهد.

عدم‌پرداخت حقوق و مطالبات بیش از ۱۰۰ هزار کارگر

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: براساس برآورد آنها بیش از ۱۰۰ هزار کارگر در بخش‌های مختلف صنعت به‌ویژه بخش‌خصوصی و تولیدی هستند که سه تا ۹ ماه است حقوق نگرفته و با مطالبات معوق روبه‌رو هستند. در این پیشنهاد از دولت خواسته شده که مبلغی را به‌عنوان قرض در اختیار این بنگاه‌ها بگذارد تا با پرداخت قسمتی از حقوق و دستمزد، کارگران به‌لحاظ معیشتی بیش از این در مضیقه نمانند.

نجف گفت: ظاهراً وزارت کار این پیشنهاد را در هیأت دولت مطرح کرده و مورد موافقت و تأیید سازمان برنامه و بودجه هم قرار گرفته است، اما متأسفانه این پیشنهاد در حد تأیید باقی ماند و مشخص نشد به‌کجا رسید؛ چرا که تاکنون اقدامی در حمایت از بنگاه‌های تولیدی مذکور و کمک به کارگران آن صورت نگرفته است؛ در حالی‌که اگر دولت از محل بودجه عمومی خود مبلغی را در اختیار کارخانه‌های تولیدی بگذارد، بخشی از دستمزد کارگران و نیروهای کار آنها پوشش داده می‌شود.

پیشنهاد ۳۰۰ میلیارد تومانی برای پرداخت دستمزد کارگران تولیدی

به‌گفته او، برای حمایت از این بنگاه‌ها فعالان کارگری حدود ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار پیشنهاد کرده‌اند که این مبلغ تنها بخشی از مطالبات معوق کارگران را شامل می‌شود و دولت می‌تواند در سال رونق تولید با تخصیص آن ولو به‌شکل قرض، جمعی از خانوارهای کارگری را از گرفتاری و مشکلات معیشتی برهاند.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: همانطور که دولت برای پرداخت خسارت مؤسسات اعتباری ۳۵ هزار میلیارد تومان از محل بودجه عمومی کشور اختصاص می‌دهد، برای بنگاه‌های تولیدی هم این حمایت را قائل شود و صیانت از کارگران این کارخانه را در دستور کار قرار بدهد.

وزارت کار سال گذشته در راستای حفظ و صیانت از نیروهای کار و پایداری تولید، با حمایت از ۱۸۴۱بنگاه اقتصادی توانست ۱۳۵۰ بنگاه مشکل دار را شناسایی و شرایط تثبیت حدود ۳۵۰ هزار شغل را فراهم کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار