پیش‌بینی افزایش حدود ۴ برابری تولید پسته

تهران (پانا) - به‌گفته رییس هیات‌ مدیره انجمن پسته ایران پیش‌بینی می‌شود تولید پسته در سال‌جاری با افزایش حدود ۴ برابری نسبت به سال گذشته به ۲۲۰ تا ۲۳۰ هزار تن برسد.

کد مطلب: ۹۲۵۷۹۰
لینک کوتاه کپی شد
پیش‌بینی افزایش حدود ۴ برابری تولید پسته

به‌گزارش ایلنا، محمود ابطحی میزان تولید پسته در سال گذشته را ۵۰ هزار تن عنوان کرد و گفت: سال گذشته سال ناآور بود و امسال در سال‌آور قرار داریم، ضمن اینکه امسال بارندگی مناسبی داشته‌ایم که در افزایش تولید پسته موثر بوده است.

او یادآور شد: پسته نیز مانند هر محصول باغی دیگر سال‌آور و ناآور دارد که بر تولید درختان تاثیر زیادی می‌گذارد.

ابطحی یکی از نگرانی‌های باغداران با افزایش تولید را کاهش چشمگیر قیمت دانست و اظهار کرد: هر چند سال پربار تولید خبر خوب برای کشور محسوب می‌شود، اما با توجه به شرایط صادرات، باغداران به‌شدت نگران کاهش قیمت و بی‌مشتری ماندن محصولات خود هستند.

به‌گفته او؛ مقررات ارزی بانک مرکزی یکی از دلایل اصلی کندی صادرات پسته است.

ابطحی با یادآوری اینکه سیاست ارزی که اکنون در حال اجرا است سه دوره‌ دیگر نیز در کشور اجرا شده و نتیجه آن فاجعه‌بار بوده است، گفت: این سیاست ارزی اولین‌بار در دوره رضا شاه، بار دوم در دوره ملی شدن صنعت نفت، بار سوم در ابتدای انقلاب و این‌بار در دوره ریاست جمهوری آقای روحانی در حال اجرا است، عجیب آنکه در دوره‌های قبل، این سیاست درباره پسته شکست خورد و اکنون تکرار تجربه شکست‌های گذشته است.

رییس هیات‌‌مدیره انجمن پسته ایران پیشنهاد داد: دولت به تجار پسته اجازه دهد به جای تسویه ارز در سامانه نیما، با ارز صادراتی پسته، کالای مورد نیاز کشور را توسط خود یا تجار دیگر وارد کنند.

ابطحی در پایان هشدار داد: بازار صادراتی پسته ایران قدمتی صد ساله دارد که با سختی فراوان توسط بخش‌خصوصی ایجاد و حفظ شده است، هر گونه مانع در صادرات این محصول فرصت را در اختیار رقبای ایران قرار می‌دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار