جوابیه وزارت جهادکشاورزی درباره خبر فاصله ۳ساله ایران با خودکفایی گوشت قرمز

تهران (پانا) - روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت جهادکشاورزی در واکنش به خبری با عنوان فاصله۳ ساله ایران با خودکفایی گوشت قرمز، جوابیه ای منتشر کرد.

کد مطلب: ۹۲۳۵۲۰
لینک کوتاه کپی شد
جوابیه وزارت جهادکشاورزی درباره خبر فاصله ۳ساله ایران با خودکفایی گوشت قرمز

روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت جهادکشاورزی در واکنش خبری با عنوان فاصله ۳ساله ایران با خودکفایی گوشت قرمز، جوابیه ای منتشر کرد که به شرح ذیل است؛

باسمه تعالی

احتراما، نظر به انتشار خبری در آن رسانه محترم در روز یکشنبه تاریخ 5خردادماه سال جاری با عنوان (فاصله۳ ساله ایران با خودکفایی گوشت قرمز) خواهشمند است دستور فرمایید، به منظور روشنگری افکار عمومی توضیحات زیر بر اساس گزارش معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی انتشار یابد.

در طی سالیان اخیر میزان واردات گوشت قرمز براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران حدود ۱۰ درصد تولید داخل بوده است. برآورد میزان تولیدات داخلی گوشت قرمز بر مبنای محاسبات ضرایب تولید مثلی و میزان کشتار سالیانه و منبعث از جمعیت دامی حاصل می گردد. براساس اطلاعات مرکز آمار ایران از نتایج طرح آمارگیری تغیرات ماهانه تعداد دام سبک در اردیبهشت ماه سال ۹۸، تعداد گوسفند و بره موجود دامداری های کشور 9/47 میلیون راس و تعداد بز و بزغاله 7/17 میلیون راس گزارش شده است که نسبت به زمان مرجع (مهر ماه ۹۷) به ترتیب ۲۷ و ۲۲ درصد افزایش نشان می دهد که این میزان جمعیت دام سبک تقریبا با برآوردهای آماری این معاونت مطابقت دارد. اگر چه زمانی اختلاف قابل توجهی بین آنچه معاونت امور تولیدات دامی از جمعیت دام، خصوصا دام سبک ارائه می نمود با آمار ارائه شده توسط مرکز آمار ایران وجود داشت، ولی این مساله ضمن نشست های کارشناسی طرفین که بیشتر به زمان آمارگیری از جمعیت دام (خصوصا دام سبک) توسط مرکز آمار ایران باز می گشت، مرتفع و توسط مرکز آمار ایران اصلاح گردید. هر چند کماکان اختلاف آماری مربوط به جمعیت دام سنگین و احتمالا گاو بومی وجود دارد که در این ارتباط نیز اقدامات مشابه ای در راستای دست یابی به گزارشات آماری یکسان از هر دو مرجع مذکور در حال انجام می باشد.

براساس اطلاعات اخذ شده از تعداد و ظرفیت بهره برداری و فعال واحدهای پرواربندی گوساله و بره در کشور در سال ۱۳۹۷ به طور میانگین حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد واحدها در طی چهار سال آینده توسط این معاونت، برنامه ریزی شده است. در این ارتباط طرح ملی خوداتکایی تولید گوشت قرمز تا پایان سال ۱۴۰۱ تهیه و تدوین گردیده که براساس آن و در صورت تخصیص اعتبارات لازم امکان افزایش تولید سالیانه ۷۵ هزار تن گوشت از محل تولیدات داخل فراهم خواهد بود.

این پیش بینی با آنچه نماینده محترم از "فاصله سه ساله تا خودکفایی در تولید گوشت قرمز" اشاره نموده اند، همخوانی ندارد. مضاف بر آنکه در سال زراعی ۹7-۹8 با توجه به افزایش میزان نزولات جوی و به تبع آن باروری مراتع و زراعت آبی و دیم، افزایش در تولیدات گوشت قرمز در سال جاری دور از انتظار نبوده و تعداد درخواست ها و مجوزهای صادره از واحدهای دامداری نیز نشان می دهد که تمایل تولید کنندگان برای تولید به دلیل افزایش در ارزش اقتصادی هر راس دام رو به فزونی است.

نکته قابل تامل دیگر در این ارتباط استفاده از راهبرد افزایش بهره وری و کارایی واحدهای تولید کننده می باشد که در طی سالیان اخیر و در قالب پروژه های متعدد امکان تحقق آن فراهم شده است. استفاده از نژادهای دو منظوره گاو و ایجاد ترکیب های ژنتیکی جدید در گوسفند و بز در همین راستا و در جهت افزایش باروری و تولید گوشت قرمز می باشد. از این منظر می توان اظهار امیدواری کرد که این روند به جای افزایش در جمعیت دامی با بهبود عملکرد در واحد سطح می تواند به بهبود کمی و کیفی تولیدات گوشت قرمز در کشور بیانجامد.

در اواخر سال گذشته نیز شیوه نامه ضوابط خرید، فروش، حمل و نگهداری دام زنده در جهت مقابله با قاچاق دام و هویت بخشی دام های کشور توسط هیات دولت مصوب و جهت اجرا ابلاغ گردید که از آن زمان تاکنون ضمن ایجاد بستر مناسب برای اجرای شیوه نامه فوق فعالیت های مرتبط با قاچاق دام نیز بسیار کاهش یافته است.

سید علی محققی رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار