در گفت‌وگو با پانا

حسین‌زاده:شیوه فعلی انتخاب رئیس کمیسیون اصل 90، انتصابات است نه انتخابات

تهران (پانا) - عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با انتقاد از شیوه انتخاب رئیس این کمیسیون، این موضوع را توهین به شعور نمایندگان دانست و از آن به عنوان انتصاب یاد کرد.

کد مطلب: ۹۲۴۰۵۹
لینک کوتاه کپی شد
حسین‌زاده:شیوه فعلی  انتخاب رئیس کمیسیون اصل 90، انتصابات است نه انتخابات

عبدالکریم حسین‌زاده، نماینده مردم نقده در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به انتقادات مطرح شده درباره نوع انتخاب گزینه ریاست کمیسیون اصل 90 از سوی هیات رئیسه قوه‌مقننه اظهار کرد: «بحث کمیسیون اصل 90 و معرفی گزینه یا گزینه‌های این کمیسیون موضوعی فردی نیست. من فکر می‌کنم در مجلس شورای اسلامی اگر دستاوری وجود داشته باشد، همین کمیسیون اصل 90 است منتهی موضوع مهم برای ما کارکرد این کمیسیون است.»

او ادامه داد: «مهم است که بدانیم کمیسیون اصل 90 تا چه حد توانسته است در مقابل فساد ایستادگی کند، تا چه حد توانسته است به پرونده‌های فساد رسیدگی کند و چه تعداد پرونده‌های مطرح‌شده در این کمیسیون، قضایی شده است و چند نفر در این زمینه‌ها محکوم شده‌اند.»

عضو هیات رئیسه فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی بیان کرد: «کمیسیون اصل 90 حوزه قضایی مجلس یا به تعبیر برخی از دوستان، قوه‌قضائیه مجلس شورای اسلامی است بنابراین حوزه قضایی مجلس باید حوزه کارآمدی باشد و ما نمایندگان مجلس درباره انتخاب گزینه‌های ریاست این کمیسیون حساسیت ویژه‌ای داریم.»

او در ادامه اظهارات خود با انتقاد از اقدام هیات رئیسه در معرفی تنها یک فرد به عنوان کاندیدای کسب کرسی ریاست این کمیسیون بیان کرد: «در تبصره 1 بند 2 ماده 44 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی آمده است که رئیس کمیسیون اصل 90 با پیشنهاد هیات رئیسه مجلس از بین اعضای ثابت کمیسیون و با رای مجلس برای مدت یک سال انتخاب می‌شوند ولی درباره تعداد افرادی که می‌تواند از سوی هیات رئیسه معرفی شود، حرفی به میان نیاورده است.»

شیوه انتخاب رئیس کمیسیون اصل 90 با دموکراسی همخوانی ندارد

حسین‌زاده تصریح کرد: «در اینکه آیین‌نامه مجلس در این زمینه سکوت کرده است و تعداد افرادی که می‌توانند پیشنهاد شوند مشخص نشده است، هیچ حرفی نیست ولی این سکوت نباید به این شکل تعبیر شود که هیات رئیسه فقط یک نفر را برای کرسی ریاست این کمیسیون معرفی کند.»

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس خاطرنشان کرد: «هیات رئیسه مجلس باید به شعور نمایندگان احترام بگذارد و دامنه انتخاب را برای نمایندگان مجلس باز کند. چهار نفر برای کرسی ریاست این کمیسیون کاندیدا شده و اعلام آمادگی کرده‌اند خوب این چهار نفر از سوی هیات رئیسه به مجلس معرفی شوند تا نمایندگان تصمیم بگیرند.»

او بیان کرد: «چطور می‌شود 290 نماینده مجلس فقط و فقط به عنوان مهر تایید یا در نقش امضاکننده تصمیم هیات رئیسه عمل کنند؟ این روش درست نیست و توهین به شعور نمایندگان محسوب می‌شود. موضوع ما نوع نگاه به انتخاب‌هایی است که در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اتفاق می‌افتد. این دست انتخاب‌ها هیچ همخوانی با روح دموکراسی و روح تضارب آرا ندارد.»

عضو فراکسیون امید یادآور شد: «در مجلس 290 نفر از تمام پهنه جمهوری اسلامی حضور دارند بنابراین نمی‌شود که چند عضو هیات رئیسه یک نفر را انتخاب کنند و بگویند که شما بیایید و زیر این برگه انتخاب ما را امضا کنید.»

نامزدهای ریاست کمیسیون اصل 90 باید براساس رزومه رقابت کنند

حسین‌زاده افزود: «پشت تریبون همه ما مدعی دموکراسی و مردمسالاری هستیم، اگر هیات رئیسه قصد دارد پایبندی خود به این موضوع را نشان دهد، باید از همین مسیر اقدام کند. شیوه فعلی که برای انتخاب رئیس کمیسیون اصل 90 وجود دارد، انتصابات است نه انتخابات.»

رئیس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: «باید دایره انتخاب رئیس کمیسیون اصل 90 باز شود و همه نامزدهای ریاست این کمیسیون (تجری، پارسایی، محمدی و خجسته) در انتخابات حضور داشته باشند و در صحن علنی و بر اساس رزومه با یکدیگر به رقابت بپردازند. این حق نمایندگان است که براساس رزومه افراد دست به انتخاب آزادانه بین آنان بزند.»

او همچنین بیان کرد: «آیا این موضوع خوشایند هیات رئیسه است که شورای نگهبان بیاید و در یک حوزه انتخاب از 15 نامزد، 14 تن را حذف و به مردم بگوید که فقط به این یک نفر رای دهید؟ این رفتار قطعا درست نیست.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار