تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه: بازار ارز به سمت ثبات در حرکت است

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه بازار ارز به سمت ثبات و تعادل در حرکت است، می‌گوید حرکت‌های سیاسی اخیر نیز بر بازار تاثیری نداشت.

کد مطلب: ۹۲۲۶۸۴
لینک کوتاه کپی شد
تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه: بازار ارز به سمت ثبات در حرکت است

به گزارش پژوهشکده پولی و بانکی، غلامرضا تاجگردون در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم درباره تاثیر راه‌اندازی بازار متشکل معاملات ارز بر بازار گفت: به نظر می‌رسد قیمت‌ها منطقی‌تر و با ثبات‌تر شده است و می‌بینیم که حرکت‌های سیاسی اخیر نیز تاثیری بر بازار نداشته است. حتی افزایش ظریفی نیز که پیش آمد، بار دیگر عقب نشست و نرخ‌ها کاهش یافت.

وی ادامه داد: البته نباید از سیاست‌های بانک مرکزی متاثر از تصمیمات دولت و همینطور اثر گذاری آگاهی مردم بر بازار بر حذر بود.

تاجگردون تصریح کرد: با اینکه بانک مرکزی بسیار محتاطانه عمل می‌کند، اما حرکت رو به جلوی خوبی را پیش گرفته است و در آینده شاهد اتفاق‌های بهتری خواهیم بود.

این نماینده مجلس در خصوص تاثیر ارز ۴۲۰۰ تومانی و آینده آن در بازار نیز تصریح کرد: امروز تقریبا کارشناسان اقتصادی بر این باورند که دیگر نباید ارز ۴ هزار ۲۰۰ تومانی به شکل امروز در بازار وجود داشته باشد. حتی در زمان بررسی بودجه برای داروهای وارداتی سعی کردیم، این وضع را تغییر دهیم. البته فردای آن روز نظرمان برگشت چون قیمت دارو با نوسان مواجه شد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه درباره تصمیمات آتی در خصوص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی خاطرنشان کرد: در قانون برنامه و بودجه سال ۹۸، شرایط ارز را طوری تنظیم کردیم که مابه التفاوت قیمت به جیب مردم برود. البته چندی قبل مجلس در جلسه ای غیر علنی به موضوع کالابرگ الکترونیک پرداخت و تا این لحظه نگاه رییس جمهور به این موضوع بسیار محتاطانه است.

وی ادامه داد: البته نباید از این موضوع غافل بود که تقاضای ارز برای کالاهای وارداتی هر روز رو به افزایش است و این امر علامت خطرناکی برای سیستم ارزی و بودجه کشور تلقی می شود، اما اگر چنین طرحی مصوب شود می توانیم فشار بر بازار ارز را کاهش و تفاوت ریالی کالاها را­ در جیب مردم واریز کنیم.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: وزرا در لفافه و پنهانی بارها موافقت خود برای اجرایی‌شدن این طرح بیان کرده‌اند، اما روی هم رفته رئیس جمهور و دولت چندان اعتقادی به این موضوع ندارند.

تاجگردون گفت: از چندی قبل دیگر ارز ۴۲۰۰ تومان به برخی از کالاها همچون گوشت تعلق نمی‌گیرد. تصمیم داریم اگر مردم می‌خواهند ۱۰ کیلو برنج بخرند، نحوه واریز به کارت کوپن مدرن طوری باشد که پاسخگوی نیاز ۱۰ کیلو برنج باشد. همانطور که مردم امروز نگران معیشت شان هستند، ما هم باید نگران معیشت مردم باشیم البته دولت و شخص رئیس جمهوری معتقد است که هنوز به این باور نرسیده که این اقدام اثر تورمی ندارد و هر وقت به این باور رسیدم اقدام اجرایی خواهد داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار