متصدی کتابفروشی شهرکتاب: اغلب مراجعه کنندگان کودکان و نوجوانان هستند

بیرجند (پانا) ـ متصدی کتابفروشی شهرکتاب با بیان اینکه اغلب مراجعه کنندگان کودکان و نوجوانان هستند، اقزود: با توجه به فراوانی و تنوع کتاب برای کودکان اغلب مراجعه کنندگان به فروشگاه شهر کتاب کودکان و نوجوانان هستند.

کد مطلب: ۹۲۲۰۲۳
لینک کوتاه کپی شد
متصدی کتابفروشی شهرکتاب:  اغلب مراجعه کنندگان کودکان و نوجوانان هستند

پرداختن به کتاب و کتاب‌خوانی امروزه یکی از دغدغه‌های اصلی به شمار می رود پس به همین جهت ایجاد و راه‌اندازی کتابخانه در اقصی نقاط کشور یکی از ملزومات اساسی به شمار می‌رفت که خوشبختانه این امر مهم چند سالی است که بیش‌ازپیش در کشور ما رونق گرفته است و کتاب‌خوانی یکی از بهترین امورات در زندگی ما گشته است .

یکی از کتاب فروشی هایی که امروزه نقش بسزایی در ترویج کتاب و کتاب‌خوانی در بین مردم شهرستان بیرجند دارد کتابفروشی کتاب شهر ایران است که با مدیریت علی اکبر بیجاری در سالیان اخیر بسیار پر رونق گشته و مورد استقبال عموم مردم این شهرستان قرارگرفته و دارای جایگاه ویژه‌ای در بین مردم است.

به همین منظور میتوانید مصاحبه ای را که خبرنگار پانا با متصدی این کتابفروشی انجام داده است را در ذیل مطالعه کنید.

لطفاً در ابتدا خودتان را برای خوانندگان ما معرفی بفرمایید؟

علی اکبر بیجاری هستم متولد سال 58 درشهرستان بیرجند دارای مدرک دیپلم ادبیات و علوم انسانی که درراستای تحصیلاتم در کتابفروشی مشغول به کار شدم .

کتاب شهرایران از چه سالی آغاز به فعالیت کرد؟

کتاب فروشی شهر ایران از سال 76 درسیستان و بلوچستان شروع به کارکرده و ازسال 86به شهرستان بیرجند انتقال یافت و مدت 12سال است که دراین شهرستان فعالیت دارد.

به جرات می توان گفت یکی از بزرگترین کتابفروشی شهر همین کتابفروشی است و بیشترین تعداد و تنوع کتاب را می توان دراین کتابفروشی دید. ودرحال حاضر دردوشیفت کاری صبح و بعدازظهر ارائه خدمت می نماید .

آیا خودتان به کتاب علاقه دارید؟

بله و بدون اغراق بیان می‌کنم در هفته حداقل خواندن یک کتاب را در اوقات فراغتم می‌گنجانم. کتاب، به‌منزله یکی از مهم‌ترین رسانه‌های ثبت و انتقال اندیشه و دانش به شمار می رود و همواره از جایگاه والایی در تمدن دانش بشری برخوردار بوده است .

کتاب توانسته است مرزهای زمانی و جغرافیایی را پشت سر گذارد و در تاریخ جاری شود. به همین دلیل، کتاب در فرهنگ‌های پویا از ارزش خاصی برخوردار است و برای توسعه آن در سطح جامعه تلاش‌های ویژه‌‌ای باید صورت ‌گیرد .

وضعیت کتاب‌خوانی در استان ما چگونه است؟

با توجه به آنکه تنها نهاد فرهنگی در این محل، کتابخانه است اکثر افراد خواه برای گذران اوقات فراغت و یا انجام تحقیقات درسی و دانشگاهی و از این قبیل مسائل نیاز به مطالعه دارند و لذا به کتابخانه مراجعه می‌کنند. اما هنوز رضایت‌بخش نیست و می‌توان گفت تنها در بخش کودکان و دانش‌آموزان مراجعه‌کننده خوب است .

چه خدماتی به مخاطبین و اعضای کتابفروشی شما ارائه می شود؟

یکی از امکانات وخدمات فروشگاه شهر کتاب ایجاد یک میز مطالعه ی رایگان برای مراجعه کنندگان است که می توانند کاملا رایگان از کتاب ها و میز مطالعه استفاده کنند و پس از مطالعه کتاب راتحویل دهند ولی برای استفاده همگان حق بردن کتاب را به بیرون از کتابفروشی ندارند .

استقبال مردم بیرجند از کتاب و کتاب‌خوانی چگونه است؟

خوشبختانه آنچه که به من شوق بیشتر انجام کارهای فرهنگی می‌دهد، شور و اشتیاق مردم نسبت به کتاب و کتاب‌خوانی است. اما به دلیل مشکلات مالی وقدرت خرید پایین مردم علی رغم علاقه ی ذاتی که به کتاب و کتاب خوانی دارند باعث شده سطح سرانه مطالعه و خرید کتاب نه تنها دراستان ما بلکه درسطح کشور نیز پایین آمده که این موضوع واقعا جای بسی تاسف و نگرانی دارد .

کدام گروه سنی بیشتر به کتاب فروشی شما مراجعه می‌کنند؟

کودکان و نوجوانان بیشرین مراجعه کنندگان مابرای خرید کتاب هستند .

کدام کتاب‌ها بیشترین محبوبیت را دارد؟

بستگی به طیف خواننده و موضوع کتاب دارد.امادربخش کودکان و نوجوانان کتاب های آموزشی وعلوم روز بیشترین مخاطب ودربخش بزرگسالان رمان وکتاب های روتن شناسی بیشترین خواننده رابه خوداختصاص داده است .

مسئولین استانی و شهرستانی در ماه چند بار برای گرفتن کتاب و خواندن آن به کتابفروشی مراجعه می‌کنند؟

متاسفانه در این 12سالی که این کتاب فروشی مشغول به فعالیت بوده هیچ یک ازمسئولین استانو حتی شهرستان برای خرید کتاب مراجعه نکرده اند ومن واقعا ازمسئولین گلایه مندم از این بابت که وقتی مسئولی برای کتاب و کتابخوانی ارزشی قائل نباشد چطور میتواند بقیه مردم را دعوت به کتب و کتابخوانی کند .

خبرنگار افتخاری پانا: علی حامی نسب

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار