۷۰۰۰ کمپ ترک اعتیاد در کشور

تهران (پانا) - رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت، اقدامات این وزارتخانه برای کاهش بار اعتیاد در جامعه را تشریح کرد. هم تعاداد کمپ های مجاز را عنوان کرد و هم بدهی بیمارستانها را اعلام کرد.

کد مطلب: ۹۲۴۹۵۹
لینک کوتاه کپی شد
۷۰۰۰ کمپ ترک اعتیاد در کشور

به گزارش ایسنا، مهدی شادنوش، با بیان اینکه حدود ۷هزار مرکز ترک اعتیاد در کشور وجود دارد، گفت: این کمپ‌ها اقداماتی در جهت کاهش اعتیاد به مواد مخدر انجام می‌دهند که بخش زیادی از آنها خصوصی و بخشی نیز دولتی هستند. در حال حاضر یکی از مشکلات موجود جدا کردن معتادان مشکوک به ایدز و هپاتیت از سایر معتادان در این مراکز است.

اقدامی بر خلاف پروتکل درمانی وزارت بهداشت

او عنوان کرد: گاهی دیده می‌شود این معتادان توسط نیروی انتظامی و پلیس قضائی از سطح شهر جمع‌آوری می‌شوند اما از ورودشان به کمپ‌ها ممانعت به عمل می‌آید که این موضوع برخلاف پروتکل درمانی ابلاغ شده از سوی وزارت بهداشت به این مراکز است. وزارت بهداشت طی این پروتکل اعلام کرده است که نیازی به جداسازی معتادان مشکوک به ایدز و هپاتیت نبوده و این افراد باید شناسایی شده و علاوه بر طی شدن روند ترک عادی مواد مخدر، روند درمان بیماری ثانویه آنها در کمپ‌ها آغاز شود.

شناسایی و ثبت یک میلیون و ۲۰۰هزار معتاد در کشور

شادنوش با اشاره به شناسایی و ثبت حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار معتاد در سطح کشور ادامه داد: وزارت بهداشت درحال حاضر بر مراکز ترک اعتیاد سرپایی که خود اقدام به صدور مجوز برای آنها کرده است، از طریق دانشگاه‌های علوم پزشکی نظارت می‌کند و سایر مراکز ترک اعتیاد زیرنظر سازمان بهزیستی اداره می‌شوند.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر نظارت بر مراکز ترک اعتیادی که از روش‌های سخت که به نوعی شکنجه معتاد محسوب می‌شود، استفاده می‌کنند، گفت: باید بحث تخلف را از بحث درمان مجزا دانست. یکسری روش‌های درمانی علمی و مشخصی برای ترک اعتیاد به پزشکان مربوطه آموزش داده شده است و در صورت بروز تخلفات باید با آنها برخورد شود.

حذف بودجه بیمه درمان اعتیاد

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت، یکی از جدی‌ترین مشکلات حال حاضر در حوزه درمان و ترک اعتیاد را حذف ردیف بودجه بیمه‌ای برای ترک اعتیاد معرفی کرد و گفت: سال گذشته ۸۰ میلیارد تومان بودجه درمان و ترک اعتیاد بود که از سوی سازمان‌های بیمه‌گر اختصاص می‌یافت و می‌توانستیم در جهت درمان معتادان با روش‌های نوین اقدام کنیم که متأسفانه این بودجه در سال جاری حذف شده است. در حال‌حاضر بسیاری از بیمارستان‌های سراسر کشور بدهی‌هایی کلان به دلیل بیماران معتادی دارند که توسط نیروهای انتظامی معرفی شده و تحت درمان قرار گرفته‌اند، اما هیچ منبعی برای پرداخت این بدهی‌ها وجود ندارد.

تولید داخلی داروهای ترک اعتیاد

شادنوش در پایان با بیان اینکه کلیه داروهای ترک اعتیاد تولید داخلی هستند، گفت: مصرف داروهای درمان ترک اعتیاد نیاز به ارائه آموزش‌های لازم دارد و باید با نظارت پزشک مصرف شود. البته گاهی در زنجیره رسیدن دارو به مصرف کنندگان ممکن است مقداری از آن به بازار بیرون نشت پیدا کند که باید این قسمت‌ها را شناسایی کرده و در راستای جلوگیری از آنها اقدامات مناسبی انجام شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار