خودروهای سیاسی و دیپلماتیک حق استفاده از خطوط ویژه بی‌آرتی را ندارند

تهران (پانا) - رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با بیان اینکه عبور خودروهای سیاسی از خطوط ویژه ممنوع است، گفت بزرگراه‌های تهران اساساً شبیه معابر شهری نیستند و بیشتر به معابر بین شهری شبیه هستند مدیریت سرعت در بزرگراههای تهران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است از همین رو از سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران تقاضا داریم در پوشش دوربین ثبت تخلف، ایجاد علائم به ویژه در نقاط پرتصادف موارد ایمنی لازم را مدنظر گرفته و اقدامات موثر را انجام دهند.

کد مطلب: ۹۱۹۹۹۹
لینک کوتاه کپی شد
خودروهای سیاسی و دیپلماتیک حق استفاده از خطوط ویژه بی‌آرتی را ندارند

سردار محمدرضا مهماندار (رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به برنامه‌ این پلیس درباره ساماندهی موتورسیکلت‌های سنگین در سطح تهران گفت: این موتور‌ها باید با کنترل و در ساعاتی خاص با احتیاط به پیست‌های موتورسواری هدایت شوند. موتورسوارانی که در طرح ساماندهی قرار نگیرند و دارای مجوز نباشند، با آنان برخورد و موتورهایشان متوقف و برای شناسایی اصالت به پلیس آگاهی تهران بزرگ انتقال داده خواهند شد.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با بیان اینکه برخی از موتورسیکلت‌های سنگین مشکل تردد در معابر شهری به وجود آورده‌اند، گفت: ایجاد رعب و وحشت توسط رانندگان موتورسیکلت‌های سنگین جرم است و در صورت مشاهده برای رانندگان آن‌ها پرونده‌ای تشکیل و به دادسرا فرستاده می‌شود.

سردار مهماندار در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره تردد خودروهای سیاسی از خطوط ویژه اتوبوس بی‌آرتی گفت: خطوط ویژه صرفا برای تردد اتوبوس‌های شرکت واحد اختصاص پیدا کرده است، در کنار آن نیز خودروهای امدادی و برخی خودروهای انتظامی اجازه تردد در این مسیر را دارند. همچنین تعداد محدودی از مقامات کشوری و لشکری به دلیل مسئولیتی که دارند و همچنین مسائل امینتی که وجود دارد از این خطوط استفاده می‌کنند.

وی با تاکید براینکه خودروهای سیاسی و دیپلماتیک به هیچ عنوان حق استفاده از خطوط ویژه را ندارند، ادامه داد: ماموران پلیس راهور وظیفه دارند، چنانچه خودروی دیپلماتیک یا سیاسی از خطوط ویژه تردد کردند، ضمن خارج کردن این خودروها از مسیر خطوط ویژه شماره و مشخصات راننده را ثبت کرده و ما نیز به وزارت امور خارجه اعلام خواهیم کرد تا از طریق آنان تذکرات لازم به این رانندگان داده شود، اما چنانچه این تخلف تکرار شود، قطعا این رانندگان و خودروها جریمه خواهند شد.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ خاطرنشان کرد: همه قوانین و مقررات برای همه کسانی که در این کشور زندگی می‌کنند، یکسان است و تفاوتی وجود ندارد، البته به دلیل روابط دیپلماتیکی که وجود دارد و وزارت امور خارجه آن‌ها را تنظیم می‌کند، ما سعی می‌کنیم این قوانین را در خصوص خودروهای خارجی که مربوط به سفارت‌خانه‌ها است، از طریق وزارت امور خارجه دنبال کنیم.

سردار مهماندار با بیان اینکه اساسا هیچ خودرویی حق تردد از خطوط ویژه را ندارد، مگر اینکه دستورالعمل لازم از ناجا را کسب کرده باشد، تاکید کرد: برابر توافقاتی که وزارت امور خارجه با نیروی انتظامی داشته است فقط خودروهای سفرا در زمانی که سفیر در خودرو حضور داشته باشد، و پرچم آن در جلو به اهتزاز درآید، اجازه تردد در خطوط ویژه را دارد.

وی همچنین درباره تمهیدات لازم برای کاهش تصادفات در معابر شهری گفت: در خصوص کاهش تصادفات چند عامل مهم نقش تاثیرگذار دارند، یک دسته سازمان‌هایی که در حوزه رفتار انسانی هستند مانند صدا و سیما، وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش و دسته دیگر سازمان‌هایی هستند که از نظر فنی و مهندسی در ترافیک و تصادفات دخیل هستند، مانند صنایع خودروساز، شهرداری‌ها که اقدام به احداث خیابان‌ها و بزرگراه‌ها می‌کنند. ما بزرگراه‌های داریم که اساساً شبیه معابر شهری نیستند و بیشتر به معابر بین شهری شبیه هستند.

او افزود: مدیریت سرعت در بزرگراه‌های تهران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، از همین رو از سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران تقاضا داریم در پوشش دوربین ثبت تخلف، ایجاد علائم به ویژه در نقاط پرتصادف موارد ایمنی لازم را مدنظر گرفته و اقدامات موثر را انجام دهند.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ ادامه داد: نقش خودروسازان نیز در کاهش تلفات جاده‌ای بسیار مهم است، هرچقدر خودروها ایمن‌تر باشند، میزان تصادفات نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار