سفیر ایران: دیپلماسی اروپا با تحریم اینستکس از سوی آمریکا شکست می‌خورد

تهران (پانا) - سفیر ایران در انگلیس هشدار داد که با تحریم نهاد مالی متناظرِ ایرانیِ اینستکس از سوی آمریکا، «این سازوکار نابودشده و دیپلماسی اروپا به شکست کامل می‌رسد.»

کد مطلب: ۹۲۰۶۵۰
لینک کوتاه کپی شد
سفیر ایران: دیپلماسی اروپا با تحریم اینستکس از سوی آمریکا شکست می‌خورد

حمید بعیدی نژاد با انتشار پیامی در توئیتر افزود: «امید که حالا همه متوجه شوند که بزرگ‌ترین تهدید علیه برجام و امنیت منطقه سیاست تروریسم اقتصادی آمریکا علیه ایران است.»

خبرگزاری بلومبرگ روز دوشنبه در گزارشی اعلام کرد آمریکا در حال بررسی تحریم شرکت «سازوکار ویژه تجارت و تأمین مالی ایران و اروپا» است. این شرکت در تاریخ دوم اردیبهشت امسال به‌عنوان نهاد مالی متناظرِ ایرانیِ اینستکس در تهران به ثبت رسید.

اینستکس یا سازوکار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا یک ابزار ویژه مالی است که آلمان، فرانسه و انگلیس در ۳۱ ژانویه ۲۰۱۹ (۱۱ بهمن ۱۳۹۷) برای تسهیل تجارت غیر دلاری با ایران ایجاد کردند.

مقر اینستکس در پاریس، فرانسه و ریاست آن بر عهده پر فیشر آلمانی، از مدیران پیشین کومرتس‌بانک، است. هدف اصلی از ایجاد این کانال مالی ویژه، دادن امکانات به شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی است تا بتوانند مجاری متعارف مالی خود با ایران را حفظ کنند.

این سازوکار در گام نخست تجارت کالاهای اساسی (مواد غذایی و دارو) را تحت پوشش قرار می‌دهد؛ اما به‌تدریج دامنه‌اش گسترش خواهد یافت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار