جلبک کشنده سهم صیادان چابهاری را کشت

زاهدان (پانا) - مدیر کل شیلات سیستان وبلوچستان از رشد جلبکی کشنده در دریا بزرگ متصل به آب‌های اقیانوسی چابهار خبر داد که آب را به رنگ قرمز مایل به قهوه‌ای و دارای بوی نسبتا طبیعی تبدیل کرده است.

کد مطلب: ۹۲۶۰۱۳
لینک کوتاه کپی شد
جلبک کشنده سهم صیادان چابهاری را کشت

هدایت اله میرمرادزهی اظهار کرد: این کشنده قرمز در برخی موارد سمی تولید می‌کند که بر بخش مرکزی سیستم عصبی ماهیان تأثیر می‌گذارد، همچنین این جلبک کار اکسیژن دهی به بخشی از منابع آبزی را کم و باعث خفه شدن آبزیان می‌شود که نمونه آن در اسکله هفت تیر رخ داده و بخشی از سفره ماهی ها، مار ماهی ها، کفشک و بخش زیادی از میگوهایی که در سال گذشته رها سازی شده بود را تلف کرده است.

او با بیان اینکه نمونه برداری های لازم در این خصوص انجام شده است افزود: کشند قرمز یا پدیده جلبکی، پدیده‌ای طبیعی است که براثر نوعی جلبک میکروسکپی به وجود می‌آید. این موجود زنده در برخی موارد سمی تولید می‌کند که بر بخش مرکزی سیستم عصبی ماهیان تأثیر می‌گذارد و سبب فلج شدن سیستم تنفسی آنها شده و مرگ ماهیان را به دنبال دارد.
مدیر کل شیلات استان ابراز داشت: آثار مخرب ناشی از شکوفایی جلبکی به این صورت است که با تراکم بالای ارگانیسم‌های کشند قرمز، ماهی‌ها را از طریق مسدودکردن آبشش‌های آنها خفه می‌کند و همچنین به طور غیرمستقیم نیز می‌تواند از طریق کاهش اکسیژن محلول در آب باعث مرگ آبزیان شود.

او ادامه داد: در سال‌های گذشته کشند قرمز خسارت‌های زیادی به تاسیسات آب شیرین کن کنارک وارد کرده و حتی تا چند هفته تولید آب قطع شده است.

میرمرادزهی تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد کشند مشاهده شده تاکنون آسیبی به تاسیسات آب شیرین کن کنارک وارد نکرده است.

او علت بروز کشند قرمز را افزایش مواد مغذی فیتوپلانکتون‌ها در دریا‌ها عنوان کرد و افزود: منبع آن نیز تخلیه فاضلاب است این در حالیست که در چابهار تخلیه فاضلابی وجود ندارد و به واقع، کشند قرمز در این منطقه تحت تاثیر پدیده "مونسون" رخ می‌دهد.

مدیر کل شیلات استان در پایان گفت: پدیده مونسون یک توده هوا و جریان باد است که باعث متلاطم شدن دریا و بروز موج‌های بزرگ می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار