ایمان پاک‌نهاد*

مطبوعات سیرجان و یک کار درجه یک

ماجرای دختربچه‌ سیرجانی را یادتان هست که می‌خواستند به عقد مردی خیلی بزرگ‌تر از خودش دربیاورند؟ همین هفته‌ پیش بود. حالا می‌خواهم در این بگویم که مطبوعاتِ سیرجان چه کار درجه‌یکی کرده اند.

کد مطلب: ۹۲۶۲۳۶
لینک کوتاه کپی شد

مطبوعات سیرجان در عرصه‌ رسانه‌ی کشور بی‌تردید رتبه‌ی اول را دارد. روزنامه‌نگارانی حرفه‌ای دارد که از بسیاری از روزنامه‌نگاران پایتخت‌نشین (از جمله خودم) خیلی بهتر کار می‌کنند و حرفه‌ای‌ترند. مردم سیرجان هم مخاطبان جدی رسانه‌اند. چطور؟

سیرجانی‌ها برای هر روز هفته یک هفته‌نامه دارند با مخاطبان فراوان. سراکثر چهارراه‌های شهر، این هفته‌نامه‌ها عرضه می‌شوند و به‌فروش هم می‌رسند. همین‌ باعث شده که سیرجان را علاوه بر شهر «صنعت» به شهر «رسانه» هم بشناسند.

آنها نقش خود را به‌عنوان بازوی فوق‌العاده تأثیرگذار در همه‌ معضلات شهری (سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، هنری، ورزشی و...) باور دارند و مردم هم به این آگاهند. مسئولان نیز از این امر غافل نیستند. مردم به رسانه‌ها اطمینان دارند و مسئولان هم همیشه حواسشان به افشاگری‌های حرفه‌ای رسانه‌ها هست.

می‌دانید که در ماجرای دختربچه‌ سیرجانی، یک‌بار اعلام شد که جلو ازدواج را گرفته‌اند و خیلی زود دوباره گفته شد که ازدواج می‌کنند. هفته‌نامه‌ پاسارگاد در سیرجان (که به‌نظر شخصی خودم در سطح اول مطبوعات کشور کار می‌کند) سراغ این موضوع رفت و پرونده‌ای درباره‌ی کودک‌همسری منتشر کرد.

در این پرونده تیتریک، سرمقاله، گزارش و گفت‌وگوی اصلی مجله را به همین موضوعِ اخیر اختصاص دادند. یک گزارش کامل از ماجرا، گفت‌وگو با مادر، دختر و داماد و یادداشت درست درباره‌ کودک‌همسری. چطور توانستند با خانواده گفت‌وگو کنند؟ بازهم به همان اطمینان برمی‌گردد.

خانواده (مادرِ دختر، دختر و داماد) به‌دعوت بچه‌های پاسارگاد به دفتر هفته‌نامه رفته‌اند و حرف‌هایشان را زده‌اند که تکه‌هایی از لید و گفت‌وگو را در توییت‌های بعدی می‌آورم.
شروع لید (جذاب و گیرا برای خواندن همه‌ی گفت‌وگو): «دختر اول نگاهی به پسر می‌کند و بعد به ما می‌گوید: "نگاه به عقل و سنم نکنید، این‌قدرها عقل و شعور دارم." جمله‌اش کپی‌شده از جمله‌ی مادرش است که در مصاحبه خواهد گفت. مادر دختر حدود 25 سال دارد. تنها دو سال از دامادش بزرگ‌تر است. داماد پسرداییِ مادر دختر است. مادر خود نیز در 13 سالگی ازدواج کرده...»

ادامه‌ لید و گفت‌وگو درباره‌ فقر این خانواده است و پرسش‌هایی درست از مصاحبه‌شونده‌ها که ریشه‌ موضوع دربیاید.در گزارش اصلی هم با رئیس اداره‌ ثبت اسناد، رئیس دادگستری، قاضی‌ای که حکم رشد صادر کرده و یک روانشناش گفت‌وگو کرده‌اند و مسئولان مرتبط را در مواجهه با پدیده‌ کودک‌همسری قرار داده‌اند و طرف پرسش هفته‌نامه در صفحه‌اول و تیتر عالی منتشر می‌شود و واکنش‌ها در میان مردم و مسئولان شروع می‌شود.

کمیته‌ امداد استان کرمان به دیدار خانواده می‌روند و ماجرا طوری پیش می‌رود که جلو ازدواج آنها گرفته می‌شود.

نکته‌ پایانی اینکه درود می‌فرستم به روان مطبوعاتی‌های سیرجان که در جای کاملاً درستی ایستاده‌اند، هزینه هم می‌دهند و به کارشان ادامه می‌دهند. سیرجان بی‌تردید در بالاترین رتبه‌ مطبوعات کشور است. این را هم اضافه کنم که امین شول سیرجانی که از روزنامه‌نگاران حرفه‌ای کشور است و در روزنامه‌ی اعتماد کار می‌کند، برخاسته از همان مطبوعات سیرجان است.

روزنامه نگار و محقق

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار