رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور خبر داد

ثبت نام 123 هزار دانش‌آموز غیرایرانی فاقد مدارک هویتی در سال گذشته

غلامرضا کریمی: فقط ۱۸میلیارد تومان از هزینه‌ ۱۵۰۰میلیارد تومانی دانش آموزان خارجی را سازمان‌های بین‌المللی تامین می‌‌کنند

تهران (پانا)‌- رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور شرایط ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجی و پناهندگان برای سال تحصیلی پیش‌رو را تشریح کرد.

کد مطلب: ۹۲۴۲۵۳
لینک کوتاه کپی شد
ثبت نام 123 هزار دانش‌آموز غیرایرانی فاقد مدارک هویتی در سال گذشته

غلامرضا کریمی درباره وضع ثبت‌نام و آموزش دانش‌آموزان اتباع خارجی در سال تحصیلی 98-97 به خبرنگار پانا گفت: «در سال گذشته 474 هزار و 651 دانش‌آموز اتباع خارجی در 28 هزار مدرسه کشورمان ثبت‌نام کردند و تحت آموزش‌ قرار گرفتند که از این تعداد، 443 هزار و 778 نفر افغانستانی بودند.»

مجامع بین‌المللی 1.3درصد از هزینه ایران برای دانش‌آموزان اتباع را پرداخت می‌کند

او ادامه داد: «هزینه تمام‌شده برای ما به ازای هر دانش‌آموز حدود 3 میلیون تومان بود که در مجموع هزار و 440 میلیارد تومان مبلغی بود که وزارت آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان اتباع خارجی هزینه کرد. اما جالب اینکه مجموع کمک‌های بین‌المللی از این مبلغ حدود 1500 میلیارد تومان، فقط 18 میلیارد تومان یعنی چیزی حدود یک و سه دهم درصد از کل این بودجه‌ بوده است. این کمک هم از سوی سازمان‌های بین‌المللی مانند کمیساریای عالی پناهندگان، ان‌.جی‌.او.های بین‌المللی و ... بود. تلاش ما بر این است که میزان توجه مجامع بین‌المللی را به اقدام چشم‌گیری که وزارت آموزش و پرورش ایران انجام می‌دهد، بیشتر جذب کنیم.»

در دنیا پناهندگان را در اردوگاه نگهداری می‌کنند، ایران آن‌ها را در نظام رسمی خود پذیرفته است

قائم‌مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین‌الملل افزود: «در تمام دنیا، دانش‌آموزان پناهنده را در داخل اردوگاه‌ها و در وضع خاص نگهداری می‌‌کنند، اما ایران از معدود کشورهای دنیاست که همه دانش‌آموزان پناهنده را در نظام آموزشی رسمی خود پذیرفته است. بهترین تجربه کمیساریای عالی پناهندگان این است که کشورها دانش‌آموزان آواره و پناهنده را در درون نظام رسمی خود بپذیرند. با دستوری که مقام معظم رهبری در اواخر سال 93 دادند و مصوبه هیات دولت، این مهم فراهم شده است، به طوری که ما در مدارس دانش‌آموزانی داریم که خانواده‌های‌شان غیرقانونی در کشور حضور دارند، ولی به دلیل آن اصل اسلامی مهمی که هیچ کودکی نباید از تحصیل محروم شود، علی‌رغم اینکه حضورشان غیرقانونی است، در مدارس ثبت‌نام می‌شوند. اعتقاد ما بر این است که هر دانش‌آموزی که فرصت تحصیل را از دست داد، در سال‌های بعدی دیگر این فرصت را نمی‌تواند جبران کند و روز به روز وضعیت او بدتر و فقیرتر خواهد شد.»

غلامرضا کریمی گفت: «این امتیاز مهمی است که نظام جمهوری اسلامی برای پناهندگان در نظر گرفته است. به همین دلیل در سال گذشته 123 هزار دانش‌آموز بدون مدارک هویتی را در مدارس ثبت‌نام کردیم.»

او از ابلاغ شیوه‌نامه ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجی برای سال تحصیلی 99-98 به همه استان‌های کشور خبر داد و گفت: «هیچ تبعیضی بین دانش‌آموزان نیست. دانش‌آموزان اتباع خارجی مشابه دانش‌آموزان ایرانی در مدارس ثبت‌نام می‌شوند. هر کسی که گذرنامه معتبر داشته باشد یا کارت هویت اتباع خارجی صادره از وزارت کشور، کارت آمایش یا دفترچه پناهندگی یا کارت اقامت ویژه یا کارت ویژه حمایت تحصیلی داشته باشد می‌تواند به مدارس مراجعه و ثبت‌نام کند.»

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور ادامه داد: «حدود سه ماه است که کارشناسان آموزش و پرورش و وزارت کشور و دیگر نهادها، مسائل و مشکلاتی که سال‌های گذشته وجود داشته است را بررسی کرده‌اند و در قالب بخشنامه به مدارس سراسر کشور ارسال شده است و هیچ نکته ابهامی در ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع وجود ندارد.»

اتباع تازه‌وارد برای ثبت‌نام در مدارس باید از وزارت کشور کارت حمایت تحصیلی بگیرند

قائم‌مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین‌الملل درباره اتباعی خارجی که به تازگی وارد کشور می‌شوند و نحوه ثبت‌نام آن‌ها در مدارس هم گفت: «شاید برخی از افراد تازه وارد کشور شده باشند و دچار محدودیت در ثبت‌نام شوند. برای اینکه کشور دچار مشکل نشود و اول مهر یک‌دفعه با یک موج از ورود آوارگان و پناهندگان مواجه نشویم، وزارت کشور اعلام کرده که افرادی که حداقل دو سال اقامت در ایران دارند می‌توانند کارت حمایت تحصیلی بگیرند. بنابراین 123 هزار دانش‌آموز پناهنده فاقد مدرک تحصیلی که سال گذشته در مدارس ثبت‌نام شده بودند، دوباره می‌توانند امسال هم در مدارس ثبت‌نام کنند. افرادی که تازه‌وارد می‌شوند باید به وزارت کشور مراجعه، کارت ویژه حمایت تحصیلی دریافت و سپس در مدارس ثبت‌نام کنند. وزارت کشور برای اتباع در استانی که هستند کارت ویژه حمایت تحصیلی صادر می‌کند و آن دانش‌آموز براساس محل اقامت خود، به نزدیک‌ترین مدرسه محل زندگی خود مراجعه و در مدرسه ثبت‌نام می‌کند.»

دانش‌آموزان اتباع مشکلات ثبت‌نام را به ادارات آموزش و پرورش منعکس کنند

هیچ تفاوتی به لحاظ آموزشی و تربیتی و فرهنگی در بین دانش‌آموزان اتباع خارجی و دانش‌آموزان داخلی نیست و جداسازی آن‌ها هم ممنوع است

کریمی درباره نحوه پیگیری مشکلات ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع از سوی آن‌ها هم گفت: «اگر مشکلی برای ثبت‌نام این دانش‌آموزان در مدارس به وجود آمد، می‌توانند به اداره آموزش و پرورش مراجعه یا به ما (مرکز امور بین‌الملل) منعکس کنند. ثبت‌نام اتباع خارجی در برخی از استان‌ها و مناطق ممنوعه تردد در جمهوری اسلامی که به آن‌ها اعلام شده است، ممنوع است و با آن‌ها برخورد می‌شود اما ممنوعیت اسکان شامل اتباع خارجی ساکن ایران که با زنان ایرانی ازدواج کرده‌اند و ثبت‌نام آن‌ها به تأیید وزارت کشور رسیده است، نمی‌شود. بقیه اتباع خارجی باید در آن مناطقی که به آن‌ها اعلام شده است مراجعه و ثبت‌نام کنند.»

دانش‌آموزان اتباع هر وقت بخواهند خارج شوند، به آن‌ها مدارک معتبر داده می‌شود

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور به آموزش دانش‌آموزان اتباع هم اشاره کرد و افزود: «دانش‌آموز وقتی در مدرسه ثبت‌نام شد در همه فعالیت‌های آموزشی، اردوها، مسابقات و اقداماتی که آموزش و پرورش انجام می‌دهد فرقی با دانش‌آموزان ایرانی ندارد و شرایط برای همه یکسان است. هیچ تفاوتی به لحاظ آموزشی و تربیتی و فرهنگی در بین دانش‌آموزان اتباع خارجی و دانش‌آموزان داخلی نیست و جداسازی آن‌ها هم ممنوع است. دانش‌آموزان اتباع خارجی هر زمان از سال هم که بخواهند از کشور خارج شوند، بلافاصله گواهی تحصیلی برایشان صادر و مدارک رسمی به آن‌ها داده می‌شود که بتوانند در کشور خود یا هر کشور دیگری که می‌خواهند به آن بروند، ادامه تحصیل دهند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار