«آریو برزن»،دلاور ملی به روایت پوریا خادم منتشر می شود

تهران (پانا) - «آریو برزن - دربند پارس»، قطعه ای میکروتنال با نگاهی مدرن به موسیقی ایرانی است که توسط پوریا خادم منتشر خواهد شد.

کد مطلب: ۹۲۱۰۱۰
لینک کوتاه کپی شد
«آریو برزن»،دلاور ملی به روایت پوریا خادم منتشر می شود

به گزارش روابط عمومی، این قطعه آخرین مقاومت آخرین هنگ پارسی به فرماندهی «آریو برزن»در جنگ « دربند پارس»، را روایت می کند که در قسمت اول، دقیقا از افتادن آخرین سرباز تحت فرماندهی آریو، با پیانو کوک کلاسیک آغاز می شود.

از بعد از رویارویی حماسی آریو برزن و اسکندر مقدونی، نوازنده ( به احترام این دلاور ملی)،بلند می شود و پشت پیانوی کوک میکروتنال ایرانی می نشیند:«...این آریو برزن است،ایستاده می میرد...»

این اثر، ثبت یک رئالیسم لحظه ای، در یک تک برداشت، هم در صدا و هم در تصویر،از یک سولو پرفورمنس موزیکال بوسیله دو پیانو، یکی با کوک کلاسیک و یکی با کوک میکروتنال ایرانی است، که بر پایه مُد ها، فواصل، و الگو های ریتمیک و ملودیک ردیف دستگاهی موسیقی ایران، با نگاهی مدرن به موسیقی اصیل ایرانی و مبانی اش در موسیقی قرن ٢١، با ایده و طرحی مدرن از «پوریا خادم»، با نگرش پلی استایل به موسیقی، روایت شده است.

شایان ذکر است،این قطعه که با حمایت موسسه فرهنگی هنری خادمین امام علی ابن ابی طالب (ع) منتشر می شود، در استودیو صبا و توسط کاوه عابدین ومازیار باباباشی صدابرداری و توسط کاوه عابدین میکس و مسترینگ شده است.

پوریا خادم که سابقه همکاری با «ارکستر فیلارمونیک پراگ» و «علی رهبری» را در آلبوم «پوئم سمفونی تختی» به عنوان آهنگساز بر عهده دارد،آهنگساز این اثر است و در عین حال به عنوان تک نواز پیانو کوک «تامپره شده کلاسیک» و پیانو کوک «میکروتنال» به ایفای نقش می پردازد.

جنگ«دربند پارس»یا «نبرد دروازه پارسی» نبردی بود که در کوه « گیلویه» نزدیکی شهر«دهدشت »کنونی بین سپاهیان اسکندر و سپاه ایران به فرماندهی آریوبرزن درگرفت.

سپاهیان آریوبرزن تا آخر ایستادگی کردند. ولی اسکندرگجسته، به وسیله اسرای جنگی راهی به پشت خط ایرانیان پیدا کرد. در این نبرد آریوبرزن تعداد افرادش به روایتی ۳۰۰ تا ۷۰۰ نفر بوده و فقط ۴۰ اسب داشتند. زمانی که ارتش اسکندر به دروازه ها می رسد، آریوبرزن و ارتشش از بالای دروازه سنگ های بزرگی به سمت آنان پرت می کنند و تعدادی از آنان کشته شده و بقیه فرار می کنند. سرانجام چوپانی خائن، در ازای تعدادی سکه طلا راهی را به اسکندر نمایش داد که به وسیله آن اسکندر توانست آریوبرزن و افرادش را محاصره کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار