در گفت‌وگو با پانا

انتقاد از هیات رئیسه مجلس به دلیل تعلل در بررسی لایحه حمایت از کودکان

پروانه سلحشوری : اینکه چرا این لایحه هنوز به صحن علنی نیامده، جای سوال و پیگیری دارد

تهران (پانا) - طبق آمارهای منتشر شده از سوی اورژانس اجتماعی کشور میزان کودک‌آزاری در سال‌های اخیر روند صعودی داشته است و این موضوع تصویب هرچه سریعتر این لایحه را ضرورت می‌بخشد. در هفته گذشته نیز مورد دیگری از کودک‌آزاری در شهر بوشهر گزارش شد که بر اساس گزارش اورژانس اجتماعی کودک‌آزاری در یک کارواش صورت گرفت و پسربچه‌ای بارها مورد آزار و اذیت روحی و جسمی کارکنان آن کارواش قرار گرفته بود.

کد مطلب: ۹۲۴۵۹۶
لینک کوتاه کپی شد
انتقاد از هیات رئیسه مجلس  به دلیل تعلل در بررسی لایحه حمایت از کودکان

پس از افشای این کودک‌آزاری،معصومه ابتکار، معاون زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در واکنش به این واقعه در توییتی اعلام کرد که تصویب هر چه سریعتر لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان ضرورت دارد و دیگر جای تعلل نیست.

لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان با پیگیری‌های دولت و مجلس پس از ۱۰ سال در مرداد ماه سال گذشته با اکثریت آرای به تصویب نمایندگان مجلس رسید، اما شورای نگهبان ایراداتی را به آن وارد دانسته است که این ایرادات به گفته پروانه سلحشوری، یکی از اعضای فراکسیون زنان مجلس، در کمیسیون قضایی برطرف شده است و اکنون در نوبت بررسی در صحن علنی قرار دارد.

سلحشوری در این باره به پانا گفت: ایرادات مربوط به ماده 9 لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان است که اکنون برطرف شده و از کمیسیون قضایی عبور کرده است و باید برای تایید در اختیار شورای نگهبان قرار بگیرد.

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با انتقاد از دستور کار قرار نگرفتن اصلاحات لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در صحن علنی مجلس گفت: به طور معمول طبق آیین‌نامه مجلس، وقتی لایحه‌ای از سوی شورای نگهبان به مجلس اعاده می‌شود و ایرادات آن در کمیسیون مربوط بررسی و رفع می‌شود، باید زودتر در صحن علنی مطرح شود اما اینکه چرا این لایحه هنوز به صحن نیامده است، جای سوال و پیگیری دارد.

وی با اشاره به ضرورت تعیین تکلیف لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان گفت: مجددا باید با هیات رئیسه رایزنی کنیم تا هر چه سریعتر این لایحه در صحن مطرح شود و سپس شورای نگهبان نیز نظر خود را اعلام کند.

سال 81 قانونی تحت عنوان حمایت از کودکان و نوجوانان، مشهور به قانون «کودک‌آزاری» با 9 ماده تصویب شد. با توجه به خلأهای قانونی موجود در زمینه حقوق کودکان و نوجوانان و وقوع کودک‌آزاری‌های بسیار، قوه قضاییه لایحه‌ای با عنوان «حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان» را در سال 87 در قالب 59 ماده تقدیم دولت کرد. پس از ارسال لایحه مذکور به دولت، مواد این لایحه به 49 ماده کاهش یافت و در تاریخ 10 مرداد 1390 در کمیسیون لوایح دولت دهم به تصویب رسید و به مجلس ارسال شد. این لایحه سرانجام دوم مرداد 97 به صحن علنی مجلس رفت و با 158 رای موافق، 18 رای مخالف و 10 رای ممتنع از مجموع 222 نماینده حاضر کلیات این لایحه را که به 51 ماده افزایش یافته است را تصویب کردند ولی هنوز لایحه مذکور به تصویب نهایی برای اجرایی شدن مفاد قانونی آن نرسیده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار