ایجاد آتش بر، در حریم تالاب پریشان

شیراز (پانا) - مدیر اداره ی منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کازرون از ایجاد هشت و نیم کیلو متر آتش بر در بستر دریاچه پریشان خبر داد.

کد مطلب: ۹۱۸۹۸۶
لینک کوتاه کپی شد
ایجاد آتش بر، در حریم تالاب پریشان

"ایران محبوب" گفت:درراستای جلوگیری از حریق و صدمات جبران ناپذیر آن به عرصه های زیست محیطی حدود هشت و نیم کیلومتر از قسمتهای شمالی تا شمال شرقی حاشیه تالاب پریشان از خطروقوع حریق مصون ماند. وی گفت:این آتش بر به طول ٨/٥ کیلومتر و در مراتع دهستان فامور و روستاهای زوالی وشهرنجان و دیگر روستاهای فامور دراطراف دریاچه پریشان ایجاد شده است.
وی با اشاره به مصوبه اخیر ستاد مدیریت بحران شهرستان کازرون و تاکید زیاد فرماندار واعضای مدیریت بحران این شهرستان مبنی بر احداث "آتش بر" در حریم دریاچه حفاظت شده پریشان اظهارداشت:این اقدام درراستای همکاری و تعامل با مجموعه محیط زیست استان و حفاظت از عرصه های زیست محیطی و طبیعی انجام شده است.
رئیس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان کازرون با اشاره به شرایط بسیار حساس پوشش گیاهی خشک در بستر دریاچه و همچنین احتمال آتش سوزی های گسترده در آن گفت:امکانات کنونی به هیچ عنوان جوابگوی حوادثی نظیر حریق در تالابی با این وسعت نیست و لازم است تجهیزات و ابزار گسترده تری برای خاموش کردن حریق تهیه شود.
وی با تاکید بر همکاری و تعامل منابع طبیعی با محیط زیست درراستای اقدامات پیشگیرانه از حریق گفت: با افزایش درجه حرارت وگرمای بیش از حد هوا احتمال وقوع حریق‌های متعدد در این دریاچه بدلیل خشک بودن بستر و تراکم زیاد پوشش گیاهی بسیار زیاد است.
وی ضمن اشاره به فعالیتهای پیشگیرانه در منطقه حفاظت شده تالاب پریشان با قرق شبانه روزی اکیپهای اطفاء حریق منابع طبیعی اظهار داشت: به دلیل بارندگی های خوب سال جاری در داخل تالاب علف‌های فصلی و درخچه های گز به وفور رشد کرده و این مسئله محیط مستعدی برای آتش سوزی در این دریاچه ایجاد نموده است.وی افزود: درصورت بی احتیاطی وحتی یک جرقه می تواند موجب آتش سوزی گسترده ای شده و در مدت زمان کوتاهی به چندین هکتار از مراتع تالاب آسیب برساند.وی ضمن اشاره به آتش سوزی زیر سطحی تالاب پریشان در تابستان سال گذشته وهمکاری های گسترده نیروهای منابع طبیعی با محیط زیست در این منطقه اظهار داشت: گرچه این دریاچه جزء مناطق حفاظت شده و تحت مدیریت اداره محیط زیست فارس است اما تمامی نیروهای منابع طبیعی استان در چهار چوب همکاری جمعی زیست‌محیطی در کنار سایر نهادهای امدادی و گروههای مردمی آماده همکاری با این نیروها در جهت پایداری و حفاظت از مناطق طبیعی وزیست محیطی استان هستند.
دریاچه پریشان دارای چهار هزار و 500 هکتار و سعت و در ضلع شرقی شهرستان کازرون و جنوب غربی شیراز واقع شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار