رئیس دانشگاه تهران: نهادها و سازمان‌ها متقاضی نوآوری و تکنولوژی‌های پیشرفته نیستند

اقتصاد ایران باید بازنگری شود

تهران (پانا) ـ رییس دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه نهادها و سازمان‌ها متقاضی نوآوری و تکنولوژی‌های پیشرفته نیستند، گفت: باید اقتصادمان را بازنگری کرده و در آن تحول ایجاد کنیم.

کد مطلب: ۹۱۹۶۸۷
لینک کوتاه کپی شد
رئیس دانشگاه تهران: نهادها و سازمان‌ها متقاضی نوآوری و تکنولوژی‌های پیشرفته نیستند

به گزارش ایلنا، محمود نیلی احمدآبادی (رییس دانشگاه تهران) درباره استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی در کشور گفت: اینطور نیست که بگوییم در مسایل کشور از ظرفیت دانشگاه‌ها استفاده نشده است، بالاخره بسیاری از مدیران و مسئولان از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها هستند و برخی از اعضای هیات‌علمی دانشگاه‌ها نیز مشاور دستگاه‌ها هستند. در حال‌حاضر طی قراردادهای پژوهشی با دستگاه‌های مختلف کارهای مشترکی انجام می‌دهیم، اما بحث این است که از این ظرفیت به‌شکل محدود استفاده می‌شود.

او ادامه داد: ظرفیت دانشگاه‌های ما به‌مراتب از نیازهای دستگاه‌ها خیلی بیشتر است و به تعبیر دیگر توانایی و ظرفیت دانشگاه‌ها از اقداماتی که اکنون در حال انجام است، فراتر هستند، اما همین همکاری‌ در حال انجام را به فال نیک می‌گیریم.

او تصریح کرد: ما نیز قبول داریم که از ظرفیت دانشگاهی به‌طور کامل استفاده نمی‌شود، ولی موضوع ارتباط صنعت و دانشگاه خاص ایران نیست. اگر ادبیات علمی ارتباط صنعت و دانشگاه کشورهای مختلف را مورد بررسی قرار دهید، متوجه می‌شوید در این خصوص چقدر مقاله‌های زیادی منتشر شده است، زیرا این موضوع برایشان اهمیت زیادی دارد. البته مساله ارتباط صنعت با دانشگاه یک موضوع پویاست و نمی‌توان گفت، در زمان‌های دیگری ارتباط دانشگاه با صنعت ۱۰۰ درصد برقرار می‌شود.

رییس دانشگاه تهران درباره درونگرا بودن اقتصاد ایران گفت: ما در ایران در مقایسه با سایر کشورها خیلی عقب هستیم که بخشی از آن ناشی از اقتصاد دولتی ماست. اقتصاد ما متقاضی تکنولوژی‌های پیشرفته نیست و یک اقتصاد درون گراست. در واقع می‌توان گفت اقتصاد ما یک اقتصاد بین‌المللی نیست. یکی از دلایلی که خیلی از کشورها از ظرفیت‌های نوآوری و پژوهشی دانشگاه‌ها استفاده می‌کنند، وجود رقابت‌های شدید بین‌المللی است و این به این خاطر است که در رقابت بین‌المللی ناچارند جنس یا محصولی را با کیفیت عالی و حداقل هزینه ارائه دهند، که طبیعتا این کار بدون نوآوری و علم دانشگاهیان امکان‌پذیر نیست.

نیلی احمدآبادی افزود: از آنجا که برای بازار ما اینگونه رقابت‌ها مساله خیلی مهمی نیست، لذا کیفیت و قیمت تعیین‌کننده نیستند و بازار به صورت انحصاری درآمده است، به همین دلیل سازمان‌ها، نهاد‌ها و شرکت‌ها خیلی متقاضی نوآوری و تکنولوژی پیشرفته نیستند.

او تاکید کرد: ما باید اقتصادمان را بازنگری کرده و در آن تحول ایجاد کنیم. اقتصاد کشور باید با اقتصاد بین‌الملل در ارتباط باشد تا از این طریق به محصولات باکیفیت و با قیمت مناسب دست یابد، اگر این روند شکل بگیرد به طور طبیعی تقاضا به سمت دانشگاه‌ها سرازیر خواهد شد.

رییس دانشگاه تهران در پایان با اشاره به نقش کارگروه کسب و کار در گزارش ملی ویژه سیلاب‌ها گفت: همه کارگروه‌ها موضوع کارشان مشخص شده، به این صورت که هر کارگروهی باید دستگاه‌ها و افراد مربوط به حوزه خود را شناسایی کرده و سوالات معینی را برای تکمیل گزارش برایشان ارسال کند. گروه کسب و کار ما اگرچه از ظرفیت دانشگاه‌ها استفاده می‌کند، ولی به دلیل موضوعیتی که دارد از سایر نهادها مثل اتاق‌های بازرگانی و گروه‌های اقتصادی که در این حوزه فعال هستند، هم بیشتر استفاده خواهد کرد؛ بنابراین از لحاظ ترکیب دانشگاهی و غیردانشگاهی شاید مشابه بقیه گروه‌ها نباشند، اما مسیری که طی می‌کند، مانند دیگر کارگروه‌ها است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار