مهم‌ترین اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت

ازدلایل شادی زنان مجرد تا ورود جفت کامران به ایران

تهران (پانا) - تخصیص دیرهنگام اعتبار برای دریاچه ارومیه، شاد بودن زنان مجرد نسبت به زنان متاهل، عذرخواهی پلیس از نحوه برخورد با محمدعلی نجفی، ورود جفت کامران شیر ایرانی، صدور کیفرخواست برای نجفی، تملک خانه نیما یوشیج پس از ۱۹ سال گزیده‌ای است از مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی در هفته‌ای که گذشت.

کد مطلب: ۹۱۹۷۲۱
لینک کوتاه کپی شد
ازدلایل شادی زنان مجرد تا ورود جفت کامران به ایران

در هفته‌ای که سپری شد شاهد اتفاقات و خبرهای مهمی در حوزه اجتماعی بودیم که گزارش زیر مروری بر مهمترین خبرهای این حوزه است.

چالش تخصیص دیرهنگام اعتبار برای احیای دریاچه ارومیه
موضوع احیای دریاچه ارومیه از جمله مهم‌ترین طرح‌های محیط زیستی است که طی پنج سال گذشته بیش از سه هزار میلیارد تومان برای آن هزینه شده است اما این روزها که حال و روز دریاچه ارومیه خوب است و وضع دریاچه به ثبات رسیده است، تخصیص دیرهنگام منابع مالی به این طرح به چالشی برای این پهنه آبی تبدیل شده است و فرهاد سرخوش، مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی می‌گوید هنوز اعتباری برای احیای دریاچه ارومیه در سال 98 اختصاص نیافته است و اگر پروژه‌های انتقال آب دریاچه ارومیه اجرا نشود طی دو سال آینده دریاچه به حالت قبل بازمی‌گردد.

زنان مجرد، شادترند

بر اساس مطالعات انجام شده از سوی متخصصان علوم رفتاری، زنانی که فرزند و همسر ندارند، زندگی شادتری دارند. زنانی که ازدواج نکرده‌اند و فرزندی ندارند شادترین زیرگروه جامعه هستند. این زنان درمقایسه با همجنسان خود که متاهلند و یا بچه دارند، بیشتر عمر می‌کنند. پائول دُلان، متخصص علوم رفتاری در دانشکده اقتصاد لندن، گفته است که بیشتر افراد متاهل زمانی که در کنار همسرشان هستند خودشان را شاد نشان می‌دهند در حالی که ممکن است واقعا چنین حسی نداشته باشند. مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است، نشان می‌دهد مردان از ازدواج سود بیشتری می‌برند چون در واقع به آرامش می‌رسند و در بیشتر موارد عمر طولانی‌تری نسبت به مردهای مجرد دارند.

عذرخواهی پلیس تهران از نحوه برخورد با نجفی

هفته گذشته بود که موضوع قتل میترا استاد، همسر دوم محمدعلی نجفی شهردار سابق تهران و اعتراف نجفی در صدر اخبار اجتماعی قرار گرفت. حضور نجفی و نحوه برخورد پلیس و خبرنگاران با او بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت و به نحوه برخورد با نجفی انتقاد‌های زیادی شد. این انتقادها سبب شد که سردار حسین رحیمی درباره حواشی به وجود آمده در پلیس آگاهی تهران بزرگ عذرخواهی کند. فرمانده انتظامی تهران در این باره گفت که برخی از انتقادات را می‌پذیریم و رد نمی‌کنیم، ممکن است مأموران ما نیز اشتباهاتی داشته باشند و اگر مردم احساس می‌کنند که ما اشتباهی کردیم، عذرخواهی می‌کنیم.

جفت کامران به وطن آمد

اردیبهشت ماه سال جاری بود که کامران، شیر نر ایرانی پس از گذشت ۸۰ سال که از طبیعت ایران حذف شده بود، با همکاری برنامه گونه‌های در خطر انقراض EEP، موسسه اروپایی باغ وحش‌ها EAZA، به ایران بازگشت. ایمان معماریان دامپزشک پارک پردیسان و مدیر باغ وحش ارم درباره ورود شیر ماده ایرانی از ایرلند به کشور گفت که شیرماده ایرانی که در باغ وحش دوبلین ایرلند به دنیا آمده و ۴ ساله است، پس از طی مراحل لازم و تایید اتحادیه باغ وحش اروپا پس از ۸۰ سال در راه بازگشت به ایران است.

پیشنهاد واگذاری واحدهای ۳۵ تا ۴۰ متری به دانشجویان متاهل ارشد و دکتری

صد و هجدهمین جلسه شورای اجتماعی کشور با حضور اعضای این شورا با موضوع جوانان، فرصت‌ها و چالش‌ها برگزار شد و عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در این جلسه از پیشنهاد واگذاری واحدهای 35 تا 40 متری به دانشجویان متاهل ارشد و دکتری خبر داد و گفت که با برخی از دانشگاه‌ها صحبت شده است و آنها اعلام آمادگی کرد‌‌ه‌اند تا زمین در اختیار بگذارند.

فقط ۴ میلیون موتورسیکلت دارای پلاک هستند

تردد بی‌ضابطه موتورسیکلت سواران در پایتخت معضلی است که نه تنها آرامش شهروندان را سلب بلکه زمینه بی‌قانونی‌های گسترده را فراهم کرده است. عبور و مرور راکبان موتورسیکلت‌ها از پیاده راه‌ها، انجام حرکات نمایشی در خیابان‌های شلوغ و پرترافیک و همچنین افزایش آلودگی هوا ناشی از تردد این وسیله نقلیه در معابر عمومی از جمله مشکلاتی است که انضباط شهری را دستخوش مشکلات اساسی کرده است. سردار کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا گفته است که 11 میلیون موتورسیکلت در کشور وجود دارد که از این تعداد 4.5 میلیون نفر از راکبان موتورسیکلت گواهینامه دارند و از این تعداد موتورسیکلت تنها 4 میلیون دارای پلاک هستند و مابقی پلاک ندارند.

او گفته است که در گذشته روند پلاک‌دهی و پلاک‌گذاری موتورسیکلت‌ها به گونه‌ای بود که شماره پلاک به کارخانه تولید کننده داده می‌شد در واقع پلاک موتور به نام کارخانه موتورساز ثبت می‌شد و بنا است که همه موتورسیکلت‌ها پلاک‌دار شوند.

صدور کیفرخواست نجفی

پرونده محمدعلی نجفی، شهردار سابق تهران به دلیل قتل همسر دوم خود در اختیار دادستانی است و بنا به گفته علی القاصی مهر، دادستان تهران، در پرونده اتهامی محمدعلی نجفی دایر بر الف- قتل عمد خانم میترا استاد ب- حمل و نگهداری سلاح غیر مجاز ج- ایراد صدمه بدنی عمدی منتهی به جرح (غیر فوتی) با تقاضای اولیای دم مبنی بر قصاص نامبرده، پرونده با صدور کیفرخواست جهت رسیدگی به دادگاه کیفری ارسال شده است.

تملک خانه «نیما یوشیج» پس از ۱۹ سال

علی اسفندیاری مشهور به نیما یوشیج، شاعر معاصر ایرانی، بنیان‌گذار شعر نوین و ملقب به پدر شعر نو فارسی است. خانه وی که در منطقه شمیران، تجریش، خیابان دزاشیب، خیابان رمضانی قرار دارد، در دوره پهلوی دوم ساخته شد. این خانه در حدود ۶۸۸ متر مربع عرصه دارد و ۱۸۰ متر مربع نیز زیربنای آن است. فروردین ماه سال جاری قرارداد خرید خانه نیما یوشیج پس از ۱۹ سال بین شهرداری و مالک امضا شد و به گفته سید حمید موسوی، شهردار منطقه یک، خانه نیما یوشیج در خیابان دزاشیب در تملک کامل شهرداری تهران قرار گرفت.

ابتلای ۱۵ میلیون ایرانی به فشار خون بالا

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، سالانه ۸۲ هزار مرگ به دلیل ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر و ۹۷ هزار مرگ نیز به دلیل پرفشاری خون یا همان قاتل خاموش رخ می‌دهد. ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت گفته است که حدود ۱۵ میلیون بیمار مبتلا به پرفشاری خون در کشور وجود دارد که حداقل ۴۰ درصد از مبتلایان از این موضوع بی‌اطلاع هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار