افزون بر یکصد عملیات اطفاء حریق در 20 روز گذشته در کازرون

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کازرون از بیش از 116 عملیات اطفای حریق در منابع طبیعی و مراتع توسط آتش‌نشانان این سازمان از ابتدای خرداد ماه در کازرون خبر داد.

کد مطلب: ۹۲۱۰۸۹
لینک کوتاه کپی شد
افزون بر یکصد عملیات اطفاء حریق در 20 روز گذشته در کازرون

مهدی صادق‌زاده با اشاره به افزایش آمار حریق در مراتع و منابع طبیعی با آغاز فصل گرما، افزود: در 20 روز گذشته مجموعا 129 عملیات اطفائی در این سازمان ثبت شده که 116 مورد آن مربوط به اطفاء حریق منابع طبیعی، زمین‌های کشاورزی، علفهای خشک و بقایای محصولات کشت شده بوده است.
او با بیان اینکه 65 مورد از این آتش‌سوزی‌ها در حریم قانونی شهر و 51 مورد در خارج از محدوده بوده است، افزود: مطابق قانون، خودروهای سازمان‌ آتش‌نشانی نباید از محدوده شهر خارج شوند، به جز در موارد اضطراری و بحرانی و با مجوز کتبی فرماندار شهرستان یا جانشین قانونی او.
وی تصریح کرد: طبق دستورالعمل اعلامی از سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و استانداری فارس، این سازمان هیچ وظیفه‌ای در قبال خاموش کردن حریق بقایای زمین‌های زراعی ندارد.
او با اشاره به اینکه در اکثر موارد خود کشاورزان و مالکان، اقدام به آتش‌زدن بقایای محصولات کشت شده خود می‌کنند، گفت: شهروندان باید بدانند، علاوه بر اینکه این اقدام از نظر علمی به وسیله جهاد کشاورزی ممنوع شده، اما اگر هم آتش‌سوزی به هر دلیلی رخ دهد، آتش‌نشانی از اجابت درخواست اطفاء چنین حریقهایی معذور خواهد بود.
صادق‌زاده ادامه داد: علی‌رغم همه محدودیت‌های قانونی در موارد نیاز و پس از دریافت مجوز لازم، آتش‌نشانان این سازمان در بیش از 50 عملیات اطفاء حریق خارج از محدوده قانونی شهر شرکت کرده‌اند.
به گفته رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری کازرون، مسئولیت اطفاء حریق در آتش‌سوزی‌های خارج از محدوده بر عهده آتش‌نشانی‌های مجاور به آن منطقه، منابع طبیعی، جهاد کشاورزی، بخشداری‌ها و دهیاری‌های آن مناطق است و در این زمینه نیز، از قبل آموزش‌های لازم به نیروهای این مجموعه‌ها داده شده است.
رعد و برق، بی‌احتیاطی و عوامل انسانی از جمله مهمترین علل بروز آتش‌سوزی در منابع طبیعی و مراتع است.
در اردیبهشت ماه، از 74 آتش‌سوزی ثبت شده در آتش‌نشانی کازرون، 64 مورد در منابع طبیعی و مراتع گزارش شده است.
علاوه بر شهر کازرون، بخش بالاده، خشت، کنارتخته، نودان، قائمیه و روستاهای مهرنجان و دریس دارای خودروهای اطفاء حریق هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار