دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر: سالانه 800 تن مواد مخدر در ایران کشف می‌شود

تهران (پانا) - دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر از کشف ۱۴۳ تن مواد مخدر طی دو ماه نخست امسال خبر داد و گفت: طی این مدت کشفیات ماده مخدر "شیشه" ۱۱۴۵ درصد نسبت به دو ماهه اول سال گذشته رشد داشته است.

کد مطلب: ۹۲۰۷۹۳
لینک کوتاه کپی شد
دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر: سالانه 800 تن مواد مخدر در ایران کشف می‌شود

اسکندر مؤمنی صبح امروز در نشست خبری که به مناسبت سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر در مجموعه فرهنگی شقایق برگزار شد، گفت: برای سالروز مبارزه با مواد مخدر برنامه‌های مختلفی در تهران و استان‌ها تدارک دیده شده که تقدیر از خانواده شهدا، جانبازان و تلاشگران حوزه مبارزه با مواد مخدر، تبیین اقدامات جمهوری اسلامی در ۴۰ سال گذشته از جمله آن‌هاست که در نشست‌های خبری آتی جزییات آن اعلام خواهد شد.

وی افزود: یک اراده و خواست عمومی در جامعه نسبت به مبارزه با مواد مخدر در حال شکل‌گیری است و دارد به موضوعی اجتماعی بدل می‌شود و مقام معظم رهبری ( مدظله العالی ) نیز تاکیدات ویژه‌ای پیرامون مبارزه با مواد مخدر دارند.

دبیرکل ستاد ادامه داد: براساس آمارهای استخراج شده توسط سازمان ملل، 75 درصد کشفیات تریاک جهان، 61 درصد مرفین جهان و 17 درصد هروئین جهان توسط جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود.

مؤمنی افزود: در سال 2017 میلادی، ایران 21 تن هروئین کشف کرد که کل اروپا با آن وسعت، تنها حدود چهار تن هروئین کشف کرد، همچنین در کشور افغانستان که تولید مواد مخدر آن از 200 تن در سال 2001 به 10 هزار تن رسیده است، میزان کشفیاتش براساس آمارهای سازمان ملل کمتر از 300 تن است.

وی با بیان اینکه سالانه 800 تن مواد مخدر در ایران کشف می‌شود، گفت: جمهوری اسلامی ایران با تمام توان در حال مبارزه با این پدیده شوم است، کشورهای دیگر می‌توانند با مواد مخدر مبارزه کنند اما انجام نمی‌دهند درحالی‌که جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد با این پدیده شوم مبارزه کند ولی کشورهای دیگر با اعمال تحریم‌های ظالمانه اجازه این کار را به جمهوری اسلامی ایران نمی‌دهند.

دبیرکل ستاد افزود: امروزه کشفیات مواد مخدر بدون تجهیزات جدید و مدرن امکان نیست و کار را با مشکل مواجه می‌کند. بنابراین اروپا باید سهم و نقش خودش را در راستای مبارزه با مواد مخدر را ادا کند و در کنار ایران قرار گیرد نه در مقابل آن.

مؤمنی بیان داشت: ما برای بیش از دو هزار کیلومتر در چند سال گذشته برای انسداد مرز هزینه کردیم، در 30 سال گذشته با تشکیل ستاد مبارزه با مواد مخدر 41 هزار عملیات با کشف 12 هزار تن مواد مخدر صورت گرفت و همچنین طی این مدت، سه هزار و 814 نفر شهید و 12 هزار جانباز شده اند.

وی تصریح کرد: 5 درصد جمعیت جهان در امریکا وجود دارد و 20 درصد زندانیان جهان، معادل بیش از یک میلیون و 500 هزار زندانی در این کشور قرار دارند و 47 درصد از زندانیان در امریکا به‌طور مستقیم مرتبط با مواد مخدر هستند. در سال نیز 2017، 70 هزار نفر در امریکا به دلیل مصرف مواد مخدر فوت کردند که در ایران این آمار حدود 3 هزار و 600 نفر بود.

دبیرکل ستاد با اشاره به ظرفیت‌های ایجاد شده برای نگهداری معتادان متجاهر در کشور گفت: ظرفیت‌های خالی که وجود داشت استفاده و تاکنون دو اردوگاه راه‌اندازی شده است، همچنین ۱۰ اردوگاه دیگر در حوزه درمان، اشتغال‌زایی، مهارتی و... تا چند ماه آینده راه‌اندازی می‌شوند. نقاط آلوده پاک‌سازی و زندگی در آن‌ها جریان پیدا کرده است و معتادان متجاهر جمع‌آوری شده در مراکز، نگهداری و درمان شده و مهارت می‌آموزند تا حتماً بعد از اتمام دوره، حرفه و شغلی داشته باشند.

مؤمنی اضافه کرد: برای تعدادی در خود مراکز هم شغلی فراهم شده و در آنجا مشغول شده‌اند که باید از نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، بهزیستی، وزارت بهداشت، استانداری‌ها، وزارت کشور و... که برای به ثمر نشستن این توفیقات کمک کردند، تقدیر کرد.

وی، افزایش بهره‌گیری از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد را یکی از کارهای ایجاد شده توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر برشمرد و گفت: اکنون 380 هزار نفر از معتادان توسط سازمان فنی و حرفه‌ای مهارت آموخته‌اند همچنین در حال اجرای طرح "یاری‌گران" هستیم که در این طرح، اقدامات پیشگیرانه با اولویت آموزش‌وپرورش و خانواده‌ها انجام می‌شود و همچنین در مراکز نگهداری معتادان متجاهر نسبت به مهارت‌آموزی اقدام می‌شود. همچنین ۲۳ درصد دانش آموزان گروه هدف تحت آموزش قرار گرفته‌اند.

مؤمنی جزییات طرح یاری‌گران را تشریح کرد و گفت: این طرح در راستای پیشگیری و اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر است که تلاش می‌کنیم در قالب آن از ظرفیت همه دستگاه‌ها و آحاد مردم استفاده کنیم. در همین راستا توافقات خوبی نیز با آموزش‌وپرورش داشتیم که قطعاً در تغییر و تحولات جدید نیز با کمک دکتر حسینی آن را با قدرت ادامه خواهیم داد.

وی با بیان اینکه ۵ میلیون نفر از خانواده‌ها مستقیم در مدارس و دیگر اماکن تحت پوشش آموزش‌های پیشگیرانه قرار گرفتند گفت: آموزش‌وپرورش از نقاط تمرکز ما برای امر پیشگیری است. امیدواریم با گسترش طرح یاریگران کاهش عرضه و تقاضا را توأمان در بازه زمانی پنج ساله پیش ببریم.

دبیرکل ستاد به افزایش بهره‌گیری سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: ۸۸ درصد مراکز درمانی و کاهش آسیب توسط سمن‌ها اداره می‌شود و توسعه کمی و کیفی مراکز درمانی در دستور کار است.

مؤمنی آمار کشفیات و مبارزه با مواد مخدر در دو ماه قبل را اعلام کرد و گفت: در دو ماه اول سال ۱۴۳ تن مواد مخدر کشف شد که نسبت به مدت مشابه خود ۴ درصد بیشتر است. در همین دو ماهه ۵۴۵ عملیات و درگیری صورت گرفته که ۱۰۷ درصد رشد داشته است. ۱۵۵ درصد رشد در کشته‌های اشرار داشتیم و یک نفر شهید داده‌ایم. ۵۶۷۷ دستگاه خودرو مکشوفه با ۵۵ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشتیم و در حوزه سلاح مکشوفه نیز کاهش کشفیات داشته‌ایم.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره قیمت «شیشه» گفت: کشفیات دوماهه امسال شیشه ۱۱۴۵ درصد نسبت به دو ماهه اول سال گذشته رشد داشته است. دو ماهه اول سال گذشته ۳۲۳ کیلوگرم کشفیات داشتیم که امسال به بیش از ۴۱۴۴ تن رسیده است که طبیعی است روی قیمت‌ها اثرگذار باشد.
دبیرکل ستاد همچنین در پاسخ به پرسشی درباره نارضایتی مردم از حضور معتادان متجاهر در سطح شهرها گفت: این امر مطالبه به‌حق مردم است ولی وضعیت نسبت به چند ماه قبل قابل قیاس نیست. آمار و ارقام هم نشان می‌دهد اکنون ۶۰ هزار معتاد متجاهر در کشور و ۱۵ هزار نفر در تهران در حال نگه‌داری هستند. حتماً باید توسعه مراکز درمانی و راه‌اندازی مراکز جدید به‌ویژه برای معتادانی که بیماری‌های خاص دارند تسریع شود که وزارت بهداشت هم پیگیر است.
وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر ضرورت اصلاح قوانین حوزه مواد مخدر گفت: حتماً قوانین هم باید بروز شوند. یکی از موضوعاتی که در حال پیگیری هستیم روزآمد کردن قوانین است که باید تسهیل‌کننده برای دستگاه‌های اجرایی و بازدارنده برای قاچاقچیان باشد.

دبیرکل ستاد ادامه داد: در همین راستا پیشنهاداتی به دستگاه‌های قانون‌گذار در این باره ارائه داده‌ایم که ضربه زدن به بنیان‌های اقتصادی قاچاقچیان، افزایش مدت زمان نگه‌داری و بازپروری معتادان از جمله این پیشنهادات است که رسمی و کتبی ارائه شده است. سه ماه مدت زمان کمی برای بازپروری معتادان است. در زمینه ضربه زدن به بنیان‌های اقتصادی قاچاقچیان نیز باید گفت که قبلاً مصادره اموال ناشی از این جرم را داشتیم و روند طولانی دارد، درحالی‌که باید این روند برعکس شود و کل اموال قاچاقچی مصادره شود و بعد وی باید ثابت کند کدام اموالش ناشی از قاچاق مواد نیست.

مومنی در پایان درباره واگذاری توزیع داروهای ترک اعتیاد به داروخانه‌های خصوصی گفت: تصمیم نهایی در این باره گرفته نشده است اما در مجموع مرجع تخصصی ما در این زمینه، وزارت بهداشت است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار