درخواست ترامپ از آبه برای دیدار با مسئولان ایرانی؛ بعد از مسقط نوبت به توکیو رسید؟

تهران (پانا) -رئیس‌جمهوری آمریکا سفر ۱۲ روزه‌ آسیایی خود را روز یکشنبه با نخستین سفر به ژاپن و دیدار با نخست‌وزیر ژاپن آغاز کرد.

کد مطلب: ۹۱۸۲۶۶
لینک کوتاه کپی شد
درخواست ترامپ از آبه برای دیدار با مسئولان ایرانی؛ بعد از مسقط نوبت به توکیو رسید؟

همزمان با سفر دونالد ترامپ به توکیو و پیش از آن مقامات ژاپنی نسبت به میانجیگری بین تهران و واشنگتن ابراز علاقه کردند و به همین دلیل این موضوع با سفر رئیس‌جمهوری آمریکا به ژاپن به صورت جدی‌تر مطرح شد.

ابراز علاقه ژاپنی‌ها برای میانجیگری بین ایران و آمریکا، آن‌ها را به ششمین کشور جهان تبدیل کرد که با بالاگرفتن اختلافات تهران و واشنگتن درصدد بهبود روابط دو کشور گام بر میدارند.

پیش از توکیو، عراق، سوئیس، پاکستان، آلمان و عمان نیز در اظهاراتی تاکید کرده بودند که آمادگی‌های لازم برای میانجیگری بین ایران و آمریکا و بازگرداندن دو کشور به میز مذاکره برخوردارند.

ابراز علاقه شش کشور مذکور برای میانجیگری بین ایران و آمریکا از آن جهت قابل اهمیت است که در دوران ریاست جمهوری اوباما در ایالات متحده آمریکا و بالاگرفتن اختلافات دو کشور، عمان نقش میانجی را ایفا کرد و براساس اظهارات علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، مذاکراتی محرمانه نیز بین تهران و واشنگتن در مسقط صورت گرفت.

پیش‌بینی رسانه‌های بین‌المللی درباره میانجیگری بین ایران و آمریکا بی‌پاسخ نماند تا جایی یک رسانه ژاپنی صبح امروز صراحتا خبر از درخواست رئیس‌جمهوری آمریکا از نخست وزیر ژاپن برای فراهم کردن مقدمات دیدار با مسئولان ایرانی پرده برداشت.

براساس آنچه که انتخاب نوشته، شبکه تلویزیونی FNN ژاپن به نقل از یک مقام دولتی گزارش داد ترامپ از شینزو آبه خواسته «به زودی زمینه برگزاری دیداری میان مقام‌های ایران و آمریکا» را فراهم آورد.

این مقام عالی‌رتبه آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگاران حین دیدار با آبه در توکیو، گفته که: «می‌دانم که آقای نخست‌وزیر و کشور ژاپن روابط بسیار خوبی با رهبران ایران دارد، پس منتظر می‌مانیم تا ببینیم چه اتفاقی می‌افتد».

نخست وزیر ژاپن قرار است اواسط ماه آینده میلادی (اواخر خردادماه) به تهران سفر داشته باشد و باید دید در جریان این سفر گفت‌وگوهایی درباره بهبود روابط تهران و واشنگتن صورت خواهد گرفت یا خیر.

روز گذشته سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی از سفر نخست وزیر ژاپن به ایران استقبال کرده و آن را نقطه عطفی در تاریخ روابط دو کشور خوانده بود.

او همچنین درواکنش به اظهارات به زعم او «متناقض» ترامپ درباره دیدار با مسئولان ایرانی هم گفته بود: «جمهوری اسلامی چندان به سخنان و لفاظی‌ها توجه ندارد. مهم این است که تغییر لحن به تغییر رویکرد و رفتار منجر شود. ما براساس آنچه مشاهده می‌کنیم و آثاری که بر ما و منطقه مترتب است، تصمیم‌گیری‌ می‌کنیم. سردرگمی در دولت آمریکا مشاهده هم می‌شود ولی تغییر رویکرد برای ما اهمیت دارد.»

مقام های ایرانی هر گونه مذاکره با آمریکا را بارها تکذیب کرده‌اند. سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه در سفر منطقه‌ای خود در توئیتی اعلام کرد که ایران هیچ‌گونه مذاکره مستقیم و غیرمستقیم با آمریکا نخواهدداشت.

به نظر می رسد دونالد ترامپ با طرح موضوع میانجیگری ژاپن به دنبال راه تازه ای برای فراکنی است. ایران خواهان اجرای تعهدات طرف های مقابل بر اساس برجام شده است و اروپا مدت زمان کوتاهی را فرصت دارد که در عمل به تعهدات خود بازگردد. همین امر فشار اروپا و افکار عمومی جهان را برای تحریم‌هایی که آمریکا علیه ایران اعمال کرده صد چندان کرده و احتمالا عامل اصلی تلاش رئیس‌جمهوری آمریکا برای سخنان ضد و نقیض و تلاش برای فرافنکنی از طریق میانجی شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار