انجام کارهای خیر و نیک موجب رشد فردی و اجتماعی می شود

عسلویه،بوشهر(پانا)_امام جمعه اهل سنت عسلویه در خطبه‌های نماز جمعه انجام کارهای خیر و نیک، دوری از کارهای ناپسند و زشت، توبه و استغفار در ماههای حرام و دوری از ظلم و ستم به خود و دیگران را متذکر شد.

کد مطلب: ۹۲۵۰۱۶
لینک کوتاه کپی شد
انجام کارهای خیر و نیک موجب رشد فردی و اجتماعی می شود

شیخ ابراهیم محمدی امام جمعه اهل سنت عسلویه در خطبه های نمازجمعه این هفته حکمت و فضایل ماه‌های حرام را مورد بحث قرار داد و با تأسی به آیاتی از قرآن گفت: قرآن کریم چهار ماه از سال را بعنوان ماه‌های حرام مستثنی کرده است: ‌«إن عدة الشهورعندالله اثنا عشر شهرا فی کتاب الله یوم خلق السموات والارض منهااربعة حرم ذلک الدین القیم فلاتظلموافیهن انفسکم». بی‌گمان تعداد ماه‌ها نزد خدا، در کتاب تقدیر الهی لوح المحفوظ از روزی که آسمانها و زمین را آفریده، دوازده ماه است؛ چهارتا از آن ماه حرام‌اند، این است آئین استوار و محکم، پس در آن بر خود ستم نکنید.

خطیب جمعه ماه‌های حرام را رجب‌ و سه‌ ماه ‌متوالی‌ ذوالقعده، ذوالحجه‌ و محرم، بیان کرد و گفت: این چهار ماه از آن‌ جهت ‌به‌ آن‌ ماه‌های‌ حرام‌ گفته‌اند که‌ جنگیدن‌ در آنها در شریعت‌ ابراهیم‌ علیه السلام حرام‌ بود.

وی دلیل‌ این‌که‌ ماههای‌ حرام‌ به‌ این‌ ترتیب‌ قرار داده‌ شده‌ اینچنین بیان کرد تا زمینه‌ برای ‌برگزاری‌ مناسک‌ حج‌ و عمره‌ به‌ خوبی‌ فراهم‌ شود.

شیخ محمدی با اشاره به اینکه ماه‌ ذوالقعده‌ قبل‌ از شروع‌ ماه‌های‌ حج‌ حرام‌ قراداده‌ شد تا مردم‌ در آن‌ از جنگ‌ باز ایستند و زمینه‌ برای‌ سفر حج‌ مساعد و آماده‌ باشد، اضافه کرد: ماه‌ ذی‌الحجه‌ حرام‌ قرار داده‌ شد تا مردم‌ با امنیت‌ و آرامش‌ خاطر، مناسک‌ حج‌ را در آن‌ انجام‌ دهند، بعد از آن‌ ماه‌ محرم‌ حرام‌ قرار داده‌ شد تا در آن‌ با ایمنی‌ کامل‌ به‌ سرزمین‌ها و مناطقشان‌ برگردند و ماه‌ رجب‌ در وسط سال‌ حرام‌ قرارداده‌ شد تا در آن‌ با ایمنی‌ تمام‌ عمره‌ انجام‌ دهند.

وی ضمن گرامیداشت و تعظیم ماه‌های حرام، گفت: زیاد روزه گرفتن در ماه محرم که یکی از ماه‌های حرام است بسیار فضیلت دارد و رسول‌الله صلی‌الله علیه وآله می‌فرماید: «أفضل الصیام بعد رمضان شهر الله المحرم، أفضل الصلاة بعد الفریضة صلاة اللیل». بهترین روزه بعد از ماه رمضان روزه ماه محرم و بهترین نماز بعد از نمازهای فرض نماز شب است.

امام جمعه اهل سنت عسلویه ثواب روزه گرفتن نه روز اول ماه ذی الحجه را مورد تأکید قرار داد و گفت: روزه روز عرفه نهم ماه ذی‌الحجه نیز داری فضیلت بسیار بزرگی است.

خطیب جمعه در پایان سخنان انجام کارهای خیر و نیک، دوری از کارهای ناپسند و زشت، توبه واستغفار در این ماههای حرام و دوری از ظلم و ستم به خود و دیگران را متذکر شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار