عیسی کلانتری: خوزستان تنها استانی که تا ۵۰ سال آینده مشکل کمبود آب نخواهد داشت

تهران (پانا) - رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: رئیس جمهور شخصاً حساسیت ویژه‌ای به مسائل محیط زیست دارد و از من خواسته است مشکلات حوضه‌های ریزگردها، تالاب‌ها، زباله‌ها و پسماندها را حل کنم، در همه این حوزه‌ها به جز پسماند، ما پیشرفت‌ها و موفقیت‌هایی داشته‌ایم.

کد مطلب: ۹۲۵۹۴۰
لینک کوتاه کپی شد
عیسی کلانتری: خوزستان تنها استانی که تا ۵۰ سال آینده مشکل کمبود آب نخواهد داشت

به گزارش ایسنا، عیسی کلانتری در جلسه ستاد ملی مقابله با گرد و غبار که امروز سه‌شنبه (۱۱ تیرماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، ضمن قدردانی از زحمات مسئولان و مردم خوزستان در مقابله با سیل اظهار کرد: مردم خوزستان یکپارچه و با هم تلاش کردند و تلفاتی در این سیل نداشتند. با این وجود خوزستان سابقه قدیمی در بحث سیل دارد.
وی افزود: از زمانی که سدها را ساختیم مهندسی رودخانه‌های پایین‌دست را رها کردیم. وقتی رودخانه به حال خود رها شود، پر می‌شود و جزیره در آن به وجود می‌آورد که این مسائل عبور آب را کم می‌کند.
کلانتری عنوان کرد: ما محیط زیست را به هم ریخته‌ایم. دخل و تصرف‌های غیرپایداری که در محیط زیست انجام داده‌ایم موجب شده که به اینجا برسیم. با ساختن سدها، سیل را مهار کردیم اما آب دشت‌ها و تالاب‌ها را از آن پس گرفتیم.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: ما به طبیعت تجاوز می‌کنیم اما حاضر نیستیم هزینه این تجاوز را بپردازیم بعد مدعی می‌شویم که خسارت خورده‌ایم. باید عوامل را بسنجیم و از راه توسعه پایدار وارد شویم.
کلانتری با اشاره به آلودگی هوا گفت: تا دو سال پیش توانایی سنجش اوزان سطح پایین را نداشتیم و حالا دو سال است که این میزان اوزان را اندازه‌گیری می‌کنیم و به این نتیجه رسیده‌ایم که تهران آلوده محسوب می‌شود. با آمدن تکنولوژی‌های جدید، استاندارهای ما تغییر می‌کند و سخت‌تر می‌شود. من از وزارت نفت تشکر می‌کنم زیرا اگر هوای پاک و سالم ما در بهار و زمستان افزایش داشته است، به خاطر وزارت نفت است که توانسته در مدت کوتاهی استانداردهای خود را بالا ببرد.
وی با اشاره به سرعت بالای تکنولوژی و افزایش سطح زندگی مردم تصریح کرد: محیط زیست کشور به شدت در معرض تهدید است. سیل‌ها در گذشته ریزگردها را مهار می‌کرد اما با افزایش دام‌ها و چرای مراتع و تغییر خاک، ما دیدیم که ریزگردها افزایش پیدا کرد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: می‌توان خوزستان را به یک دسته گل تبدیل کرد اما شرط اول این است که ما واقعاً این را بخواهیم. خوزستان قدرت بازسازی دارد و تنها استانی است که حداقل تا ۵۰ سال آینده هرگز مشکل آب پیدا نخواهد کرد. در ۵۰ سال آینده تمام ایران به جز خوزستان و حاشیه رود ارس مشکل آب پیدا می‌کنند.
کلانتری گفت: استان‌تان را خودتان حفظ کنید. در گذشته تمام بودجه مبارزه با ریزگردها به خوزستان اختصاص پیدا کرده بود اما امسال این بودجه را به تمام جنوب غرب کشور داده‌ایم. خوزستان محیط خوبی دارد و علی‌رغم گرما و گرد و غبار می‌شود آن را بازسازی کرد اما شرط این کار این است که اصول توسعه پایدار را رعایت کنیم.
وی ادامه داد: شما باید اصول توسعه پایدار را به مدیران خود دیکته کنید تا به خاطر مقدار کمی سود به آینده خود ضرر نزنند. ما سهل‌الوصول را می‌گیریم، اما فردا و پس فردا را رها می‌کنیم.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به لزوم تکمیل تحقیقات سازمان مراتع و جنگل‌ها جهت انجام عملیات درختکاری تصریح کرد: ما نباید در تصمیم‌گیری عجله کنیم تا بودجه امسال را جذب کنیم. بدقولی سازمان مراتع و جنگل‌ها محرز است اما آنها به ما قول داده‌اند که تا آبان‌ماه تحقیقات خود را به اتمام برسانند و نتایج را به ما اعلام کنند. اگر مطالعات تکمیل نشود، ما همان هفت هکتار درختکاری را نیز تکمیل نخواهیم کرد.
کلانتری افزود: در سیل بی‌سابقه‌ای که در کشور رخ داد، ما حتی یک بیماری واگیر نداشتیم که این نشان می‌دهد بخش‌های زیادی از دولت و مردم در این زمینه تلاش کردند. از بهداشت و درمان به خاطر این کار تشکر می‌کنم.
وی با اشاره به اشتباهات رخ داده در سیل گفت: یک بار اشتباه ممکن است رخ دهد اما اگر یک اشتباه تکرار شود، دیگر آن حماقت است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: رئیس جمهور شخصاً حساسیت ویژه‌ای به مسائل محیط زیست دارد و از من خواسته است مشکلات حوضه‌های ریزگردها، تالاب‌ها، زباله‌ها و پسماندها را حل کنم. در همه این حوزه‌ها به جز پسماند، ما پیشرفت‌ها و موفقیت‌هایی داشته‌ایم. در سال ۹۶ بودجه ۱.۶ میلیارد دلاری برای پسماند گذاشته شد که این بودجه بعد در مجلس به مساله دیگری اختصاص پیدا کرد و این کار دست وزارت کشور را بست.
کلانتری تاکید کرد: اگر لازم است برای طرح‌ها مطالعاتی انجام شود، این مطالعات باید انجام شود. بدون مطالعه حتی اگر طوفان شود، ما یک ریال بودجه اختصاص نمی‌دهیم. حق‌آبه تالاب‌ها نیز باید گرفته شود.
وی گفت: وقتی یک مهندس مشاور طرحی می‌دهد باید پای آن طرح بایستد و اگر اشتباهی می‌کند باید پاسخگوی اشتباه خود باشد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: امسال ۱۰۰ میلیون یورو برای ریزگردها اختصاص داده شده که ۳۵ درصد آن به مساله برق اختصاص داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار