در گفت وگو با پانا:

شریعتی، تحلیلگر بازار سرمایه: نوسان‌های نرخ ارز به کمتر از 3 درصد رسیده است

تهران (پانا) - تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه نرخ ارز به طور دائم تحت تاثیر عوامل سیستماتیک و غیرسیستماتیک قرار دارد، می گوید نوسان‌های نرخ ارزدر روزهای اخیر کمتر از 2 تا 3 درصد است و به طور معمول ناشی از تحرکات دلالان است.

کد مطلب: ۹۲۳۱۵۶
لینک کوتاه کپی شد
شریعتی، تحلیلگر بازار سرمایه: نوسان‌های نرخ ارز به کمتر از 3 درصد رسیده است

امیرحسین شریعتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پانا در تحلیل وضع بازار ارزی کشور گفت: «صندوق توسعه ملی ذخایری دارد که تا یک سال آینده در کنار وجه نقدی که حاصل از فروش نفت ماه‌های گذشته به تدریج وارد کشور می‌شود، قادر به تامین نیازهای ارزی کشور خواهد بود.»

وی با اشاره به اینستکس گفت:‌ «سازوکار مالی اینستکس در یک کشور و سازوکار اجرایی و نظارت آن در سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس است اما از تیر94 تا کنون اجرایی نشده است. همه این عوامل موجب می‌شود اگر تا یک سال آینده از وضع کنونی خارج نشویم دلار در برابر ریال به شدت تقویت خواهد شد و افزایش ارزش بسیاری خواهد داشت.»

تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به ریسک‌های سیستماتیکی مانند وضع سیاسی یا نرخ بهره گفت: «ریسک‌های سیستماتیک بر نرخ ارز تاثیر دارند و ریسک‌های غیرسیستماتیک نیز بر نرخ ارز تاثیرگذار هستند. به طور مثال، ممکن است تنش‌ها و شیطنت‌هایی به وجود آید و موجب تاثیرگذاری مستقیم بر نرخ ارز شود.»

وی ادامه داد: «نرخ ارز به طور دائم تحت تاثیر عوامل سیستماتیک و غیرسیستماتیک قرار دارد و بر نرخ بهره نیز تاثیرگذاراست و این وضع پیش‌بینی بازار ارز را دشوارتر می‌کند.»

شریعتی گفت:‌ «در صورت مذاکره یا هر تفاهمی نرخ دلار می‌تواند کاهش شدیدی را تجربه کند و در محدوده 9 تا 11 هزار تومان تثبیت شود اما پایین‌تر نخواهد آمد.»

وی درباره دلایل کاهش یا افزایش نرخ دلار در روزهای اخیر گفت:‌ «این نوسان‌ها کمتر از 2 تا 3 درصد است و به طور معمول ناشی از تحرکات دلالان است.»

شریعتی با تاکید بر ضرورت حفظ دخایر ارزی و بهره‌گیری از آن برای توسعه کشور گفت: « پنج خریدار عمده برای نفت در جهان وجود دارد که نخستین آن اتحادیه اروپاست و پس ازآن چین، ژاپن و آمریکا قرار دارد. به طور معمول 35 درصد وجه نقد حاصل از فروش نفت را کشورهای فروشنده دریافت می‌کنند و 65 درصد در کشور خریدارسپرده‌گذاری می‌شود به طور مثال عربستان 35 درصد از پول حاصل از فروش نفت را نقدا دریافت و مابقی را در آمریکا سرمایه‌گذاری و سهام شرکت‌های آمریکایی را خریداری کرده یا ملک می‌خرد.»

وی افزود: «عمده فروش نفت در دنیا به صورت نسیه است اگر فروشنده نفت بخواهد مابقی وجه فروش نفت یعنی 65 درصد مابقی را دریافت کند چون کشور خریدار توانایی پرداخت کل مبلغ نقدی را ندارد .»

تحلیلگر بازار سرمایه گفت:‌ «یک چهارم نفت جهان در آمریکا در حال مصرف است و روزانه سه میلیون بشکه در روز مصرف دارند. الزام کشورها به دریافت پول نقد حاصل از فروش نفت به معنای تنزل ارزش دلار است که به طور قطع به معنای کاهش ارز دلار در برابر ریال ایران و کاهش نرخ دلار در ایران نیز است.»

وی ادامه داد: «تنها کشوری که تمام وجه حاصل از فروش نفت را در کشورهای خریدار سرمایه‌گذاری می‌کند و هیچ از آن را دریافت نمی‌کند نروژ است. این کشور تنها سود سرمایه‌گذاری خود را دریافت می‌کند.»

شریعتی در تشریح دیگر دلایل تقویت دلار در برابر ریال گفت:‌ «از منظر داخلی نیز سود برخی از کسب و کارهای داخلی بالاتر از سایر مشاغل است به طور مثال محصولات پتروشیمی و یا محصولاتی که ارزش افزوده بالا دارند و صادر می‌شوند. فروش محصولات کشاورزی و صنایع غذایی نیز سودآور شده است و با توجه به تحریمی که در آن قرار داریم بورس به شدت مستعد و رو به رشد است که این وضع موجب تقویت ریال در برابر دلار می‌شود.»

وی ادامه داد: «تا پیش از تشدید تحریم‌ها روزانه سه میلیون بشکه نفت صادر می‌شد که این میزان اکنون به 500 هزار بشکه رسیده است وقتی نفت صادر شود و دلار آن وارد بازار شود موجب کاهش برابری دلار در برابر ریال می شود اما کاهش ورود ارز به کشور به معنای افزایش نرخ دلار است.»

تحلیلگر بازار سرمایه اظهار کرد: «عوامل متعددی اکنون موجب افزایش یا کاهش نرخ دلار می‌شود. وجه نفتی که اکنون فروخته می‌شود تا شش ماه دیگر به کشور بر می‌گردد بنابراین بخشی از نفتی که تا پیش از زمان کنونی فروخته شده است به تدریج درحال ورود به کشور است.»

وی ادامه داد: «موجودی صندوق ذخیره ارزی سال‌ها است که به صورت رسمی اعلام نمی‌شود و تنها مسئولان رده‌بالای نظام از آن آگاهی دارند. در زمان ریاست جمهوری احمدی‌نژاد پس از یک سفر چند روزه به تبریز اعلام شد که موجود صندوق ذخیره ارزی محرمانه است و دیگر آمار آن را اطلاع‌رسانی نمی‌کند. این رویه موجب شد تا ذخایر این حساب به مصارف متعدد برسد.»

شریعتی با تاکید بر جلوگیری از هزینه‌های غیرضروری در وضع کمبود منابع ارزی گفت:‌ «در آن زمان موجودی صندوق ذخیره ارزی 49 میلیارد دلار بوده است اما زمانی که احمدی‌نژاد ریاست جمهوری را به اتمام می رساند موجودی آن به 17 میلیارد دلار کاهش پیدا می‌کند و ذخایر آن صرف هزینه‌های جاری کشور می‌شود. می‌توان گفت در آن زمان مفهوم 35 درصد فروش نفت و 65 درصد سرمایه‌گذاری به درستی درک نشده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار