مردی که جایگزین موگرینی می‌شود کیست؟

بورل: حفظ برجام بخش مهمی از امنیت ماست

تهران (پانا) - دود سفید پس از سه روز کاری بالاخره شب گذشته از مقر اتحادیه اروپا در بروکسل بلند شد و رهبران اتحادیه اروپا سرانجام پس از بحث و گفت‌وگوهای مفصل در جریان نشست‌هایی طولانی شورای اروپا‌، نامزدهای نهایی خود را برای ریاست نهادهای اتحادیه انتخاب کردند.

کد مطلب: ۹۲۶۰۲۲
لینک کوتاه کپی شد
مردی که جایگزین موگرینی می‌شود کیست؟

به این ترتیب اورزولا فن در لاین، وزیر دفاع آلمان و از نزدیکان آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور به عنوان نامزد ریاست کمیسیون اروپا‌، شارل میشل، نخست‌ وزیر بلژیک، نامزد پست ریاست شورای اروپا، کریستین لاگارد، رئیس کنونی صندوق بین‌المللی پول برای ریاست بانک مرکزی اروپا و در نهایت نیز جوسپ بورل، وزیر امور خارجه اسپانیا برای ریاست بر دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا نامزد شد تا جانشین فدریکا موگرینی شود.

گام بعدی برای این نامزدها از سوی نمایندگان در پارلمان اروپا برداشته خواهد شد؛ آنها باید با رای خود این انتخاب رهبران اتحادیه را تایید یا رد کنند.

مهم‌ترین برای ایران

در میان انتخاب‌هایی که شب گذشته اتحادیه اروپا انجام داد، جوسپ بورل سریعا در رسانه‌های ایران مورد توجه قرار گرفت و به شهرت رسید.

او قرار است جایگزین فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در روزهایی شود که موگرینی در این جایگاه هماهنگ‌کننده کشورهای اروپایی در برجام است. آمریکا بیش از یک سال است از توافق هسته‌ای خارج شده،‌ تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کرده است. ایران نیز که از عملکرد اروپا در برجام راضی نیست و به کاهش گام به گام تعهدات بر اساس بند 26 و 36 برجام دست زده است.

این همه، مسئولیت سختی را برای موگرینی رقم زده بود؛ هماهنگ‌کننده 28 کشور اتحادیه اروپا با حضور فعلی بریتانیا.

موگرینی از حامیان برجام بود و حداقل در یک سال گذشته در مواضع نشان داد که از هیچ تلاشی برای متحد کردن اروپا در ماندگاری برجام دریغ نمی‌کند.

از سوی دیگر اینستکس (کانال مالی اروپا برای تبادل مالی با ایران) به تازگی راه‌اندازی شده است و هنوز تراکنش مالی در آن صورت نگرفته است؛ ‌اقدامی که ایران توقع دارد اروپا با سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری آغاز کند و شاید این یکی از اصلی‌ترین مسئولیت‌های فعلی مسئول سیاست خارجی اتحادیه باشد که بتواند کشورها را در این زمینه هماهنگ کند.

مخالفت سرسخت ترامپ

همه این عوامل باعث شد که نگاه‌ها در ایران به سمت بورل 72 ساله معطوف شد. او که متولد منطقه کاتالونیای اسپانیا و یکی از مدافعان یکپارچگی این کشور است، در سال ۲۰۱۸ میلادی از سوی پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا به عنوان وزیر امور خارجه برگزیده شد. بورل در انتخابات اخیر پارلمان اروپا نامزد حزب کارگران سوسیالیست اسپانیا بود و توانست بیشترین آرا را برای ورود به پارلمان به دست آورد.

این اولین تجربه بورل در اتحادیه اروپا نیست، او در سال‌های 2004 تا 2007 رئیس پارلمان اتحادیه بوده است. او آن‌طور که رسانه‌های غربی نوشته‌اند به عنوان مردی سخت‌کوش و سخاوتمند شناخته می‌شود هر چند در سال 2015 ، 30 هزار یورو به دلیل تجارت شخصی با همسرش جریمه شده است.

به نوشته فرانس 24، بورل در ونزوئلا نیز فعال بوده است و به اسپانیا کمک می‌کند تا به عنوان عضوی از اروپا ارتباط با کشورهای آمریکای لاتین را که به لحاظ اقتضادی و سیاسی در معرض بحران قرار دارند، فراهم کند و بنا بر این گزارش او یکی از مخالفان سرسخت ترامپ در موضوعات مختلف است.

در سپتامبر گذشته زمانی که ترامپ پیشنهاد مشابهی برای ساخت دیوار در صحرای ساهارا مشابه دیوار مکزیک را مطرح کرد، بورل خطاب به ترامپ گفت:«تو اصلا می‌دانی که ساهارا چقدر بزرگ است؟»

او همچنین دولت ترامپ را متهم کرده است که مانند «گاوچران» برای مداخله نظامی در ونزوئلا عمل کرده‌اند.

حفظ برجام

اما بورل درباره توافق هسته‌ای ایران و برجام نیز نظرات سازنده‌ای داشته است.

او در ماه می در حالی که ایران برای کاهش تعهدات خود از برجام اعلام آمادگی کرده بود به عنوان وزیر امور خارجه اسپانیا گفته است که تصمیم ایران برای متوقف کردن برخی از تعهدات هسته‌ای خود در چارچوب توافق چندجانبه است.

او گفته است: «تا جایی که من می‌دانم تصمیم ایران در چارچوب برجام است اما آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مسئول مسائل مربوط به برجام است.»

جوسپ بورل در دی ماه 97 در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری تسنیم در پاسخ به سوالی در خصوص دیدارش با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران گفت: «دیدار خیلی خوبی داشتیم. ما در این جلسه درباره شرایط موجود و روابط ایران و اروپا و همچنین درباره نقض توافق هسته‌ای از سوی آمریکا گفت‌وگو کردیم».

وزیر امور خارجه اسپانیا در خصوص اهمیت روابط تهران و مادرید گفت: «ما خیلی علاقه‌مند هستیم که بهترین روابط را با ایران داشته باشیم و امروز هم دیدار خوبی داشتیم. ما نهایت تلاش خود را در راستای داشتن روابط اقتصادی به رغم وجود تصمیمات آمریکا به کار خواهیم بست.»

بورل به موضع کشورش درباره برجام و اهمیت حفظ این توافق اشاره کرد و گفت: «توافق هسته‌ای برای همه کشورهای اروپایی بسیار مهم است که توافق هسته‌ای حفظ شود.»

او‌ ادامه داد: «حفظ برجام بخش مهمی از امنیت ماست. ما برای رسیدن به این توافق انرژی دیپلماتیک و اراده سیاسی زیادی را سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. به همین ما حفظ توافق را مهم می‌دانیم.»

وزیر امور خارجه اسپانیا در خصوص اینکه آیا فشارهای آمریکا تاثیر کیفی بر‌ روابط اسپانیا و تهران خواهد داشت یا نه، گفت: «ما‌ می‌دانیم که همه کشورهای اروپایی در این مقطع موضع متفاوتی از آمریکا دارند.»

بورل بعد از چندین دور اولین مردی است که در صورت به دست آوردن آرای لازم در مسند مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌نشیند و حداقل در مورد ایران مهم‌ترین وظیفه وزیر امور خارجه اسپانیا در اتحادیه اروپا حفظ توافقی است که آمریکا با تمام توان برای نابودی آن تلاش می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار