آقاپور علیشاهی: جرم ۸۵ درصد زنان زندانی حمل مواد مخدر است

تهران (پانا) - نائب رئیس فراکسیون زنان مجلس، با بیان اینکه زنان ۳ درصد از جمعیت زندانیان کشور را به خود اختصاص می‌دهند یادآور شد که ۸۵ درصد زندانیان زن به جرم حمل مواد مخدر دستگیر شده‌اند.

کد مطلب: ۹۲۳۳۶۲
لینک کوتاه کپی شد
آقاپور علیشاهی:  جرم ۸۵ درصد زنان زندانی حمل مواد مخدر است

معصومه آقاپور علیشاهی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در پی بازدید از بند زنان یکی از زندان‌های کشور که در پی درخواست خانواده زندانیان زن از نمایندگان مجلس صورت گرفته بود، گفت: زنان زندانی 2/5 تا 3 درصد جمعیت زندانیان کشور را تشکیل می‌دهند و تعداد آنها در زندان به نسبت استان‌های مختلف، متفاوت است و در مقایسه با متوسط جهانی که 10 درصد زندانیان را زنان تشکیل می‌دهند، از وضعیت بهتری برخوردار هستیم.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی، در بیان دلیل کم بودن تعداد زندانیان زن در ایران، ادامه داد: در ایران به دلیل اینکه زنان بیشتر از مردان به قوانین پایبند هستند، همچنین توجه به فرهنگ ایرانی-اسلامی باعث شده که تعداد زندانیان زن نسبت به مردان زندانی کمتر باشد.

چرا قاچاقچیان از زنان بیشتر برای حمل مواد مخدر استفاده می‌کنند؟

وی با بیان اینکه بر اساس آمار 85 درصد زنان به جرم حمل مواد مخدر در زندان هستند، تصریح کرد: این موضوع نشان می‌دهد که این زنان یا به اجبار مواد مخدر جابجا کرده‌اند یا به دلایلی توسط خانواده‌هایشان معتاد شده و چون منبع درآمدی نداشته‌اند، ناچار به حمل مواد مخدر شده‌اند.

آقاپور علیشاهی افزود: قاچاقچیان مواد مخدر هم بیشتر به این دلیل از ظرفیت زنان برای حمل مواد مخدر استفاده می‌کنند که دستمزد آنها برای جابجایی این مواد پایین‌تر از مردان است، کما اینکه یکی از زنانی که با این جرم در زندان به سر می‌برد، به ازای جابجایی نیم کیلو شیشه تنها 50 هزار تومان دریافت کرده بود، و این در حالی است که مردان برای حمل این میزان مواد مخدر حداقل 100 میلیون تومان دریافت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: نبود آگاهی و نیاز مالی دو عاملی است که زنان را به مسیری هدایت می‌کند تا با دریافت کمترین مبلغ حاضر به جابجایی حجم زیادی از مواد مخدر شوند، بنابراین طعمه خوبی برای قاچاقچیان مواد مخدر خواهند بود.

جرم زنان در حمل مواد مخدر در ایران به طور متوسط 56 درصد بالاتر از میانگین جهانی است

آقاپور علیشاهی اظهار کرد: هم‌اکنون جرم زنان در حمل مواد مخدر در زندان‌های کشور به طور متوسط 56 درصد بالاتر از میانگین جهانی بوده و این آمار در بین مردان با همین جرم 42 درصد است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تاکید کرد: البته برخی زنانی که به جرم حمل مواد مخدر در زندان هستند، بعد از ورود به سالن‌های آرایش درگیر این مشکل شده‌اند، چرا که افرادی با سوءاستفاده از یک لحظه غفلت آنها بعد از اینکه پلیس برای دستگیری توزیع‌کنندگان مواد مخدر شیشه وارد این فضا شده است، مواد مخدر را در کیفشان گذاشته‌اند و آنها نیز نتوانسته‌اند بیگناهی خود را ثابت کنند.

رسانه ملی می‌تواند نقش مهمی در کاهش تعداد زندانیان زن داشته باشد

نائب رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: هم‌اکنون نیاز است که رسانه ملی در این مورد در قالب نمایش فیلم اطلاع‌رسانی کرده و زنان را از خطرهایی که در مسیر آنها قرار دارد، آگاه کند، چرا که این امکان وجود دارد این مشکل برای هر کسی ایجاد شود، بنابراین باید این مهم آموزش داده شود که سوءاستفاده‌کنندگان با استفاده از یک لحظه غفلت افراد، مواد مخدر را در کیف آنها قرار ندهند، چرا که 80 درصد زنانی که به این جرم در زندان به سر می‌برند، مدعی هستند که به این روش دستگیر شده‌اند./

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار