تجزیه فیلتر سیگار در طبیعت تا ۳۶ ماه طول می‌کشد

تهران (پانا) - ممکن است تصور عموم مردم از تاثیرات منفی سیگار تنها آثار سوء بر سلامت انسان‌ها باشد اما سیگار تاثیرات به شدت مخربی برای محیط زیست دارد و به گفته رئیس اداره محیط زیست انسانی استان تهران، تجزیه ته سیگار (فیلتر سیگار) در آب‌های شیرین ۳۶ ماه طول می‌کشد.

کد مطلب: ۹۲۱۶۳۱
لینک کوتاه کپی شد

فاطمه اکبرپور در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد از فیلتر سیگارهای تولیدی در جهان از اَسِتان سلولز است که به‌سختی تجزیه می‌شوند، اظهار کرد: این ماده به دلیل دارا بودن مواد شیمیایی و خطرناک علاوه بر تهدید محیط زیست، سلامت انسان، گیاهان و سایر جانداران را نیز به مخاطره می‌اندازد.

رئیس اداره محیط زیست انسانی محیط زیست استان تهران ادامه داد: تجزیه و تخریب اَسِتان سلولز در طبیعت در شرایط بی‌هوازی بین یک تا دو ماه، در خاک بین شش تا ۹ ماه و در آب‌های شیرین ۳۶ ماه طول می‌کشد بنابراین یکی از معضلات زیست‌محیطی ناشی از استعمال دخانیات از جمله سیگار صرف نظر از ضررهای آن بر سلامت انسان‌ها، دفع ته سیگارها (فیلتر سیگار) در محیط زیست است که آلودگی خاک و اثرات منفی در رشد گیاهان، جانداران و پرندگان را به دنبال دارد.

به گفته اکبرپور همچنین فیلتر سیگار از طریق روان‌آب‌ها و باران به جریان‌های آبی منتقل و با ورود به زنجیره غذایی سبب مسمومیت پستانداران دریایی، موجودات آبزی، لاک پشت‌ها و ... می‌شود و تنوع زیستی را تهدید می‌کند.

وی با اشاره به اینکه فیلتر سیگار دارای مواد شیمیایی متعدد خطرناک نیز است که باعث آسیب رساندن به محیط زیست می‌شود، تصریح کرد: بالغ بر ۴۰۰۰ ترکیب شیمیایی براثر استعمال سیگار حاصل می‌شود که ۳۰۰۰ مورد آن در فاز گازی و ۱۰۰۰ مورد آن در فاز جامد و نیمه جامد از جمله فیلتر سیگار است.

رئیس اداره محیط زیست انسانی محیط زیست استان تهران افزود: هیدروکربن‌های پلی آرماتیک، نیتروز آمین‌ها، آمین‌های آرماتیک، فرمالدئید، استالدئید، بنزن و فلزات سمی نظیر آلومینیوم، روی، سرب، سلنیم، کرم، نیکل و کادمیم از جمله این مواد خطرناک است که به شکل بیش از ۶۰ ماده شیمیایی ترکیبی دارای خاصیت سرطان زایی تولید می‌شود.

اکبرپور در پایان گفت: این مواد خطرناک با ورود به محیط زیست سبب آلودگی آب، خاک و هوا می‌شوند و سلامتی انسان و تنوع زیستی را نشانه می‌گیرند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار