واردات ۲.۳ میلیارد دلار کالا به کشور در فروردین

تهران (پانا) - ۲.۳ میلیارد دلار کالا در فروردین ماه ۹۸ وارد کشور شده است که از این میزان حدود ۶۳ درصد اقلام واسطه‌ای، ۲۲ درصد مصرفی و بیش از ۱۳ درصد سرمایه‌ای بوده است.

کد مطلب: ۹۱۹۰۵۳
لینک کوتاه کپی شد
واردات ۲.۳ میلیارد دلار کالا به کشور در فروردین

معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به ترکیب کالاهای وارداتی به کشور در فروردین ۱۳۹۸ براساس آمار سازمان توسعه تجارت پرداخته و نوشته است: سهم کالاهای سرمایه‌ای از مجموع کالاهای وارداتی در مقایسه با میانگین کل سال ۹۷ به طور نسبتا قابل توجهی کاهش یافته است. همچنین سهم کالاهای مصرفی در مدت زمان مشابه افزایش و سهم کالاهای واسطه ای تقریبا بدون تغییر باقی مانده است.

بررسی ترکیب کالاهای وارداتی از این حیث دارای اهمیت است که با کمک داده‌های آماری، وضع تامین کالاهای گوناگون برای بخش‌های اقتصادی و بازار مصرف از محل واردات و کارکرد صحیح آن، مورد پایش و تجزیه و تحلیل قرار گیرند.

براساس این گزارش، بیشترین واردات کالایی کشور در فروردین ۹۸ به واردات کالاهای واسطه‌ای با سهم تقریبی ۶۳ درصدی اختصاص داشته که این سهم در مقایسه با میانگین کل سال ۹۷ تغییر چندانی نداشته است.

در این ماه، سهم واردات کالاهای سرمایه‌ای ۱۳ درصد و سهم کالاهای مصرفی نزدیک به ۲۲ درصد بوده است که در مقایسه با میانگین کل سال ۹۷، با افت ۲.۸ واحد درصدی در سهم کالاهای سرمایه‌ای و افزایش ۵.۷ واحد درصدی در سهم کالاهای مصرفی همراه بوده است.

افزایش سهم کالاهای مصرفی در واردات فروردین ۹۸ ممکن است دلایل گوناگونی از جمله لزوم افزایش ذخایر استراتژیک کشور به ویژه در رابطه با اقلام اساسی به دلیل شرایط نااطمینان پیش‌رو، تصور جلوگیری از افزایش بیشتر بهای برخی اقلام اساسی از طریق واردات با ارز ۴۲۰۰ تومانی، تخصیص غیربهینه ارز و عدم نظارت کافی و اولویت بندی نادرست کالاهای مشمول دریافت ارز یارانه ای، داشته باشد.

معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی نوشته است که کاهش سهم کالاهای سرمایه‌ای هم ممکن است به علت کاهش انگیزه برای سرمایه‌گذاری جدید و توسعه در بنگاه‌ها به علت چشم‌انداز مبهم و عدم قطعیت‌های بالا در اقتصاد کشور، تشدید مسائل تحریم و عدم امکان واردات، ناکارآمدی روش تخصیص ارز و نبود منابع مالی لازم برای واردات این اقلام که معمولا ارزبری بالاتری در مقایسه با سایر کالاها دارند، داشته باشد.

بنا به آخرین گزارش مرکز آمار ایران مربوط به ۹ ماهه ۱۳۹۷، رشد سرمایه‌گذاری کشور در فصل‌های بهار، تابستان و پاییز سال ۱۳۹۷ به ترتیب برابر با ۰.۳ درصد، منفی ۵.۶ درصد و منفی ۶.۳ درصد بوده است که حاکی از استمرار روند نزولی و تشدید سرعت افت سرمایه‌گذاری در کشور طی سه فصل متوالی است. مقایسه ارزش واردات کالاهای سرمایه‌ای در سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۶ نیز حاکی از کاهش ۱۹ درصدی واردات این کالاها در کشور است. این موضوع خود شاهد دیگری بر افت سرمایه‌گذاری در کشور است.

در گزارش سازمان توسعه تجارت، موردی تحت عنوان سایر کالاها نیز درج می‌شود که در سال ۱۳۹۶ سهم ۸.۱ درصدی، در ۱۳۹۷ سهم ۵.۵ درصدی و در فروردین ۱۳۹۸ سهم ۲.۵ درصدی از واردات را داراست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار