مهم‌ترین اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت

هفته اول تیر؛ از تاکید رئیسی بر جلوگیری از بی‌عدالتی در حق زنان تا برخورد پلیس با دختر جوان

تهران (پانا) - در حالی که آیت‌الله ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه در نشست هم‌اندیشی با فعالان حوزه حقوق زنان تأکید کرده است که انواع بی‌عدالتی‌ها، تضییع حقوق و هر آنچه که یک خانم را در مضیقه قرار می‌دهد، مصداق خشونت علیه زنان است و این امر به هیچ وجه پذیرفته نیست ، چند تن از ماموران پلیس در پارک پلیس تهرانپارس با دختری به دلیل بدحجابی و رفتار نامتعارف برخوردی داشتند که باعث طرح انتقادهای مختلفی شد.

کد مطلب: ۹۲۴۴۶۱
لینک کوتاه کپی شد
هفته اول تیر؛ از تاکید رئیسی بر جلوگیری  از بی‌عدالتی در حق زنان تا برخورد پلیس با دختر جوان

در هفته‌ای که سپری شد شاهد اتفاقات و خبرهای مهمی در حوزه اجتماعی بودیم که گزارش زیر مروری بر مهمترین خبرهای این حوزه است.

ماجرای درگیری پلیس با دختر جوان

در پی انتشار فیلمی از درگیری بین چند مامور پلیس و یک دختر جوان در پارک‌ پلیس تهران‌پارس ، انتقاداتی به نحوه برخورد پلیس صورت ‌گرفت که منجر به برخورد با مأمور خاطی پلیس در این ماجرا شد. در پی این ماجرا سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت از دستگیری و عزل دو مامور متخلف در ماجرای درگیری با دختری در پارک پلیس تهرانپارس خبرداد و گفت که پنج نفر شامل سه مرد و دو زن جوان بازداشت شده و همچنان نیز در بازداشت پلیس هستند. اما فقط کمتر از8 ساعت طول کشید تا سردار رحیمی دستورش را لغو کند و در نهایت ماموران خاطی به سرکار بازگشتند. اما ماجرا این جا تمام نشد و در پی آن 30 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تذکری کتبی به وزیر کشور خواستار توضیح در این‌باره شوند و به گفته پروانه سلحشوری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس طرح سوال از وزیر کشور درباره علت برخورد خشن نیروی انتظامی با دختر جوان در یکی از پارک‌های تهران به جریان افتاده است.

سرانجام لایحه تأمین امنیت زنان

هفته اول تیرماه برای ارج نهادن و تکریم از مقام شهید بهشتی، اولین مسئول دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران به عنوان هفته قوه قضاییه نامگذاری شده است. در ایام این هفته برنامه‌های مختلفی از سوی رئیس و مدیران ارشد قوه قضاییه برگزار شد که یکی از این برنامه‌ها نشست هم‌اندیشی با فعالان و نخبگان حوزه حقوق زنان بود. در این جلسه به محورهای مهمی در حوزه حقوق زنان اشاره شد که یکی از این محورها «لایحه تأمین امنیت زنان در برابر خشونت» بود. این لایحه که با هدف تحکیم بنیان خانواده، تأمین امنیت و کرامت زنان، پیشگیری از جرایم خشونت‌آمیز و حمایت از زنان خشونت‌دیده در دولت تهیه شده است، بیش از یکسال است که در اختیار قوه قضاییه قرار دارد و آیت الله ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه در نشست هم‌اندیشی با فعالان حوزه حقوق زنان تأکید کرده است که انواع بی‌عدالتی‌ها، تضییع حقوق و هر آنچه که یک خانم را در مضیقه قرار می‌دهد، مصداق خشونت علیه زنان است و این امر به هیچ وجه پذیرفته نیست و در آینده‌ای نزدیک، این لایحه با غنای بالا، نهایی و ارائه می‌شود.

رفع مشکل اجرای قانون افزایش مرخصی زایمان

افزایش مرخصی زایمان زنان در سال 92 از سوی مجلس تصویب شد تا گامی مثبت برای اصلاح الگوی جمعیتی کشور برداشته شود اما این مصوبه فقط در برخی نهادهای دولتی اجرا شد و بسیاری از دستگاه‌ها به بهانه نبود اعتبار آن را اجرا نکردند. به گفته اشرف گرامی‌زادگان، مشاور امور پارلمانی و حقوقی معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری، دیوان عدالت اداری حکمی مبنی بر حق استفاده زنان از ۹ ماه مرخصی برای زایمان داده است، رأی وحدت رویه دیوان عدالت اداری به رئیس جلسه کمیسیون دولت داده شده تا بر مبنای رای دیوان عدالت اداری برای اجرای قانون افزایش مرخصی زنان اعتبار سنجیده شود. به همین دلیل در جلسه دولت تصویب شد که برای این قانون اعتبار لازم در نظر گرفته شود تا تمام نهادها آن را اجرا کنند.

توقف ازدواج دختر ۱۰ ساله

بر اساس ماده 1041 قانون مدنی، عقد نکاح دختر قبل از رسیدن به 13 سال تمام شمسی و پسر قبل از رسیدن به 15 سال تمام شمسی، فقط با اجازه ولی و به شرط مصلحت با تشخیص دادگاه صالحه انجام می‌شود. سن قانونی ازدواج و افزایش عددی آن متناسب با ضروریات اجتماعی سال‌هاست که از سوی نهادهای حامی حقوق کودک و فعالان مدنی طرح شده و در همین راستا طرحی نیز برای اصلاح ماده 1041 در دست بررسی مجلس قرار گرفت اما با وجود تمام فعالیت‌ها، این طرح کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس رأی نیاورده است. این در حالی است که طبق آمار، سالانه بیش از ۳۰۰ ازدواج زیر سن ۹ سال و ۳۰ تا ۴۰ هزار ازدواج دختران زیر سن ۱۳ سال رخ داده است که هر از گاهی اخبار ازدواج کودکان در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود و در مواردی از سوی برخی مسئولان قضایی با اینگونه ازدواج‌ها مخالفت شده است که نمونه آن جلوگیری از ازدواج دختربچه 9 ساله در خراسان رضوی طی سال 97 بود که از سوی معاون دادستان صورت گرفت و اینبار نیز پس از پیگیری‌های انجام شده از سوی فرماندار و دادستانی سیرجان، ازدواج دختر 10 ساله با پسر 23 ساله متوقف شده است.

بررسی واژگونی اتوبوس دانشگاه آزاد در مجلس

ظهر پنجم دی ماه سال 97 بود که خبری تلخ به تیتر نخست رسانه‌های کشور تبدیل شد، یک دستگاه اتوبوس واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی که در حال انتقال دانشجویان بود، دچار واژگونی شد، 10 دانشجو کشته و حدود 30 تن نیز مصدوم شدند. حالا نمایندگان مجلس شورای اسلامی بعد از گذشت حدود 6 ماه از این حادثه بررسی این حادثه را در دستور صحن علنی مجلس قرار داده‌اند.

آغاز فاز اجرایی پرونده الکترونیک سلامت در کشور

در راستای ایجاد دولت الکترونیک و بر اساس ماده ۳۵ قانون برنامه پنجم توسعه و به منظور یکپارچه‌سازی اطلاعات سلامت شهروندان، ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی و توزیع عادلانه منابع سلامت، استقرار پرونده الکترونیک سلامت در کشور آغاز شده است و هدف جمع‌آوری داده‌های بالینی، درمانی، روانی یک شخص است که قابلیت دسته‌بندی بر اساس تاریخ، نوع بیماری و درمانی، نوع تخصص پزشک و پزشکان است. بر اساس اعلام وزارت بهداشت، اکنون ۴۴ دانشگاه کشور (با پوشش جمعیتی ۸۵ درصد جمعیت کشور) نظام ارجاع الکترونیک مرحله آزمایشی عبور کرده است. بدین معنا که زنجیره خدمات استعلام هویت استحقاق سنجی و شناسایی همپوشانی بیمه‌ای ارجاع الکترونیک از سطح یک به سطوح دو و سه ،نوبت گیری الکترونیک، نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک کامل شده و همه اطلاعات سلامت شهروندان در نظام پرونده الکترونیک سلامت شهروندان ذخیره می‌شود.

آغاز طرح ترافیکی جدید در پایتخت

بر اساس مصوبات شورای عالی ترافیک، از ابتدای تیرماه اجرای طرح زوج یا فرد در تهران پایان یافت و طرح محدوده کنترل آلودگی هوا جایگزین آن شد. طبق این طرح در هر فصل خودروهای پلاک تهران ۲۰ روز (و خودروهای پلاک غیر تهران ۱۵ روز) مجاز به تردد رایگان در محدوده دوم (زوج یا فرد سابق) هستند. زوج یا فرد بودن پلاک خودروها نیز در تعیین روزهای مجاز اثری ندارد و ملاک، صرفاً تعداد روزهای ورود است و عوارض تردد در این محدوده در روزهای فراتر از تعداد مجاز، نصف عوارض طرح ترافیک تعیین‌شده است. رینگ دوم طرح ترافیک از شمال به بزرگراه همت، از غرب به بزرگراه‌های چمران و نواب از جنوب به بزرگراه بعثت و از شرق به بزرگراه امام علی محدود می‌شود و در داخل نیز تا حریم طرح ترافیک اصلی ادامه دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار