در گفت‌وگو با پانا

موسوی‌زاده، جامعه‌شناس: رفتارهای دوگانه برخی سلبریتی‌ها موجب کاهش سرمایه اجتماعی می‌شود

برخی سلبریتی‌ها جای گروه‌های مرجع سنتی همچون روشنفکران را گرفته‌اند و روی اتفاقات جامعه موج‌سواری می‌کنند

تهران (پانا) - چهره‌های شناخته شده و مشهور که به سلبریتی‌ها معروف هستند، در روزها و ماه‌های اخیر حواشی متعددی را ایجاد کرده‌اند که در برخی موارد واکنش‌هایی از سوی افکار عمومی داشته است.

کد مطلب: ۹۲۵۸۷۴
لینک کوتاه کپی شد
موسوی‌زاده، جامعه‌شناس:  رفتارهای دوگانه برخی سلبریتی‌ها موجب کاهش سرمایه اجتماعی می‌شود

حمیده موسوی‌زاده، استاد دانشگاه و دکتری جامعه‌شناسی می‌گوید رفتارهای دوگانه برخی سلبریتی‌ها در فضای مجازی ریشه در کنار گذاشتن روشنفکران در جامعه دارد و این امر موجب کاهش سرمایه اجتماعی می‌شود.

او در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: سلبریتی عنوانی است که به همه افراد سرشناس جامعه گفته می‌شود که در زمینه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی فعالیت دارند اما برخی گمان می‌کنند سلبریتی‌ها فقط کسانی هستند که در زمینه هنر فعالیت دارند. شاید بتوان بر اساس نظریه‌های جامعه‌شناسی، مفهوم سلبریتی را مبتنی بر عنصر برجسته‌سازی دانست و سلبریتی‌ها عنصر متمایزی دارند که دیگران آن را برجسته می‌کنند.

وقتی مردم مشاهده کنند فردی که بازیگر مطرح و مشهوری است به یکباره تغییر رفتار می‌دهد و این تغییر رفتار در فضای مجازی منتشر می‌شود، متعجب می‌شوند. این رفتارها در الگوپذیری مردم از هنرمندان تاثیری جدی دارد و در واقع می‌توان گفت که زنگ خطری برای جامعه‌ای است

این جامعه‌شناس افزود: این روزها شاهد هستیم که هر روز عکس یا فیلمی از رفتار متناقض برخی سلبریتی‌ها در داخل کشور در فضای مجازی منتشر می‌شود که در بین افکار عمومی بازتاب گسترده‌ای دارد و در بعضی موارد سبب تعجب افکار عمومی می‌شود.

این جامعه‌شناس حوزه خانواده در پاسخ به این سوال که چرا سلبریتی‌ها در جامعه به یک شکل رفتار می‌کنند و در برخی موارد تغییر رفتار می‌دهند و آن را در فضای مجازی منتشر می‌کنند، گفت: این موضوع دلایلی دارد که عمدتا فرهنگی هستند و ریشه در نوع فرهنگ جامعه دارد.

رفتارهای ناهنجار سلبریتی‌ها روی الگوپذیری مردم تاثیر جدی دارد

موسوی‌زاده تصریح کرد: وقتی مردم مشاهده کنند فردی که بازیگر مطرح و مشهوری است به یکباره تغییر رفتار می‌دهد و این تغییر رفتار و ناهنجاری ها در فضای مجازی منتشر می‌شود، متعجب می‌شوند. این رفتارها در الگوپذیری مردم از هنرمندان تاثیری جدی دارد و در واقع می‌توان گفت که زنگ خطری برای جامعه‌ است. امروزه شاهد هستیم برخی سلبریتی‌ها جای گروه‌های مرجع سنتی همچون روشنفکران را گرفته‌اند. در حالی که سلبریتی‌ها نقش متفاوتی نسبت به روشنفکران دارند و به جای اینکه در جامعه جریان ایجاد کنند، روی اتفاقات جامعه موج‌سواری می‌کنند. این موج‌سواری نیز اغلب برای به دست آوردن شهرت و تحکیم جایگاه خود در بین افکار عمومی و به‌ ویژه جوانان است.

وی افزود: افراد اصیل جامعه که دارای آگاهی هستند چنین افرادی را الگوی خود قرار نمی‌دهند. با این وجود برخی جوانان که سلبریتی‌ها را به‌عنوان الگوی خود انتخاب کرده‌اند ممکن است به تأسی از آنها دست به چنین رفتاری بزنند و رفتار دوگانه‌ای از خود نشان بدهند. در واقع رفتار سلبریتی‌ها برای بسیاری از جوانان سرمشق می‌شود. از طرفی جامعه امروز ایران با نسل دهه هفتاد و هشتادی مواجه است که با هنجار‌های سنتی جامعه تفاوت‌های معناداری دارند. امروز نسل جدید کلمات جدید و غریبی در صحبت‌های محاوره‌ای خود به کار می‌برند که برای نسل گذشته نه مقدور است و نه قابل فهم. این اتفاقات به دلیل توجه مردم به برخی سلبریتی‌ها است که عمدتا نیز در فضای مجازی ظهور و بروز پیدا کرده‌اند.

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه اگر سلبریتی‌ها کارکرد مثبت خود را به جامعه نشان بدهند و بتوانند در جامعه به صورت مثبت جریان‌سازی کنند مسیر توسعه کشور هموار خواهد شد، گفت: آموزه‌هایی که امروز از سوی برخی سلبریتی‌ها در جامعه ترویج می‌شود به دلیل ماهیتی که دارد سبب افسردگی و رنجوری در بین جوانان جامعه شده است. در حالی که هنر و عرصه سینما سرشار از امید و زندگی است. در این میان رسانه ملی باید رسالت خود را به‌خوبی انجام بدهد اما اتفاقاتی که در فضای مجازی شاهد آن هستیم نشان‌گر این است که رسانه ملی نتوانسته به خوبی رسالت خود را انجام دهد و در بسیاری از موارد با ممنوع‌التصویری سلبریتی‌ها موجب شده است تا فضای مجازی به شکلی غلط رشد پیدا کند.

وی تصریح کرد: واکنش مردم جامعه به این رفتارهای سلبریتی‌ها به‌عنوان یک پدیده، طبیعی است، چراکه آن‌ها به‌عنوان گروه مرجع در جامعه عمل می‌کنند و مردم از سلبریتی‌ها الگوبرداری و در برخی موارد تقلید می‌کنند که این امر یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌های جامعه امروز است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار