چرا قلیان از سیگار مضرتر است؟

تهران (پانا) - دخانیات عامل اصلی بروز ۵۲ بیماری، ۲۴ نوع سرطان و ۱۲ درصد بیماری‌های غیرواگیر است و دود تحمیلی آن می‌تواند منجر به آسم، عفونت گوش میانی و عفونت ریه شود.

کد مطلب: ۹۲۶۳۸۱
لینک کوتاه کپی شد
چرا قلیان از سیگار مضرتر است؟

به‌گزارش ایسنا، دود ناشی از استعمال محصولات دخانی حاوی بیش از ۷۰۰۰ نوع ماده شیمیایی است که بیش از ۷۰ ماده آن سمی و سرطان‌زا هستند. باید توجه کرد که دخانیات عامل اصلی بروز ۵۲ بیماری، ۲۴ نوع سرطان و ۱۲ درصد بیماری‌های غیر واگیر است. توجه به رعایت حقوق افراد غیرسیگاری خصوصاً کودکان، زنان و بیماران امری است که امروزه در دنیا بخشی از حقوق شهروندان محسوب می‌شود و بر همین اساس طبق ماده هفت آیین‌نامه قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات به‌منظور حفظ سلامت عموم به‌ویژه محافظت در مقابل استنشاق تحمیلی دود سیگار، استعمال مواد دخانی در اماکن عمومی ممنوع است.

سیگاری تحمیلی کیست؟

باید توجه کرد که هر کسی که دود تحمیلی مواد دخانی، یعنی دود ناشی از سوختن ته سیگار، قلیان و دود حاصل از بازدم مصرف‌کننده این مواد را استنشاق کند یا به عبارت دیگر هر فرد غیرسیگاری که به صورت غیر داوطلبانه در معرض دود سیگار قرار گیرد، سیگاری تحمیلی نامیده می‌شود.

انواع دود سیگار

دود سیگار اولیه: بخشی از دود است که از درون سیگار و توتون عبور می‌کند و سپس وارد دهان و ریه فرد سیگاری شده و موجب بروز بیماری در فرد سیگاری می‌شود.

دود ثانویه: دودی که مستقیماً از نوک روشن و مشتعل سیگار به وجود آمده و همچنین دود حاصل از بازدم فرد سیگاری که از ریه فرد سیگاری خارج و وارد محیط می‌شود و توسط اطرافیان فرد سیگاری استنشاق می شود، است که زیان‌بارتر از دود اولیه است.

دود ثالثیه: ذرات و سموم دود سیگار در هوا منتشر شده و روی اشیاء، لباس و موی فرد سیگاری می‌نشیند. حال اگر کودک در تماس با این اشیا باشد یا در آغوش فرد سیگاری قرار گیرد، آلاینده‌ها وارد بدن کودک می‌شود.

دود سیگار مضرتر است یا قلیان؟

بسیاری از مردم بر این باورند که استعمال قلیان خطر کمتری نسبت به سیگار دارد. در حالی که قلیان نه تنها به اندازه سیگار اعتیادآور است، بلکه به دلیل شیوع استفاده از آن بسیار مضرتر از سیگار است. با کشیدن قلیان افراد در هر دم و بازدم دود زیادتری را با نفس‌های عمیق‌تر نسبت به سیگار فرو می‌دهند و این روند ممکن است تا یک ساعت به طول انجامد. همچنین استفاده مشترک از لوله‌های قلیان و افزودن اسانس‌های معطر و میوه‌ای، بیماری‌های عفونی مانند تبخال، سل، هپاتیت، حساسیت و آلرژی را ایجاد می‌کند. باید توجه کرد که هر نخ سیگار برابر با ۱۲ پک است و هر پکِ سیگار ۳۰ میلی‌لیتر دود وارد ریه می‌کند. همچنین در هر بار مصرف قلیان و با هر پک قلیان ۴۰۰ میلی‌لیتر دود وارد ریه می‌شود. یکبار مصرف قلیان مساوی با مصرف ۱۰۰ نخ سیگار است.

بنابر اعلام جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات، باید بدانیم که دود تحمیلی مواد دخانی بر زنان باردار نیز اثرات سوء دارد که شامل زایمان زودرس و سقط جنین خواهد بود. همچنین این دود بر روی جنین نیز آثاری چون وزن کم نوزاد هنگام تولد، اختلال در رشد ریه جنین، سندروم مرگ ناگهانی نوزاد، تشنج ناشی از تب، کاهش ضریب هوشی کودک، اختلالات رفتاری و سایر حساسیت‌ها را به دنبال دارد. آثار سیگار کشیدن والدین بر کودکان نیز می‌تواند به بیماری‌هایی چون آسم، عفونت گوش میانی، عفونت ریه، افزایش احتمال سیگاری شدن در سنین نوجوانی و جوانی و ... منجر شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار