عضو هیات مدیره انجمن جامعه‌شناسی آموزش‌وپرورش ایران:

مشاوران راهنماهای امین و دلسوزی هستند که می‌توانند برای دانش‌آموزان مسیر رشد و ترقی را هموار کنند

تهران (پانا) - عضو هیات مدیره انجمن جامعه‌شناسی آموزش‌وپرورش ایران مشاوران را راهنماهای امین و دلسوزی دانست که می‌توانند برای دانش‌آموزان مسیر رشد و ترقی را هموار کنند.

کد مطلب: ۹۲۴۵۷۳
لینک کوتاه کپی شد
مشاوران راهنماهای امین و دلسوزی هستند که می‌توانند برای دانش‌آموزان مسیر رشد و ترقی را هموار کنند

ابوطالب سعادتی در گفت‌وگو با پانا درباره ضرورت حضور مشاور در مدارس باوجود آسیب‌های اجتماعی در جامعه گفت: «حضور مشاور در هر 3 مقطع تحصیلی ضروری است با توجه به اینکه در اکثر کشورهای دنیا مشاوران نقش پررنگی در مدارس دارند و انسان‌های بااستعدادی هستند که شاخص‌ها و ملاک‌های خاصی دارند این افراد نشانه‌های آسیب را در بچه‌ها شناسایی می‌کنند و سعی در برطرف آن دارند.»

عضو هیات علمی دانشگاه علوم و تحقیقات گفت: «مشاوران راهنماهای امین و دلسوزی هستند که می‌توانند برای دانش‌آموزان مسیر رشد و ترقی را هموار کنند، استعدادهای دانش‌آموزان را تشخیص دهند تا از ظرفیت‌های شناختی آنان در راستای رسیدن به مشاغل خوب استفاده کنند.»

عضو هیات مدیره انجمن جامعه‌شناسی آموزش‌وپرورش ایران گفت: «مشاور باید در مدارس وجود داشته باشد و با معلمان، مدیر و انجمن اولیا مربیان هر 3 مقطع در ارتباط باشد و برای این افراد کلاس‌های آموزشی برگزار کند تا نشانه‌های آسیب‌های اجتماعی را برایشان توضیح دهند تا با این فضای ارتباطی به وجود آمده سؤالات تخصصی مطرح شود تا بتوانند در مواجهه با دانش‌آموز برخورد درستی داشته باشند.»

دانش‌آموزان در مدارس تیغ دو لب هستند

سعادتی افزود: «این خطر برای دانش‌آموز تیزهوش و باهوش وجود دارد اگر شرایط نامناسبی وجود داشته باشد که نتوانند استعدادهای خود را شکوفا کنند، ممکن است ناامید و بدبین شوند و به آسیب‌های اجتماعی روی بیاورند. دانش‌آموزان در مدارس تیغ دو لب هستند؛ ممکن است باوجود مشاوران دانش‌آموزان به افراد دانشمند و کارآفرین تبدیل شوند اما اگر به‌درستی از سوی مشاوران راهنمایی نشوند، زمینه‌ساز روی آوردن به سمت آسیب‌های اجتماعی است.»

الگوگیری از کشورهای موفق در زمینه‌ آموزش و پرورش

او در پاسخ به این سؤال که برای ترویج فعالیت‌ها و مسائل تربیتی در مدارس چه راهکاری دارید ادامه داد: «در درجه اول از سوی سیاست‌گذاران و مدیران تعلیم و تربیت یک عزم جدی و محکم در مدارس باید باشد تا این مسائل را جدی تلقی کنند و در راستای این موضوع مشاوران خوب و حرفه‌ای را انتخاب کنند. در درجه دوم باید از آموزش‌وپرورش و تعلیم و تربیت کشورهای موفق که رتبه‌بندی جهانی دارای رتبه‌های خوبی هستند، الگوگیری و آنان را در مدارس بومی‌سازی کنیم. در این صورت مشکلات مدارس احصا شده و برای حل آنان راه‌حل ارائه می‌شود.»

عضو هیات مدیره انجمن جامعه‌شناسی آموزش‌وپرورش ایران گفت: «باید تمام عوامل مدرسه با مشاور همراهی کنند و مشکلات دانش‌آموزان را احصا کنند، این مسائل در مدارس باید کیفی‌سازی و به‌صورت عملی پیگیری شود.»

سعادتی به حضور مددکار اجتماعی در مدارس اشاره کرد و گفت: «این افراد با ارتباط با خانواده‌ها می‌توانند آسیب‌ها و خطرات آنان را شناسایی کنند و علائم هشداردهنده را به خانواده اعلام کنند. این موضوع باید در یک رویکرد سیستمی اتفاق بیافتد.»

تاثیر فضای مجازی در درس دانش‌آموزان

عضو هیات علمی دانشگاه علوم و تحقیقات در پاسخ به این سؤال که آیا فضای مجازی می‌تواند در افزایش ضریب هوشی دانش‌آموزان کمک کند یا برای آنان خطر در پی خواهد داشت گفت: «این واقعیت وجود دارد که بچه‌ها در عصر حاضر از فضای مجازی استفاده می‌کنند اگر هم مخرب بودن این فضا را درک کنیم عملاً امکان حذف آن از زندگی افراد وجود ندارد لذا باید این فضا را مدیریت کنیم.»

او اشاره کرد: «برای مدیریت کردن این فضا باید این فضا را بشناسیم، باید کاری کنیم که دانش‌آموزان و نوجوانان با این آسیب‌ها و خطرات آن در فضای مجازی آشنا شوند و خود این موضوع را مدیریت کنند، ‌این کار ساده‌ای نیست اما ایجاد یک خودگردانی در رفتار دانش‌آموزان شدنی است.»

عضو هیات مدیره انجمن جامعه‌شناسی آموزش‌وپرورش ایران گفت: «نگاه بنده یک نگاه سیستمی است باید معلمان،‌ مربیان، ‌دانش‌آموزان و خانواده‌ها برای مدیریت این موضوع آموزش ببینند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار