طرح انتقال آب از دریای عمان به ‌سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی ‌مصوب شد‌

تهران (پانا) ـ طرح انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی ‌پس از رایزنی‌های بسیار مصوب شده و اجرای آن برای منطقه شرق کشور لازم است. این را نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفته است.

کد مطلب: ۹۱۸۳۲۹
لینک کوتاه کپی شد
طرح انتقال آب از دریای عمان به ‌سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی ‌مصوب شد‌

به گزارش تسنیم،نظر افضلی در بیرجند با اشاره به نشست مشترک کمیسیون کشاورزی، آب، منابع‌طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی با وزیر نیرو اظهار کرد:بزرگ‌ترین مشکل شهرستان‌های نهبندان و سربیشه نبود و یا کمبود آب‌شرب بهداشتی در روستاهای این دو شهرستان است و در حال‌حاضر در بالغ بر 200 روستا در این دو شهرستان آبرسانی به‌صورت سیار انجام می‌شود که این زیبنده و شایسته کشور نیست.

او گفت:نباید در این‌زمان شاهد آن باشیم که در روستاهای نهبندان و سربیشه به‌دلیل عدم‌وجود آب‌بهداشتی، مردم این روستاها برای استحمام خود از روش‌های قدیمی گرم‌کردن آب در دیگ و استحمام با آن استفاده کنند.

با بودجه‌های فعلی آبرسانی به روستاها عملاً غیرممکن است

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی افزود: مطالعات برای ساخت مجتمع‌های آبرسانی روستایی در سال‌های گذشته انجام شده و در حال‌حاضر باید با تخصیص بودجه‌های خوب و در خور توجه در احداث آنها بکوشیم که بودجه‌های فعلی این بخش آبرسانی به‌این روستاها را عملاً غیرممکن می‌سازد چراکه در دو شهرستان نهبندان و سربیشه در سال‌گذشته نیازمند 90 میلیارد تومان برای تکمیل این مجتمع‌ها بودیم که با نرخ‌های جدید حداقل 150 میلیارد تومان تخصیص اعتبار نیاز است.

افضلی همچنین بیان کرد:این در حالی است که کل بودجه استان خراسان‌جنوبی در آبرسانی روستایی 20 میلیارد تومان است که باید بین 9 شهرستان استان تقسیم شود و اگر قرار باشد به‌همین منوال وضع ادامه یابد آبرسانی به مردم محروم این نقطه از کشور شاید تا 30 سال آینده هم به سرانجام نرسد.در واقع باید در این‌خصوص چاره‌ای اندیشید تا این معضل که تداوم آن به‌دنبال خود مشکلات مهم امنیتی (با توجه به‌مهاجرت مردم از روستاها و خالی از سکنه شدن مرزهای کشور با افغانستان) و اجتماعی (حاشیه‌نشینی در شهرهای بزرگ) نیز خواهد داشت هرچه زودتر رفع شود.

در 3 سال گذشته نتوانسته‌ایم حتی یک پروژه مجتمع آبرسانی روستایی را به سرانجام برسانیم

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس گفت:با این اعتبارات در 3 سال گذشته نتوانسته‌ایم حتی یک پروژه مجتمع آبرسانی روستایی را به سرانجام رسانده و افتتاح کنیم و باید نگاه ملی به این منطقه محروم تغییر یافته و به این دو شهرستان توجه ویژه‌ای برای برخورداری از زیرساخت‌های سکونت در یک محل شود.

افضلی ادامه داد:در این زمینه و در راستای رفع مشکلات این دو شهرستان با پیگیری زیاد موفق شدیم سفر کمیسیون آب، کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی را به استان خراسان جنوبی داشته باشیم که مصوبات خوبی هم در نتیجه این اقدام اتفاق افتاد اما با تخصیص قطره‌چکانی بودجه‌ها نمی‌توان به تحقق مصوبات امید زیادی داشت بنابراین خواستار تخصیص بودجه ویژه برای این دو شهرستان و برطرف‌سازی مشکلات آن هستیم.

وی با بیان اینکه با مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره شرکت مادر تخصصی مهندسی آب و فاضلاب کشور دیدار کرده و قول سفر وی به این دو شهرستان گرفته شده گفت:از وزیر نیرو نیز درخواست شد با سفر به این دو شهرستان از نزدیک شاهد مشکلات این منطقه بوده و در راستای رفع آنها مساعدت لازم را مبذول دارند که مقرر شد سفر وزیر نیرو به استان پس از سفر مدیرعامل شرکت مادر تخصصی مهندسی آب کشور اتفاق افتد.

3 نیروگاه بادی در خراسان‌جنوبی در حال ساخت است

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد:در راستای پروژه نیروگاه‌های بادی یک پروژه در شهرستان نهبندان توسط شرکت سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی (شستا) و دو پروژه در شهر درح (یک نیروگاه توسط شستا و یک نیروگاه توسط مپنا) در حال ساخت است که با توجه به ارتفاع بالای شهرستان سربیشه از سطح دریا و وجود بادهای شدید خصوصاً در شهر درح ساخت این نیروگاه‌ها را توجیه‌پذیر می‌کند.

افضلی افزود: هم‌اکنون نرخ خرید تضمینی برق تولیدی نیروگاه‌های خورشیدی جوابگوی هزینه‌های ساخت آن نیست و در سال‌های گذشته و با مشارکت کمیته امداد و با مبلغ 25 میلیون تومان در خانه‌های مددجویان کمیته نیروگاه خانگی خورشیدی نصب شد که با توجه به نرخ خرید تضمینی برق هم‌اکنون درآمد برق تولیدی حتی قسط‌وام آن را نیز تأمین نمی‌کند.

احداث نیروگاه 7مگاواتی خورشیدی در سربیشه

او گفت: هم‌اکنون در سطح بزرگ نیز در شهرستان سربیشه یک نیروگاه 7مگاواتی خورشیدی در حال احداث بوده که این نرخ پایین سرمایه‌گذاری برای بخش‌خصوصی این پروژه را نیز دارای عدم توجیه اقتصادی کرده و انتظار می‌رود که با اصلاح و به‌روزرسانی این نرخ در توسعه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر تلاش شود.

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تاکنون مذاکرات و مکاتبات زیادی در زمینه اعمال تعرفه تخفیف گرمسیری برق در شهرستان نهبندان و به‌ویژه بخش بندان این شهرستان انجام شده است و با در نظر گرفتن این نکته که فاصله بندان با زابل 70 کیلومتر بوده و زابل از این تعرفه تخفیفی بهره‌مند است اما نهبندان بی‌بهره از وزیر نیرو درخواست شد که این مشکل نیز حل‌وفصل شده و این منطقه نیز شامل آن تعرفه شوند.

تعرفه تخفیف گرمسیری برق در شهرستان نهبندان اعمال شود

افضلی با بیان اینکه مردم این منطقه از این تفاوت گله‌مند بوده و بارها ابراز داشته‌اند که این تغییر نرخ‌ها موجب مهاجرت به سیستان و بلوچستان شده گفت:از وزیر نیرو درخواست کردیم این موضوع با چاره‌اندیشی ملی در تغییر شاخص‌های سنجش رفع شود.

وی افزود: پست 132کیلوولتی برق در این منطقه برای برق‌رسانی صنعتی به معادن منطقه موردنیاز است که در این‌زمینه نیز با معاونین وزارت نیرو مذاکره و مکاتبه‌شده و امیدواریم وزارت‌نیرو در احداث این پست که نقش به‌سزایی در رونق اقتصادی و شکوفایی معدنی منطقه خواهد داشت تسریع کند همچنین موضوع انتقال برق از پست احداثی به معادن نیز مطرح بوده که شرکت ایمیدرو قول انجام این بخش را با سرمایه‌گذاری 19میلیارد تومانی داده است.

تسریع در احداث سدهای تغذیه‌ای منطقه

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت:در زمینه احداث سدهای تغذیه‌ای از وزیر نیرو خواستیم در منطقه سربیشه و نهبندان (چاهداشی و مشوکی و دهنه سرکل) احداث این سدها تسریع یابد چراکه این سدها علاوه‌بر اینکه نقش بسیار مثبتی در بهبود سطح آب منطقه دارند از خروج آب از کشور به افغانستان نیز جلوگیری می‌کنند.درست است آب خروجی از کشور مجدداً در منطقه هامون وارد کشور می‌شود اما باید توجه داشت که آن آب دیگر برای منطقه کارایی ندارد.

او همچنین بیان کرد:از دیگر موضوعات مطرح‌شده در این نشست بحث نیروگاه‌های بادی در حوزه انتخابیه بود که در حال‌حاضر عملاً از دسترس مردم، کشاورزان خود منطقه خارج شده بنابراین تنها دو راه باقی می‌ماند که یا باید از منطقه هامون صابوری خط انتقال آب خروجی از منطقه به نهبندان و سربیشه احداث شود و یا با احداث سدهای تغذیه‌ای تا حدامکان از خروج آب جلوگیری شود.

بارندگی‌های اخیر موجب نشود از طرح انتقال آب به خراسان‌جنوبی غافل شویم

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه خطاب به وزیر نیرو عنوان کرد:بارندگی‌های اخیر و تزریق یک‌میلیارد مترمکعب آب به‌منطقه سیستان و زابل موجب آن نشود که از طرح انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان و خراسان‌جنوبی غافل شویم چراکه این طرح پس از رایزنی‌های بسیار مصوب شده و اجرای آن برای منطقه شرق کشور لازم است.

وزیر نیرو نیز در این‌زمینه اظهار داشت: این پروژه طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده در حال اجراست و تخصیص اعتبارات مطابق انتظار خواهد بود.

افضلی بیان کرد:در زمینه احداث شبکه آب و فاضلاب سربیشه و با پیگیری‌های زیاد سرمایه‌گذار خصوصی برای اجرای آن باید برای حمایت از این سرمایه‌گذار با استفاده از پساب این طرح برای کشاورزی در پایین‌دست مجتمع احداثی همکاری شود و انتظار می‌رود وزیر نیرو نیز در این زمینه مساعدت لازم را مبذول دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار