آبرسانی به ۲۴۲ روستای کهگیلویه و بویراحمد با تانکر سیار

یاسوج (پانا) -مدیرعامل جدید آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد از آبرسانی با تانکر سیار به ۲۴۲ روستای این استان خبرداد.

کد مطلب: ۹۲۴۴۹۳
لینک کوتاه کپی شد
آبرسانی به ۲۴۲ روستای کهگیلویه و بویراحمد با تانکر سیار

فیض الله پاسره در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: در بخش آب روستایی 1641روستا داریم که 1481 روستا تاسیسات آبرسانی دارند در کل 313 هزار نفر از جمعیت روستایی این استان از آب آشامیدنی برخوردار هستند که 47 درصد از جمعیت استان را شامل می‌شوند.

او با بیان اینکه 1008 روستای استان سیستم‌های اندازه‌گیری مصرف آب در ورودی خانه‌های آن‌ها نصب شده اظهارکرد: تعداد مشترکین روستایی ما 62 هزار نفر هستند که 90.75 درصد از جمعیت روستایی زیر پوشش آب روستایی قرار دارند و اکنون شاخص استفاده از آب سالم روستایی در کشور 75.2 درصد است در خالی که در این استان کمی کمتر از میانگین کشوری معادل 74.7 درصد است.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد این ارتقا شاخص در دولت کنونی را 6.7 درصد اعلام کرد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر 17 مجتمع روستایی در سطح استان تعریف کرده‌ایم و 70 میلیارد تومان در آب روستایی استان در این دولت هزینه شده است و یک سوم روستاهای ما زیر پوشش این مجتمع‌های روستایی قرار دارند که لطف مقام معظم رهبری با در اختیار گذاشتن مبلغ بسیار خوبی از صندوق توسعه ملی موجب این موفقیت‌ها شد.

پاسره با بیان اینکه در مجموع اکنون 242 روستای ما با تانکر آبرسانی می‌شوند، تصریح کرد: حجم کل آب تولیدی ما در بخش روستایی 24 میلیون مترمکعب است اما در سیستم‌های اندازه‌گیری فاصله مصرف با تولید بسیار بیشتر است یعنی این که 11میلیون مترمکعب مصرف نشان داده می‌شود.

او ادامه داد: در مجموع شاید تنها 10 درصد از این مجموع مربوط به شکستگی‌ها و فرسودگی شبکه باشد و بقیه از سوی برخی افراد مورد استفاده غیر قانونی قرار می‌گیرد.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان این که تعداد کل مخازن آب ما 314 مخزن آب روستایی است و 6 هزار و 432 کیلومتر شبکه داریم، عنوان کرد: در بحث شبکه فاضلاب روستایی تعداد روستاهای ما محدود هستند یکی روستای "شوتاور"در کهگیلویه است که به بهره‌برداری رسیده و دیگری متعلق به روستای "تنگاری" دشت‌روم بویراحمد است که پیشرفت 50 درصدی دارد و برای روستای "طولیان" هم در حال تجهیز کارگاه هستیم.

پاسره میزان پرت و سرقت آب روستایی بسیار زیاد است و چه تمهیدی برای این مشکل اندیشیده‌اید، بیان کرد: در آغاز سال 93 نزدیک به 30 میلیون مترمکعب تولید آب روستایی داشتیم اما این مقدار تولید آب مدیریت شد و به 24 میلیون متر مکعب رسید بر همین اساس ساعات روشن بودن پمپاژ‌های آب روستایی را در استان از 1400 ساعت در روز حدودا 330 ساعت کاهش دادیم و پمپاژ‌ها را اکنون بر اساس نیاز روشن نگه می‌داریم.

او اظهارکرد: پلمپ گذاری کنتورهای روستایی را داشتیم تا هر کسی نتواند آن‌ها را دستکاری کند همچنین در طول این چند سال 14 هزار انشعاب غیر مجاز را شناسایی کردیم و 12 هزار انشعاب جدید هم داشتیم.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد با قدردانی از حمایت‌های دستگاه قضایی استان در برخورد با انشعابات غیر مجاز تاکید کرد: در 2 شهرستان بویراحمد و دنا این همکاری بسیار خوب بود اما در شهرهای گرمسیری حمایت‌های لازم انجام نشد.

او به برخی از دلایل کمبود آب و یا به عبارتی ساعات بی‌آبی در شهر یاسوج اشاره کرد و گفت: عمر برخی از شبکه‌های آب شهر یاسوج بسیار بالاست که یکی از دلایل شکستگی‌ها به همین خاطر است و دیگر اینکه اختلاف ارتفاع بالاترین و پایین‌ترین نقطه جمعیتی شهر یاسوج 200 متر است که شبکه نباید بیش از 60 متر ارتفاع را تحمل کند و این خود یکی از دلایل از بین رفتن شبکه است.

پاسره در رابطه با کیفیت آب شهر یاسوج بیان کرد: آب یاسوج را یکی از باکیفیت ترین آب‌هاست.

او در پاسخ به این سوال آیا مشکل تصفیه‌خانه اضطراری شهر یاسوج در منطقه چم گنجشکی برطرف شد و چه موقع این تصفیه‌خانه وارد مدار می‌شود؟ اضافه کرد: با کشور سومی و به عنوان واسطه ارتباط برقرار کرده‌ایم که مشکل دستگاه مذکور حل خواهد شد و تصفیه‌خانه تا پایان سال با حجم 200 لیتر بر ثانیه وارد مدار خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار