راضیه حسینی

طنز/ ببخشید؛ دوربین‌ها چه می‌کنند؟

اگر گذرتان به خیابان حافظ تهران، پایین‌تر از تقاطع جمهوری نبش ساختمان بورس افتاد بنری را مشاهده می‌کنید که با همکاری شهرداری منطقه یازده و پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا تهیه شده است.

کد مطلب: ۹۲۴۰۷۲
لینک کوتاه کپی شد
طنز/ ببخشید؛ دوربین‌ها چه می‌کنند؟

بنر را که دیدید اصلاً هول نکنید، آرامش خودتان را حفظ کنید. جملات همه فارسی هستند و به هیچ زبان زنده دیگر دنیا نوشته نشده‌اند. فقط گویا جا برای نوشتن نبود و دوستان به مختصرنویسی روی آوردند که نتیجه کار چنین در آمده است: «توجه توجه راننده محترم در این محل تخلفات ساکن از طریق دوربینهای نظارت تصویری اعمال میگردد.»
حواس‌تان باشد در این بنر نوشته شده است «تخلفات ساکن»، پس اگر با خودرو ایستاده‌اید و ده دقیقه است مدام دارید بنر را از بالا به پایین و از پایین به بالا می‌خوانید تا متوجه شوید چه نوشته، نگاهی به دور وبرتان بیندازید تا مطمئن شوید روی تخلف ساکن نمانده‌اید، چون بعدش با دوربین‌های نظارت تصویری اعمال می‌شوید.
اصلاً از واژه«تخلف ساکن» که خودش یک ابداع در امر تخلفات است و باید در کتاب آیین‌نامه به تفصیل توضیح داده شود که به چه تخلفاتی ساکن و به چه تخلفاتی متحرک می‌گویند، می‌گذریم. این را باز می‌شود متوجه شد که مثلا یعنی تخلفاتی مربوط به توقف خودرو در مکان غیر مجاز؛ مشکل اصلی اینجاست که ظاهرا قرار است دوربین‌ها تخلفات ساکن را اعمال کنند.
مثل این می‌ماند که بگوییم: «این مغازه مجهز به دوربین مداربسته است و اگر دست‌تان کج باشد خودش قلمش می‌کند».
درست است که اشتباه گاهی پیش می‌آید، ولی از شروع تصمیم به زدن این بنر تا نصب هیچ‌کس متوجه نشد این مطلب را اصلاً نمی‌شود خواند چه رسد به این‌که رعایتش کرد؟
یعنی عزیزان مسئول در تهیه این بنر به خودشان زحمت ندادند یک دور جمله را بخوانند؟
بیچاره دوربین نظارت تصویری مانده تخلف را ثبت کرد به چه کسی بدهد؟ خودش چطور از جایش بلند شود برود اعمال کند؟ اصلاً چه چیزی را اعمال کند؟
مسئولان عزیز تهیه و توزیع بنرها، لطفاً کمی در جمله‌بندی دقت کنید و بعدش یک دور بخوانید ببینید متوجه می‌شوید چه نوشته‌اید یا نه؟ این همه هزینه را با بی‌دقتی هدر ندهید.
کافی بود می‌نوشتید«راننده محترم در این محل تخلفات توقف خودرو با دوربین‌های نظارت تصویری ثبت خواهد شد»؛ یعنی حواس‌تان باشد این‌جا دوربین دارد و جریمه می‌شوید، همین.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار