گزارشی درباره اما و اگرهای تبعات واردات تلفن همراه با ارز نیمایی

آیا از هفته آینده گرانی تلفن‌های همراه فروکش می‌کند

درستی:‌ از هفته آینده گوشی‌های ثبت‌سفارش‌شده با ارز نیمایی وارد بازار می‌شوند

تهران (پانا) - اکنون در بازار گوشی‌های تلفن همراه نرخ ارز مبنای تعیین قیمت و نرخ‌گذاری است. آن‌گونه که رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه می‌گوید از هفته آینده قرار است گوشی‌های ثبت‌سفارش‌شده با ارز نیمایی وارد بازار شود و باید نظارت جدی وجود داشته باشد تا با قیمت مناسب به دست مصرف‌کنندگان برسد.

کد مطلب: ۹۲۴۴۱۸
لینک کوتاه کپی شد
آیا از هفته آینده گرانی تلفن‌های همراه فروکش می‌کند

نوسان‌های شدید نرخ ارز که از یک سال و نیم گذشته آغاز شده است بر بازار تلفن همراه و لوازم جانبی آن هم تاثیرگذار بوده است. اگرچه در ابتدای ارائه ارز 4200 تومانی برخی از وارکنندگان از این ارز برای واردات گوشی تلفن همراه به کشور استفاده کرده‌اند اما این گوشی‌ها با نرخ روز ارز محاسبه و در فروشگا‌ه‌ها به فروش رسید.

با متوقف شدن ارائه ارز 4200 تومانی برای این دسته از کالاها اکنون ارز نیمایی در اختیار وارکنندگان رسمی قرار گرفته است و آنگونه که ابراهیم درستی، رئیس اتحادیه دستگاه‌های صوتی و تصویری و تلفن همراه می‌گوید از هفته اینده گوشی‌هایی که با ارز نیمایی وارد کشور شده‌اند به بازار عرضه می‌شوند. سوال این است که چه مکانیسمی در بازار برای نظارت بر قیمت این کالاهای وارداتی وجود دارد. درستی در پاسخ به این پرسش می‌‌گوید حاکمیت باید نظارت جدی بر بازار داشته باشد.

درستی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا اظهار کرد:‌ برخی از واردکنندگان ارز مورد نیاز خود را دریافت کرده‌اند و کالا را نیز وارد و روانه بازار کرده‌‌اند. هفته گذشته نیز کالای برخی از واردکنندگان گوشی و تجهیزات آنها وارد گمرک‌های کشور شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که چه مکانیسم نظارتی وجود دارد که بتواند از سوء‌استفاده از ارز دولتی برای واردات گوشی تلفن همراه جلوگیری کند؟ اظهار کرد:‌ حاکمیت باید نظارت جدی بر بازار داشته باشد.

ثبت سفارش 550 میلیون دلاری برای واردات گوشی تلفن همراه

درستی گفت:‌ 68 شرکت واردکننده تلفن همراه 550 میلیون دلار ثبت سفارش برای واردات انجام داده‌اند اما ثبت سفارش با تامین کالا متفاوت است و هفته آینده کالای ثبت سفارش‌شده در مرحله اول وارد بازار خواهد شد.

نیاز به واردات 800 هزار گوشی تلفن همراه

وی نیاز بازار برای واردات گوشی را در وضع کنونی بین 700 تا 800 هزار گوشی اعلام کرد و افزود: ‌تجار باید بتوانند کالا را با سهل‌ترین روش وارد کنند بنابراین پروسه واردات باید کوتاه شود. اکنون در گمرک و برخی از دستگاه‌های اجرایی، واردات و ترخیص کالا از روند مطلوبی ندارد.

رئیس اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوتی، تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی با بیان اینکه قیمت گوشی تلفن همراه در بازار متناسب با نرخ ارز محاسبه می‌شود، اظهار کرد:‌ واردکنندگان گوشی تلفن همراه را بر اساس محاسبه دلاری که برای آن هزینه شده است و نرخ روز ارز تعیین می‌کنند.

وی با اشاره به برگزاری جلسه‌ای با حضور تعدادی از واردکنندگان موبایل گفت: در این جلسه مطرح شد که اتحادیه بیشتر به دنبال تامین منافع مغازه‌داران است. برخی از مغازه‌داران گوشی موبایل را با نرخ نزدیک به 15 هزارتومانی ارز تامین کرده‌‌اند در حالی که اکنون دلار به 13 هزار و 200 تومان رسیده است. این امیدواری وجود دارد که نرخ ارز به ثبات برسد تا مشکلاتی که اکنون در نرخ‌گذاری برخی از کالاها وجود دارد از بین برود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار