۴۲ میلیارد متر مکعب آب توسط سیل فروردین‌ماه وارد سدهای خوزستان شد

تهران (پانا) - جانشین قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده خوزستان به سیل فروردین ماه امسال اشاره و گفت: با وجود آن که ظرفیت سدهای خوزستان کمتر از ۲۲ میلیارد متر مکعب است اما تا پایان فرودین سال جاری بالغ بر ۴۲ میلیارد متر مکعب آب وارد سدهای استان شد.

کد مطلب: ۹۲۶۵۳۲
لینک کوتاه کپی شد
۴۲ میلیارد متر مکعب آب توسط سیل فروردین‌ماه وارد سدهای خوزستان شد

به گزارش تسنیم، کیامرث حاجی‌زاده در بازدید از وضعیت بازسازی و رسیدگی به خسارات کشاورزی در منطقه سیل‌زده شعیبیه با قدردانی از مردم در سیل اظهار کرد: مردم همدلی و همراهی با مسئولان را از ابتدای وقوع سیل تا پایان آن به همراه داشتند و نقش اصلی را ایفا کردند.

او با اشاره به جایگاه استان خوزستان به عنوان قلب تپنده کشور در زمینه اقتصادی، انرژی، فرهنگی، طبیعی و محیط زیست بیان کرد: 33 درصد آب‌های جاری کشور، 9 سد بزرگ و بیش از 80 درصد استخراج نفت و گاز در خوزستان است. در این استان صنایع و بنادر بزرگی وجود دارد که اهمیت خوزستان را مضاعف کرده است.

جانشین قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده خوزستان با اشاره به بحران‌های بزرگ استان در مقاطع‌‌ مختلف، خاطرنشان کرد: این بحران‌ها برخی به دلیل سوءتدبیرها، تصمیم‌های غلط و غفلت مسئولان در دهه‌های گذشته رخ داده‌ و برخی دیگر از بحران‌ها نیز به دلیل موقعیت جغرفیایی، تغییرات اقلیمی منطقه و مسائل زیست محیطی است.

وی عنوان کرد: استان خوزستان در حوزه زیرساخت‌ها با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند، همزمان با آغاز جنگ تحمیلی زیرساخت‌ها از بین رفته و پس از آن نیز باقی زیرساخت‌ها دچار فرسایش شدند اما دیگر استان‌ها روند توسعه را در پیش گرفتند.

حاجی‌زاده با اشاره به این‌که بالغ بر 40 درصد کانون‌های گرد و غبار کشور ناشی از کانون‌های خارجی و کشورهای همسایه همچون عربستان، عراق و سوریه هستند، ادامه داد: این گرد و غبار خارجی بر اثر سیاست‌های غلطی اعمال شده از استکبار جهانی بر این کشورها ایجاد شده‌اند.

جانشین قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده خوزستان با اشاره به گسل‌های استان به عنوان گسل‌های فعال و جوان، ادامه داد: استان خوزستان بعداز وقوع زلزله کرمانشاه، با توجه به امکانات در کمک‌رسانی جزو استان‌های برتر شناخته شد.

او به خشکسالی در تابستان سال گذشته اشاره و اظهار کرد: این یک ابربحران در تاریخ 50 ساله استان خوزستان بود که باعث ایجاد تنش آبی در شهرهایی همچون آبادان، خرمشهر و شادگان شد اما با مدیریت در سطح استان توانستیم از آن به خوبی عبور کنیم.

حاجی‌زاده به بحران سیل در استان خوزستان اشاره و بیان کرد: در سال 95 مدیریت رهاسازی آب همچون سال جاری قانون‌مند و کارشناسی انجام نشد که در همین راستا سد دز سرریز و 800 مترمکعب برثانیه آب وارد آن شود. منطقه شعیبیه نخست مکانی بود که تحت تأثیر سیل قرار گرفت.

جانشین قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده خوزستان با اشاره به تخریب سیل‌بندها در سال 95 و زیر آب رفتن مزارع و روستاهای شعیبیه، ادامه داد: خسارت‌های بسیاری به شهرستان شوش، شعیبیه و بخش مرکزی اهواز وارد شد که در مدت 48 ساعت بالغ بر 900 میلیارد تومان در حوضه آبریز دز خسارت وارد شد.

او با اشاره به اقدامات پیشگیرانه برای سیل اخیر در سطح استان خوزستان، عنوان کرد: نخستین کارگروه مقابله با سیلاب استان را در آبان‌ماه تشکیل و مدیریت رهاسازی آب ابلاغ شد به نحوی که سدهای استان خوزستان تنها از 1.1 میلیارد مترمکعب آب قابل برنامه‌ریزی برخوردار به پایین‌ترین تراز خود رسیده بودند.

حاجی‌زاده به سیل فروردین ماه سال جاری در سطح استان خوزستان اشاره کرد و ادامه داد: بارش‌ها در این سیل سنگین و پیش‌بینی وقوع مشکلاتی را لحاظ کردیم که در همین راستا پیشگیری‌های لازم در دستور کار قرار گرفت. باوجود آنکه ظرفیت سدهای خوزستان کمتر از 22 میلیارد متر مکعب است اما تا پایان فرودین سال جاری بالغ بر 42 میلیارد متر مکعب آب وارد سدهای استان شد.

جانشین قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده خوزستان با بیان این‌که در سیل اخیر آب‌های سه حوزه کارون، دز و کرخه در دشت‌ها به هم رسیدند که در تاریخ استان خوزستان اتفاقی بی‌سابقه بوده است، گفت: عدم لایروبی رودخانه‌ها و کانال‌ها، انحراف مسیر رودخانه، تعدی به حریم رودخانه‌ها از سوی بخش دولتی و خصوصی علت این اتفاق است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار