هجوم ملخ‌ها در خراسان‌جنوبی به کجا رسید؟

عملیات شناسایی کانون‌های هجوم ملخ‌ها نیاز به اعتبار دارد

تهران (پانا) ـ پس از بارندگی‌های چشمگیر در ابتدای امسال ملخ‌ها به 10 استان کشور حمله کردند که خراسان‌جنوبی نیز یکی از استان‌های درگیر با این آفت بود که به‌محض شناسایی کانون هجوم ملخ صحرایی در نهبندان عملیات مقابله با آن‌ها انجام و حتی این عملیات خارج از مرزهای استان را درنوردید و برخی از کانون‌های آن در سیستان و بلوچستان را نیز به کنترل درآورد.

کد مطلب: ۹۲۰۲۸۰
لینک کوتاه کپی شد
هجوم ملخ‌ها در خراسان‌جنوبی به کجا رسید؟

به‌گزارش فارس، حال پرسش اینجاست که برای مقابله با هجوم ملخ‌های صحرایی در کانون‌های آن، تاکنون چه مبارزه‌های عملی انجام شده و اکنون وضعیت استان چگونه است؟ هرچند اکنون این آفت در خراسان‌جنوبی کنترل شده است، اما عملیات پایش و شناسایی کانون‌های محتمل بر هجوم ملخ‌های صحرایی نیاز به منابع اعتباری دارد تا دیگر جای هیچ نگرانی برای هجوم این آفت به بخش کشاورزی خراسان‌جنوبی که حضور حدود دو دهه خشکسالی رمقی برای آن باقی نگذاشته است، نباشد.

نهبندان کانون حمله ملخ‌ها

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی در این رابطه اظهار کرد: برخی از نقاط نهبندان که در همسایگی با کرمان و سیستان و بلوچستان قرار داشت درگیر آفات ملخ‌های‌مهاجم بود که به‌محض هجوم، کانون‌ها شناسایی و عملیات مقابله با این آفت انجام شد.

معاون بهبود تولیدات‌گیاهی سازمان جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی نیز بیان کرد: یک کانون ملخ‌صحرایی در قالب 40 هکتار زمین در روستای «علی‌آباد کهنو» نهبندان شناسایی شده، ابتدا کار کانون‌یابی هجوم ملخ‌ها در این منطقه انجام و وضعیت منطقه بررسی شد. غلامرضا قوسی در این زمینه عنوان کرد: کنترل این آفت در کانون‌های شناسایی انجام شده است.

مهدی عصمتی‌پور نیز عنوان کرد: به‌نظر می‌رسد ملخ‌ها از جنوب‌کرمان وارد نهبندان شده‌ و تاکنون با همکاری اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری 300 هکتار از مراتع شهرستان رصد و دیده‌بانی شده است.

ملخ‌ها تاکنون خسارتی به مزارع و باغات نهبندان وارد نکرده‌اند

او با اشاره به سم‌پاشی ملخ‌ها با دستگاه‌های یو.ال.وی در منطقه، ادامه داد: تاکنون این ملخ‌ها خسارتی به مزارع و باغ‌های نهبندان وارد نکرده‌اند.

او اعتباری را که سازمان حفظ نباتات وزارت جهادکشاورزی برای مقابله با این آفت در خراسان‌جنوبی تخصیص داد، 105 میلیون تومان اعلام و اظهار کرد:300 هکتاری که در معرض خطر بود سم‌پاشی شد.

مبارزه با ملخ‌های مهاجم؛ نیازمند اعتبار

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی تصریح کرد: برای پیشگیری از شیوع این آفت هنوز به اعتبار نیاز است و خراسان‌جنوبی برای بهره‌مندی از منابع اعتباری در فهرست 10 استان در معرض خطر قرار دارد.

به‌گفته او، ملخ‌ها در مرحله اول نسبت به جفت‌گیری و تخم‌گذاری اقدام می‌کنند که با سم‌پاشی مراتع به مقابله با این آفت پرداخته شد. عصمتی‌پور ادامه داد:نقاط دیگر در استان که در معرض این آفت باشد شناسایی نشده است و ملخ‌هایی که در برخی از نقاط مشاهده می‌شود بومی بوده و نمی‌توانند چندان خسارتی به مزارع و باغ‌ها وارد کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی با بیان اینکه این ملخ‌ها پنج سن دارند که از سن دوم به‌بعد برای مراتع بسیار آسیب‌زا هستند، اضافه کرد:ملخ‌ها در سن دوم همه مزارع و باغ‌ها را نابود می‌کنند و با سم‌پاشی تخم ملخ‌ها از بین می‌رود.

فعالیت 51 شبکه مراقبت در خراسان‌جنوبی

عصمتی‌پور اضافه کرد:51 شبکه مراقبت از آفات در استان فعال است که 35 مورد دولتی و 16 مورد خصوصی است.

او تصریح کرد: همچنین 56 ناظر، کار رصد و پایش کل منطقه را در شهرستان‌ها بر عهده دارند و به‌محض مشاهده ملخ برای سم‌پاشی منطقه اقدام می‌شود.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای‌اسلامی نیز با بیان اینکه در حمله ملخ‌های مهاجم فقط دو نقطه از حوزه انتخابیه مورد هجوم این آفت قرار گرفت، گفت:ب نابر آخرین تماسی که در این‌زمینه با مسؤولان جهادکشاورزی داشتم آن‌ها خبر از کنترل این آفت در کانون‌های شناسایی‌شده شامل چهنو و حیدرآباد داده‌اند.

10 میلیارد در مرحله اول اختصاص یافت

نظر افضلی اعتبار ملی تخصیص‌یافته برای مقابله با این آفت را در مرحله اول 10 میلیارد تومان به هشت استان درگیر با حمله ملخ‌های مهاجم اعلام و اظهار کرد:بعد از بررسی‌های میدانی که کارشناسان از استان‌های در معرض خطر انجام دادند برای مقابله و ریشه‌کن کردن این آفت نیاز به تأمین 20 میلیارد تومان در مرحله دوم است که این پیشنهاد را رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع‌طبیعی مجلس شورای اسلامی به رئیس‌مجلس شورای اسلامی داد و یکی از این استان‌ها که نیاز به اعتبار دارد خراسان‌جنوبی است.

او بیان کرد:با اعتباری که در مرحله اول به خراسان‌جنوبی اختصاص یافت نه‌تنها این آفت در نهبندان کنترل شد، بلکه برخی از کانون‌ها را خراسان‌جنوبی در سیستان و بلوچستان کنترل کرد تا در آینده مشکل‌زا نشود.

او خاطر نشان کرد: برای مقابله جدی و ریشه‌کن کردن این آفت نیاز به پایش منطقه است تا بتوان با اطمینان خاطر از ریشه‌کن کردن آن سخن به میان آورد، البته به‌دلیل اینکه استان‌های همجوار خراسان‌جنوبی در معرض خطر این آفت قرار دارد باید خراسان‌جنوبی بیش‌ازپیش مراقب و مواظب کانون‌های این آفت باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار