گرامیداشت روز دریای خزر در پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی

رشت (پانا) - سرپرست معاونت آموزشی - پژوهشی پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی گفت: امسال هماهنگی برنامه های روز گرامیداشت دریای خزر به پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی واگذار شده است .

کد مطلب: ۹۲۶۳۴۲
لینک کوتاه کپی شد
گرامیداشت روز دریای خزر در پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی

نگرانی کشورهای ساحلی از وضعیت رو به تخریب محیط زیست این محدوده آبی باعث شد تا این کشورها ضمن به رسمیت شناختن قوانین و مقررات هر یک از دول متعاهد و آگاهی از تخریب دریای خزر و توجه به لزوم حفظ و احیاء منابع زنده برای نسل های حاضر و آتی و تلاش برای تعریف یک رژیم واحد حفاظت از محیط زیست دریایی، با حمایت سازمانهای بین المللی، در قالب برنامه محیط زیست دریای خزر، از اردیبهشت ماه ۱۳۷۷ (۱۹۹۸) اقدامات و تلاش مشترک جهت حفظ و نجات محیط زیست دریای خزر را آغاز کنند.

وی افزود: کشورهای حاشیه دریای خزر در سال ۱۳۸۲ یک کنوانسیون منطقه‌ای حفاظت از محیط زیست دریای خزر" موسوم به "کنوانسیون تهران" را امضا کردند و در تاریخ ۲۱ مردادماه ۱۳۸۵ لازم الاجرا شدن این معاهده‌نامه را بعنوان یک واقعه مهم زیست محیطی جشن گرفتند. از این رو ۲۱ مردادماه نقطه عطفی در تاریخ همکاری های زیست محیطی در رابطه با دریای خزر محسوب می‌شود و این روز، روز «دریای خزر» نام گذاری شده است.

عابدین زاده تصریح کرد: این کنوانسیون منطقه ای تنها معاهده زیست محیطی مورد توافق پنج کشور حاشیه دریای خزر و تنها بستر همکاری جهت حفاظت و نجات اکوسیستم منحصر به فرد دریای خزر بود و به همین سبب ارزش و اهمیت آن قابل وصف نیست.

وی افزود: ۵ کشور ساحلی دریای خزر با آگاهی از اثرات مخرب آلودگی ناشی از منابع مختلف فعالیت های انسانی، تصمیم خود را برای حفظ منابع زنده دریای خزر گرفتند تا این گنجینه ارزشمند برای نسل های حاضر و آینده حفظ شود و ساکنان آینده این منطقه نیز از وجود آن بهره ببرند .

سرپرست معاونت آموزشی - پژوهشی پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی گفت: از سال ۸۷ به بعد جشن روز جهانی دریای خزر در پنج کشور ساحلی برگزار می شود و ایران نیز همانند سایر کشورها هر ساله برنامه های ویژه ای برای آشنایی ساکنان بومی دریای خزر با محیط زیست این دریا، فرهنگسازی و ایجاد حس مشارکت مردمی، استفاده درست از دریا و ارتقاء دانش جوامع محلی و مسئولان در سه استان ساحلی به مناسبت این روز اجرا می کند.

وی تصریح کرد: امسال هماهنگی برنامه های روز گرامیداشت دریای خزر به پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی واگذار شده که با همکاری دفتر محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ، اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان، سازمان منطقه آزاد تجاری -صنعتی بندر انزلی، شهرداری بندانزلی ، سازمان مدیریت پسماند استانداری گیلان و شبکه سازمان های مردم نهاد گیلان انجام خواهد گرفت.

وی گفت: امیدواریم با برگزاری چنین جشنواره هایی گامی هر چند کوچک در جهت حفظ و حراست از این اکوسیستم ارزشمند برداشته شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار