در گفت وگوی پانا با رئیس انجمن قطعات همگن خودروسازی مطرح شد

وابستگی قیمت خودرو در ادامه سال به نحوه کنترل افزایش روزانه 1000 میلیاردی نقدینگی

۱۸۳ هزار خودروی ناقص در کف کارخانه‌های خودروسازی باقی مانده است

تهران (پانا) - کارشناسان یکی از مهمترین دلایل در نابسامانی قیمتی خودرو را کمبود عرضه و افزایش تقاضا برای خودرو می‌دانند و آن‌گونه که محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن قطعات همگن خودروسازی می‌گوید نقدینگی و زایش روزانه 1000 میلیارد تومانی آن یکی از مهمترین دلایلی است که تقاضا و قیمت کالا و خدمات را در بازار افزایش داده است بنابراین باید راهکارهایی برای هدایت نقدینگی به سمت تولید مولد پیش‌بینی شود.

کد مطلب: ۹۲۳۸۹۱
لینک کوتاه کپی شد
وابستگی قیمت خودرو در ادامه سال به نحوه کنترل افزایش روزانه 1000 میلیاردی نقدینگی

برخی از خودروهایی که در کارخانه‌های خودروسازی تولید شده‌اند به دلیل آنچه نبود قطعات استراتژیک عنوان می‌شود، ناقص مانده است و نمی‌تواند روانه بازار شود؛ آن‌گونه که رئیس انجمن قطعات همگن خودروسازی می‌گوید تعداد این خودروها 183 هزار خودرو است. به گفته او، پویش «حداکثرسازی تولید داخلی» در تلاش است تا با تامین قطعات استراتژیک وابستگی صنعت خودرو را به این قطعات کاهش دهد.

روایت‌ها از تعداد خودروهای ناقص متفاوت است و برخی هم می‌گویند 200 هزار خودروی ناقص در کف کارخانه‌ها مانده است. دست‌اندرکاران صنعت خودرو می‌گویند دسترسی به برخی از قطعات استراتژیک خودرو مشکل و این موضوع سبب شده است عرضه خودرو کاهش پیدا کند. علت اصلی گرانی نیز کاهش تولید خودرو و کمبود عرضه است که معلول از عواملی است که تولید خودرو را با دشواری همراه کرده است.

کارشناسان صنعت خودروسازی می‌‌افزایند نسخه اصلی برای خروج از وضع کنونی صنعت خودرو تحقق شعار امسال است که «رونق تولید» نام گرفته است. به گفته آنها زنجیره تامین قطعه اکنون با مشکل همراه است و خودروسازان اکنون خودروهایی دارند که ناقص هستند و دولت باید به کمک شرکت‌های خودروساز بیاید.

پرداخت‌نشدن بدهی قطعه‌سازان خودروسازان را نیز با مشکل همراه کرد

نجفی‌منش در گفت‌وگو پانا در این باره افزود: «یکی دیگر از دلایل مشکلات کنونی این است که پول قطعه‌سازان به موقع تامین نشد و شرکت‌های قطعه‌ساز نیز قادر به تولید برخی از قطعات نشدند. به ویژه در وضع تحریم هزینه تامین مواد اولیه مورد نیاز برای تولید قطعات صنعت خودرو افزایش یافته است. قطعه‌سازان به دلیل مشکلات تامین مالی نیازمند آن هستند که وجه حاصل از فروش قطعه به خودروسازان در یک فاصله یک ماهه به آنها پرداخت شود.»

او اظهار کرد: «شورای رقابت سال گذشته قیمتی را به خودروسازان اعلام کرد که این شرکت‌ها زیانی بالغ بر 20 تا 70 هزار میلیارد تومان زیان را متحمل شدند البته این زیان باید به طور دقیق برآورد شود و روایت‌های متعددی درباره آن وجود دارد اما حداقل 14 هزار میلیارد تومان زیان ثابت‌‌شده به آنها وجود دارد.»

ثبت‌نام‌کنندگان خوشبخت بین 20 تا 200 میلیون تومان سود کردند

وی گفت:‌ «از ابتدای سال 97 به بعد تولید و عرضه خودرو به بازار با زیان برای تولیدکنندگان همراه شد و مردم نیز صف زیادی برای خرید داشتند. هر خریدار خوشبختی که توانست در سایت شرکت‌های خودروسازی ثبت‌نام کند بین 20 تا 200 میلیون تومان سود کرده است یعنی به ازای زیان خودروسازان خریداران سایتی خودرو سود کردند و در نهایت مصرف‌کننده نهایی که متقاضی این خریدها بوده است خودرو را با قیمتی گزاف دریافت کرده است.»

بدهی 22 هزار میلیارد تومانی خودروسازان به شرکت‌های قطعه‌ساز

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی عنوان کرد:‌ «بخش عمده‌ای از خریدارانی که خودرو را از طریق سایت‌های خودروسازی خریداری کرد‌ه‌اند خودرو را به بازار عرضه کردند اما خودروسازان نتوانستند پول قطعه‌سازان را پرداخت کنند و 22هزار میلیارد تومان بدهی به قطعه‌سازان دارند.»

او ادامه داد:‌ «مقرر بود اسفند 97 حدود 11 هزار میلیارد تومان از بدهی شرکت‌های خودروسازی به شرکت‌های قطعه‌ساز پرداخت شود که 4 هزار میلیارد تومان آن نقدی و 844 میلیون یورو نیز ارز پرداخت شود اما تاکنون حتی یک یورو به قطعه‌سازان پرداخت نشده است.»

نجفی‌منش اظهار کرد:‌ «راهکار خروج از وضع کنونی این است که وجه حاصل از فروش قطعه به صورت یک ماهه به آنها پرداخت شود. مطابق ماده 101 قانون برنامه پنجم توسعه اگر اعلام قیمت دستوری، زیان تولیدکنندگان را به دنبال داشته باشد دولت مکلف است این زیان را جبران کند.»

قیمت کارخانه‌ای خودرو تعدیل شود

وی افزود: «قیمت‌ کارخانه‌ای خودرو باید تعدیل شود و طبیعی است که در وضع ضررو زیان انگیزه‌ای برای تولید خودرو وجود ندارد.»

نجفی‌منش عنوان کرد:‌ «پویش داخلی‌سازی حداکثری قطعاتی که اکنون از خارج وارد می‌شود کمک شایسته‌ای به صنعت خودروسازی کشور خواهد داشت.»

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با بیان اینکه برخی از قطعات استراتژیک خودرو وابستگی زیادی به واردات دارد، گفت: «قطعاتی مانند قطعات الکترونیکی، کاتالیست‌ها، انژکتور، ماژول، دینام و غیره را می‌توان داخلی‌سازی حداکثری کرد.»

یک میلیارد دلار ارز دولتی به صنعت خودروسازی اختصاص یافت

نجفی‌منش درباره تامین ارز واحدهای خودروسازی اظهار کرد: «نزدیک یک میلیارد دلار ارز برای خودروسازان تامین شد و اگر این تامین نمی‌شد زیان خودروسازان افزایش بیشتری داشت. حدود 4 میلیارد دلار خرید خارجی در صنعت خودرو وجود داشته است که تنها یک میلیارد دلار آن را دولت با ارز دولتی تامین کرد است.»

وی درباره پیش‌بینی وضع صنعت خودرو در ادامه سال گفت:‌ «قیمت خودرو بستگی مستقیمی به میزان نقدینگی دارد. روزانه 1000 میلیارد تومان به نقدینگی موجود کشور افزوده می‌شود و افزایش نقدینگی تقاضای موجود در بازار برای کالاها و خدمات را افزایش می‌دهد.»

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی اظهار کرد: «اگر دولت تصمیم دارد قیمت کالا و خدمات در محدوده‌ای معین تثبیت شود باید راهکارهایی را بیندیشد که منجر به کنترل نقدینگی در کشور شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار